Na een enerverend 2022 (dat volgde op een opwindend 2021 en een adembenemend 2020) staat e-commerceondernemers opnieuw een spannend jaar te wachten. Waarin meer consumenten de inflatie écht gaan voelen, geldschieters de hand op de knip houden en de tering naar de nering zal moeten worden gezet. Riemen vast, broekriem aan. Je leest erover in de AvO-bode van december, net als over felrealistische flitsperikelen, supers op Thuisbezorgd.nl en de tweede buy box van Amazon. Plus Red je Pakketje, bol.com, Shein, Shopify, Frank en Jortt, onder meer. Een maand e-commerce nieuws in 8 minuten. Veel leesplezier!
1. Voorbij de vette jaren
“De tijd van onbezorgdheid is voorbij”, schreef ik eerder dit jaar al eens. Vandaag begint de lange dag naar 2023. Dan zullen de meeste e-commerce ondernemers de focus verder verleggen van bouwen naar vasthouden, van spenderen naar consolideren, van omzet naar winst. Ze moeten wel; centen zijn duur, marges krap. De kost kan niet zomaar meer voor de baat uitgaan, al zijn er uitzonderingen (Picnic, Crisp) die de regel bevestigen. Aan de andere kant gaan de kosten voor webwinkeliers omhoog, kosten die zij niet volledig doorberekenen aan consumenten. Uit cijfers van FiveX, aanbieder van een tool voor verkopers op marketplaces, blijkt althans dat hun winstmarges in 2022 met ruim 11,5% zijn gedaald: van 21,7 cent per euro omzet, naar 19,2 cent. Kevin van der Eijk, oprichter van FiveX: “Het wordt voor webwinkeleigenaren nog belangrijker in te spelen op ontwikkelingen aan zowel de kostenkant als aan de vraagzijde. De vette jaren zijn voorlopig eventjes voorbij.”
2. November 2022 haalde november 2021 niet
Na twee maanden met plusjes hebben Nederlandse webwinkeliers (preciezer: bedrijven die primair op afstand verkopen) hun omzet in november weer zien afnemen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, leren de laatste detailhandelscijfers van het CBS. Van januari tot en met augustus hadden de webwinkeliers ook al te maken met krimp, na de vette jaren 2020 en 2021, maar ja: die zijn dus voorbij. Hetzelfde beeld komt naar voren uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor (Q3). De online productbestedingen daalden met 5%. Ze liggen nog wel een stuk hoger dan voor corona, benadrukt Thuiswinkel.org-directeur Marlene ten Ham overigens terecht.
3. Flits wordt flets
De nieuwe marktdynamiek heeft grote gevolgen voor flitsbezorgers, die een rocky jaar achter de rug hebben. Zapp verdween van de Nederlandse markt en na de overname van Gorillas door Getir zijn er feitelijk nog maar twee flitsers over in ons land. Flink en Getir. Redden die het? Een inkijkje in de boeken van het laatstgenoemde bedrijf doet de wenkbrauwen fronsen. Getir boekte in 2021 een verlies van ruim 553 miljoen euro, op een omzet van 466 miljoen euro, achterhaalde het FD. “Flitsbezorging is een kansloze business”, rekende e-commerceondernemer Geert-Jan Smits vervolgens voor. Het Turkse bedrijf houdt per order ongeveer 4 euro bruto over, maar daar moet de bezorging (bijna een tientje per order) nog van betaald worden. En het personeel. En de marketing. Alleen als de prijzen en de bezorgkosten fors omhoog gaan, lijkt er toekomst voor flitsbezorgers. Vraag is wel wie daarvoor bereid is te betalen; Nederlandse consumenten haken nu al af, leren cijfers van zowel GfK als Kantar.
