Duizend procent groei in vijf jaar: is China nog te stoppen?

De AvO-bode praat je bij over het e-commerce nieuws van de afgelopen maand. In deze nieuwe editie onder meer:

  • China’s cross-border push: astronomische aantallen en ambities
  • Het bezorgabonnement van Just Eat Takeaway.com (nieuw) #Prime #Plus
  • Pieter Zwart over Coolblue en platformisering

En verder o.a. Topgeschenken, iBOOD, Bas Smit, Picnic, Plus, Blokker en Nike. Het e-commerce nieuws uit juni in vijf minuten. Here we go!

1. China’s online zijderoute

De Chinese cross-border e-commerce industrie is in de afgelopen vijf jaar met meer dan factor 10 gegroeid. Zegt althans het ministerie van handel. Het komt neer op een groei van tegen de 60 procent op jaarbasis. Nog wat getallen over cross-border e-commerce in China: er zijn ruim 120.000 bedrijven gericht mee bezig, op meer dan duizend Chinese industrieparken. Het ministerie telde meer dan 1.800 overzeese magazijnen die specifiek zijn gericht op grensoverschrijdende online handel. What’s next? De regering wil meer bedrijven uit meer sectoren betrekken bij de verdere ontwikkeling van cross-border e-commerce en daarvoor onder andere events, demonstraties en trainingen optuigen. Ook genotuleerd: “We zullen de zelfdiscipline van de industrie verbeteren en een ordelijke concurrentie aanmoedigen.” En: “We zullen actief deelnemen aan internationale samenwerking, zowel multilateraal als bilateraal.”

Er was afgelopen maand veel meer te doen en te lezen over het onderwerp. Een greep uit de berichtgeving, in chronologie:

Chinese bedrijven worden steeds nadrukkelijker opgeroepen om zich aan de elders geldende regels te houden, regels die niet overal even goed worden gehandhaafd. De echte vraag is of Europese spelers tegenwicht kunnen bieden aan deze Chinese marktbestormers als dat gelijke speelveld er straks wél is.

2. Van Prime naar Plus

Just Eat Takeaway.com, kortweg JET, heeft nu ook in Europa een samenwerking gesloten met Amazon. Prime-abonnees genieten voortaan van unlimited free delivery van maaltijdorders bij Lieferando (in Duitsland en Oostenrijk) en Just Eat (alleen in Spanje).

Of bestelsites in meer Europese landen zullen volgen (Zei d’r iemand Thuisbezorgd.nl?) is nog niet duidelijk. Interessant is ook dat JET in zijn bericht over de Europese Amazon-deal losjes laat vallen dat er een eigen loyaliteitsprogramma aankomt, genaamd Plus, met ‘gratis’ bezorging op orders vanaf 15 euro: “Through the partnership, Amazon Prime members will get early access to the free delivery feature of Plus, a new customer loyalty programme to be launched by Just Eat Takeaway.com, which will offer consumers a variety of exclusive deals and discounts from restaurant partners and retailers.” Plus komt binnen een paar maanden beschikbaar, ook voor niet Prime-leden, dan “in exchange for a small fee”.

NB Eerder sloot JET-dochter Grubhub al een succesvolle en onlangs uitgebreide samenwerking met Amazon in de VS.

3. Geen platform voor Pieter

In Het Parool vertelt Coolblue’s begin- en eindbaas Pieter Zwart in hem kenmerkende heldere bewoordingen over de groei van het aantal winkels (29 stuks inclusief de nieuwe aan de hoofdstedelijke Bilderdijkstraat #foto) en de groeipotentie in energie (“Waarom alleen apparaten leveren die energie verbruiken? Waarom niet ook apparaten die stroom leveren; zonnepanelen en laadpalen zijn ook consumentenelektronica”). Gevraagd naar de platformisering van online retail zegt de Rotterdammert: “Bijna iedereen is tegenwoordig een platform. Volgens mij denken ze ten onrechte dat het goed is om zo veel mogelijk producten te hebben. Voor je het weet, bieden ze allemaal alles en komt de klant er niet meer uit. Wie adviseert je wat te kopen, waar kan je terecht met vragen, voor garantie?”

