Amazon wil een partner worden voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf en het ontvouwt daar binnenkort plannen voor. Na een periode van relatieve (media)luwte zoekt de Amerikaanse gigant een plek in de haarvaten van de Nederlandse winkelsamenleving, waar bol.com al genesteld is. De ‘everything store’ tegen ‘de winkel van ons allemaal’. It giet oan.
1. Amazon gaat lokaal
Veel hebben we nog niet van de Amerikanen zelf gehoord, sinds de opening van webwarenhuis Amazon.nl. Above the line wordt Prime Video in tv-commercials onder de aandacht gebracht als Netflix-alternatief, daaronder heeft Amazon volop geïnvesteerd in Google-posities. Favoriet onder Nederlandse shoppers zijn ze allesbehalve, aldus Maze-One deze week in zijn Marketplace Monitor. Van het ‘bloedbad’ dat het bureau voorzag, is geen sprake, althans nog niet. Op 1 oktober treedt Amazon meer op de Nederlandse voorgrond, met een event voor partners en pers. Op de agenda staat dat Amazon een nieuwe dienst zal aankondigen: ‘Een partner voor lokale MKB-ers’. Dat gaan we zien. Wat Amazon allemaal zegt te betekenen voor het Amerikaanse midden- en kleinbedrijf lees je hier.
2. Groei in perspectief
De online detailhandelsbestedingen in juli lagen 38 procent hoger dan die in dezelfde zomermaand vorig jaar, becijferde het CBS. Onderstaande grafiek brengt de groeiontwikkeling sinds het begin van 2014 in beeld. De vraag is of de omgekeerde V die sinds dit voorjaar vorm krijgt, helemaal wordt afgemaakt, waarmee we terug zouden keren naar de online groeipercentages die we kenden. Waarschijnlijker is dat de lijn nog wel even hoger blijft hangen, al komt er natuurlijk een moment dat we de cijfers gaan vergelijken met de coronakwartalen die achter ons liggen.
3. Wachtwoorddieven
Bol.com, bonprix, Plein, wehkamp en Zalando zijn ‘interessante bedrijven voor wachtwoorddieven’, aldus de Consumentenbond in de nieuwe DigitaalGids (pdf); je kunt er achteraf betalen voor bestellingen die op een anders adres worden geleverd. Bij bol.com, wehkamp en Zalando, top-5-spelers uit de Twinkle100, valt de schade mee zolang geplaagde webshoppers hun mailbox in de gaten houden (bestelbevestigingen en berichten over eventuele e-mailadreswijzigingen fungeren als alarmbellen). Bij bonprix en Plein gaan er geen alarmbellen af, de bedrijven hebben inmiddels beterschap beloofd.
Getal van de week:
7,2 procent
Online omzetaandeel in de Nederlandse supermarktbranche in 2023, aldus GfK. Volgens de onderzoekers wordt dit jaar 5,3 procent van de boodschappen online besteld.
Huiskamervraag: welk online aandeel voorzag GfK begin vorig jaar nog voor 2023. Het antwoord vind je onderaan deze AvO-bode.*
4. Billy in de bus
In een eerdere AvO-bode las je over de oranje bus die Blokker deze zomer de Nederlandse weg op stuurde. In België rijdt Ikea Wilrijk in vier heuse ‘pändelbussen’ (vind ik lök) rond. Ze fungeren als mobiele ophaalpunten in het noordelijke deel van de provincie Antwerpen. Op vaste tijdstippen doen ze vaste plekken aan waar de bereikbaarheid van Ikea te wensen over zou laten. Naast Billy rijdt vanaf eind deze maand ook een interieurspecialist mee, weet Gondola.
5. Milieupunten scoren
Speaking of pakketpunten: die kunnen (zeker als ze zelf geen diesel uitstoten) online winkelen een stuk milieuvriendelijker maken. De CO2-reductie per pakket is mede afhankelijk van het pakjespercentage dat wordt afgehaald in plaats van bezorgd, thans geldt dat voor ongeveer 1 op de 8 pakjes. Loopt dat aandeel op tot 50 procent, dan is de emissiebesparing op de last mile 33 procent per opgehaald pakje, becijferde TNO in opdracht van Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek.
6. Door blijven bladeren met Blendle
Het is me als Blendle-abonnee een beetje gaan duizelen wat er nu wel en niet binnen het Premium-label valt. Ik weet wel dat ik sinds kort complete edities van ‘meer dan zestig tijdschriften’ onbeperkt kan lezen, al is het dan weer even uitvogelen welke. Onder andere @C, Esquire, Helden, Linda., Nieuwe Revu, Playboy, Quote en Vrij Nederland blijken all you can read voor een tientje per maand via Blendle, onlangs overgenomen door het Franse Cafeyn (qui?). Het zegt veel over de straatwaarde van de bladen, die ook al kampen met teruglopende advertentie-inkomsten. Wie nu nog een abonnement neemt op zo’n titel moet wel een behoorlijke fanboy/-girl annex papierliefhebber zijn.
Quote van de week
‘Die analyse “ze zijn groot in andere landen, dus dat zullen ze hier ook wel worden” is van een simplicity waar de honden geen brood van lusten.’
Daniel Ropers op de site van RetailTrends over Amazon in Nederland. De ex bol.com-voorman spreekt komende donderdag op RetailTrends Live.