4. Supers vinden Thuisbezorgd.nl
Jumbo sloot begin dit jaar een samenwerking met Gorillas, waarin het ook participeerde (met de verkoop aan Getir heeft Jumbo inmiddels geen financieel belang meer). Het spel leek op de wagen. Zouden andere supermarkten volgen met een soortgelijke samenwerking? Of zelf supersnel gaan leveren? Mwah. Albert Heijn en Spar sloten samenwerkingen met zowel Thuisbezorgd als Deliveroo voor de snelle bezorging van boodschappen, maar het laatstgenoemde bezorgbedrijf verdween van de Nederlandse markt. Op Thuisbezorgd.nl zijn momenteel 4 hoofdstedelijke AH’s en 26 vestigingen van Spar (City) te vinden. Ook Marqt (4 winkels in Amsterdam) Plus (6 winkels) en meest recent Hoogvliet (2 winkels) gingen in zee met Thuisbezorgd.nl. Het zijn toch vooral nog experimenten, vraag is of die in 2023 naar meer gaan smaken. Anders dan de flitsbezorgers beschikken de supermarkten al over het vastgoed en het assortiment om snelle boodschappenleveringen te faciliteren. Maaltijdbezorgers hebben de schaal en de merkbekendheid als bestelplatform. Dat Getir in zee ging met het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl – het boodschappenassortiment komt op de bestelsites van Takeaway.com te staan – zegt wat dat betreft veel.
5. Red je Pakketje op onze kosten
Red Je Pakketje annex Instabox Nederland leed wel héél veel verlies: 88,5% per bezorgd pakje, is te lezen in het faillissementsverslag. Sam Rohn, oprichter van Red Je Pakketje, dacht zijn geesteskind dit najaar netjes achter te hebben gelaten; een maand voor zijn vertrek fuseerde Instabox met Budbee. Rohn voelde zich naar eigen zeggen ‘giga-genaaid’ toen de boel kort na zijn afscheid failliet ging. Frappant is dat de oprichter deze maand nog met interviews in de media opdook. Afgenomen tussen zijn vertrek en het bankroet, daarná pas online verschenen, wat strookt met zijn lezing dat het faillissement hem heeft overvallen. Wrang voor de betrokkenen is het wel.
- Sam Rohn: ‘Ik vergelijk e-commerce een beetje met het Wilde Westen’ (Twinkle)
- Sam Rohn na de verkoop van zijn bedrijven: ‘Verlichting was de grootste winst’ (Quote)
6. Amazon.nl trekt bekijks
Gemeten naar bezoek is Amazon.nl de derde ‘transactionele website’ van Nederland, leren cijfers van het toonaangevende Similarweb, achter respectievelijk bol.com en Marktplaats.nl. Coolblue.nl (14,56 miljoen bezoeken per maand), Ah.nl (14,32 miljoen) en Zalando.nl (13,27 miljoen), volgen op gepaste afstand. Hieronder is te zien dat de drie meest bezochte sites een vergelijkbare bezoekerstrend volgden dit najaar (de cijfers van december lopen tot en met de kerstdagen).
Wat maandelijkse bezoeken betreft zit Amazon.nl dus (al? /pas?) op ruim een derde van bol.com, terwijl die site meer buitenlandse (lees Belgische) bezoekers trekt: bij bol.com komt één op de drie bezoekjes uit een ander land, bij Amazon.nl is dat één op de vier bezoeken.
7. Zeg maar nee, dan krijg je er twee
Amazon heeft een overeenkomst gesloten met de Europese Commissie om een eerlijker online speelveld te gaan bieden. Het bedrijf deed verschillende toezeggingen aan Brussel om boetes tot 10% van de jaaromzet te voorkomen. Zo heeft Amazon beloofd data van verkooppartners niet meer in (alleen) het eigen voordeel te gebruiken en sellers die zijn aangesloten op Prime niet meer voor te trekken. Ook maakt het werk van een tweede buy box, waarvoor schetsen zijn gemaakt en al voorbeelden zijn opgedoken. Een tweede aanbieding van hetzelfde artikel moet straks prominent op een productdetailpagina worden weergegeven, die verschilt van de daadwerkelijke Buy Box-winnaar op criteria als prijs, leveringswijze en/of bezorgsnelheid.
Dit tweede koopblok, dat in juni geïmplementeerd moet zijn, roept nog wel de nodige vragen op. Wat zijn de voorwaarden? Kunnen merken die als vendor én seller actief zijn bijvoorbeeld beide boxen winnen? En, niet onbelangrijk: wie gaat dit controleren?