7. Hallo HelloChair!
Op de Markt in Culemborg zijn de fysieke winkeldeuren geopend van HelloChair, de eetkamerstoelenspecialist van voormalig fonQ-directeuren Jan-Noud Hutten en Joost Wels. Er stond een lange rij voor het pand naast de Sint-Barbarakerk, die helemaal begon bij de voormalige synagoge aan de Jodenkerkstraat. HelloChair verkoopt de stoelen ook online. Voor zijn premium bezorgservice werkt de startup samen met Twinkle100-speler Goossens.
7 x kort
1. Waarom Walmart aast op TikTok Ook Walmart wil TikTok overnemen, samen met Microsoft. Voor e-commerce bedrijven zou de combinatie tegenwicht kunnen bieden aan het advertentieduopolie van Facebook en Google, analyseert Glossy. ‘Walmart may also be able to push e-commerce more heavily on TikTok, and turn it into more of a livestream shopping app.’
2. Ook Colruyt kookt De Belgische supermarktketen Colruyt bezorgt sinds kort vers bereide maaltijden in Brussel. ‘Goed nieuws, wij koken vandaag voor jou.’ Bestellingen bij Chef Rose Mary moeten wel al voor het middaguur zijn geplaatst. Het deed me afvragen hoe het gaat met Allerhande Kookt, de keuken van Albert Heijn van waaruit Thuisbezorgd.nl en Deliveroo maaltijden binnen 30 minuten warm bezorgen. Appie kookt nog steeds, zo blijkt, maar nog altijd alleen maar voor bestellers in Amsterdam-West. Heel gevarieerd is de menukaart niet.
3. Bezorgers hangen telefoon aan de bomen Sign of the time¸ gespot in en rond Chicago: Amerikaanse pakketbezorgers die voor Amazon en Whole Foods werken hangen telefoons op in bomen nabij magazijnen en supermarkten. Ze zijn doorgeschakeld naar andere telefoons die de bezorgers wel op zak hebben. Door de vermeende nabijheid hopen de gig workers meer bezorgklussen binnen te krijgen. Digital Commerce 360 stelt vast: ‘That drivers resort to such extreme methods is emblematic of the ferocious competition for work in a pandemic-ravaged U.S. economy suffering from double-digit unemployment.’
4. Sjakie in de Amazon-supermarkt Mooier nieuws over het bedrijf van Jeff Bezos dan: onder de naam Amazon Fresh is een nieuw supermarktconcept geopend in Woodland Hills, California. ‘Een combinatie tussen een Whole Foods, een traditionele supermarkt en een discounter’, aldus Business Insider, met hele slimme boodschappenwagentjes. De Amerikaanse site publiceerde deze week foto’s van een dolgelukkige local die als een van de eersten naar binnen mocht: ‘It was like the Willy Wonka golden ticket.’
5. Enveloppe met inhoud Voor de komende Twinkle100 heeft het CMI van de Hogeschool van Amsterdam onder andere weer keurmerken, bezorg- en betaalmethoden van genoteerde bedrijven geïnventariseerd. Mij viel de afrekenoptie ‘geld opsturen’ van Shoppartners op. Hoe dan? ‘Maak een printje van uw orderbevestiging of schrijf een briefje, stop gepast geld hierbij en stop het geheel in een enveloppe. U mag afronden op 5 cent.’ Het waardetransport is voor risico van de webshopper, pas na ontvangst gaat Shoppartners tot levering over.
6. Beursnieuws: Rocket gaat, Wish komt Zes jaar na zijn entree heeft ‘bedrijvenkraamkamer’ Rocket Internet besloten de beurs in Frankfurt weer te verlaten wegens een gebrek aan succes. Voorman en meerderheidsaandeelhouder Oliver Samwer heeft dinsdag een bod gedaan op alle aandelen. De prijs (€ 18,47 per aandeel) is nog niet half zo hoog als bij de beursgang (€ 42,50). ‘Rocket lijkt zijn huid duur verkocht te hebben in de beursgang’, constateert het FD over het bedrijf dat onder andere Zalando, Home24 en HelloFresh opstuwde. Wish maakte bekend juist een verzoek tot een beursnotering te hebben ingediend in de VS. De winkelapp die volgens Techcrunch producten aanbiedt ‘that you definitely don’t need but might buy anyway when priced so low’ zou zijn pijlen meer op Europa willen richten.

7. Zalando sponsor hekkensluiter amateurs De Rooms-Katholieke Sport Vereniging Sterksel, uitkomend in de laagste divisie van het amateurvoetbal, is in het nieuw gestoken door Zalando. De Brabantse baltovenaars shinen voortaan in gloednieuwe tricots met het loge van het Duitse bedrijf. Ze kregen deze week ook nog eens training van ex-profs Glenn Helder en Regillio Vreede en van RTL-coryfee John Williams. RKSV Sterksel-voorzitter Hans Langeveld vanaf sportpark De Hemelrasten: ‘Geweldig dit. Ik zeg steeds tegen de jongens dat ze er van moeten genieten want dit maak je nooit meer mee.’
Volgende week meer e-commerce nieuws van Bureau AvO (archief hier). Tot de volgende bode!
* 8,1 procent, beduidend meer dus dan de prognose van 7,2 procent die (met de coronakennis van) nu voor 2023 is afgegeven. Bijzonder toch.