7 x kort
Wat me deze maand verder opviel is dat …:
1. … bol.com zich de komende jaren richt op drie businessmodellen: e-commerce, logistiek en advertenties, aldus ceo Margaret Versteden na een vraag van het FD over internationale expansie. “Tegelijkertijd moeten we onze klanten en partners helpen de uitdagende economische omstandigheden waarin we nu zitten door te komen”, voegt ze toe in het interview van begin december. Even later in de maand werd duidelijk dat bol.com de komende drie jaar honderden miljoenen gaat besparen, waarbij driehonderd banen verloren gaan. Een van de speerpunten voor het komende jaar is de exploitatie van retailmedia, waarover bol.com’s Justin Sandee vertelt in het laatste nummer van Twinkle.
2. … Shein een marketplace wil worden, waarop ook andere merken producten kunnen verkopen. Het Chinese bedrijf is in korte tijd uitgegroeid tot de grootste fashion pure player ter wereld, met een jaaromzet van zo’n 30 miljard dollar (dat zijn héél veel kledingstukken bij Shein). Het bedrijf wil zich gaan verbreden door ook andere categorieën aan te gaan bieden, waaronder huishoudelijke apparatuur en cosmetica.
3. … Frank B.V. kopje onder is gegaan. Het Groninger e-commercebedrijf had net als TOM (dat dit jaar failliet ging en onder een andere eigenaar flink afgeslankt doorstartte) een waaier aan webshops, en veel overtollige voorraad. Het aanbod staat nog wel online, om een doorstart te vergemakkelijken, maar de producten zijn niet meer te koop. Oprichter Reinier de Jonge en zijn latere compagnon Benjamin Derksen verkochten Frank begin 2021 aan Jeffcommerce in Capelle aan den IJssel. Volgens Derksen was de onderneming op dat moment winstgevend en had zij een gezond eigen vermogen. Nog geen twee jaar later is de Twinkle100-speler (met een eigen omzetopgave van 36,5 miljoen euro in 2021) failliet. Het was sowieso geen feestmaand voor Rishi Kartaram, de oprichter en CEO van Jeffcommerce. Hij kreeg een AFM-boete van € 750.000 voor de manipulatie van beurskoersen.
4. … de race to the bottom in de pakketbezorgbranche heeft geleid tot grote misstanden bij (onderaannemers van) de vier grote opdrachtgevers PostNL, DHL, DPD en GLS. De Arbeidsinspectie stuitte onder andere op illegale tewerkstelling, te lange werktijden, vervalste rijbewijzen, onderbetaling en onbetaalde loonheffing en premies. “Veel (onder)aannemers geven aan dat wanneer ze aan alle regels van eerlijke betaling willen voldoen, ze geen winst meer kunnen maken”, rapporteerde de inspectie. Gelukkig constateerde zij in december dat de vervoerders inmiddels maatregelen hebben getroffen om de situatie te verbeteren.
5. … Jortt, bekend als aanbieder van een boekhoudprogramma voor ondernemers, zijn dienstverlening uitbreidt met e-commercesoftware: jortt.shop. “Plat vertaald: een webshop voor de Nederlandse markt, dit in 5 minuten up-and-running is. Inclusief alles”, ronkt het persbericht. De Jort Fanshop laat zien wat er mogelijk is.
6. … Shopify achter Amazon het tweede e-commercebedrijf van de VS zou zijn als alle omzet van de aangesloten merchants wordt opgeteld, aldus Marketplace Pulse in zijn jaaroverzicht over Shopify’s Almost-Marketplace. “This comparison was silly because consumers didn’t go shopping at Shopify – Shopify was invisible to them. However, as Shopify expands its consumer-facing ecosystem and continues universal search experiments, it could soon compete with other retailers for shoppers.” Met zijn Shop App, Shop Pay, Shop Cash en Shop Promise beweegt het Canadese bedrijf wel in die richting.
7. … Amazon bezig is de barcode overbodig te maken, omdat AI-gedreven multimodale identicatie een stuk praktischer is dan streepjes scannen. “Solving this problem, so robots can pick up items and process them without needing to find and scan a barcode, is fundamental”, laat een Amazon-ontwikkelaar vanuit Berlijn optekenen. “It will help us get packages to customers more quickly and accurately.” Op dit moment gaat het dankzij de combinatie van identificatiemethoden in 99% van de gevallen al goed. Door het zelflerende karakter van de technologie zal dat percentage verder oplopen.
Iets anders waar Amazon werk van maakt: doosvrije retouren.
Je las de laatste AvO-bode van 2022, het archief met alle bodes vind je hier.
Het allerbeste voor 2023, en tot de volgende bode!
Arjan van Oosterhout