Coolblue houdt graag de regie en verantwoordelijkheid over aanbod, verkoop, installatie en reparatie. “Dat kunnen die platforms niet. Alles is uitbesteed aan tussenpartijen. Wij bieden zekerheid.” Geen platformplannen dus? “Ik kan geen voorbeeld verzinnen waarom wij dat zouden doen. Uit principe: hocus-pocus-fócus.”

4. Ook Topgeschenken pakt regie: bloemisten niet blij verrast

Topgeschenken, als Topbloemen groot geworden dankzij een samenwerkingsverband met fysieke bloemisten, kondigde deze maand aan de keten in eigen hand te nemen, om “haar toekomst te verzekeren”. Negen over het land verspreide logistieke distributiecentra moeten bijdragen aan de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de bezorging, aldus het bedrijf van oprichter en algemeen directeur Edwin van Arkel, die ik ooit interviewde voor Twinkle. “Ondernemers zijn bereid veel voor ons te doen, omdat ze zoveel orders van ons krijgen”, zei hij toen (2018) over de bloemisten met wie hij samenwerkte. Met de aangekondigde opening van eigen dc’s en eigen bezorging is het beeld van de onderlinge verhoudingen, zacht gezegd, minder florissant. Van Arkel laat optekenen: “De overtuiging dat dingen altijd anders kunnen, is kenmerkend voor ons bedrijf. We zijn dan ook trots en vol vertrouwen over de nieuwe weg die we inslaan.”

5. Overstock nu de uitzondering bij iBOOD

Voor iBOOD, ooit begonnen met het online verkopen van één artikel per dag (internet’s Best Online Offer Daily immers), is het aanbieden van overstock en restpartijen tegenwoordig meer uitzondering dan regel. Nog maar 10 procent van het aanbod valt in die categorie, aldus oprichter Jöran Prinssen tegen Twinkle, versus 70 tot 80 procent in de beginjaren vanaf 2005. Inmiddels wordt 90 procent van het aanbod samen met businesspartners gepland, zegt Prinssen over de nummer 56 van de Twinkle100 “Anders kom je ook niet op het volume waar wij nu zitten”.

6. Een webshop runnen als Bas Smit valt tegen

Bas Smit, een van de bekendste influencers van Nederland en uithangbord van onder andere de verdwenen flitsbezorger Zapp en Amazon.nl, vertelt aan De Ondernemer dat het runnen van een online shop (Smit&Co) hem zwaar is gevallen. “Je denkt misschien wel van ik open gewoon even een webshop, dan heb ik de kosten van een winkel niet, maar er komen zoveel andere dingen bij kijken. Retouren, advertentiekosten, veel uitdagingen in de productiewereld en een gigantische concurrentie. Dat werkt goed als je Coolblue of Rituals bent, maar als Bas Smit valt dat tegen. Een online shop is niet altijd top. Niet alles wat we oppakken wordt een succes, maar dat hoort ook bij ondernemen. Het belangrijkste is dat je ervan leert.” Altijd blijven lachen.

7. Geld verdienen met online boodschappen? Voorlopig niet

Het NRC bracht een mooi groot verhaal over het (uitblijvende) rendement op boodschappenbezorging. De krant koppelde dat aan de opkomst van selfservice in de supermarkt, bijna tachtig jaar geleden. Met de zelfbedieningswinkel zijn consumenten veel taken uit handen gaan nemen van de winkelier, het online kanaal zet juist de winkelier weer aan het werk om de boodschappen te verzamelen. De verschillende supermarktketens pakken e-commerce allemaal op hun eigen manier op (of niet #Dirk). Albert Heijn denkt aan winstgevendheid in 2027 (eerder 2025), anderen noemen geen jaartallen maar wijzen op de grotere som der delen (online zorgt voor loyalere klanten, die alles bij elkaar meer uitgeven). “We zien het echt als totaalspel”, aldus Jumbo’s Tim Hehenkamp bijvoorbeeld. Picnic speelt dat spel niet, de pure player is wel het verst met snelle picking en slimme bezorgrondjes. In eigen land heeft Picnic sinds enkele maanden een positief bedrijfsresultaat: tussen de 1 en 2 euro op een tas met 100 euro boodschappen, aldus medeoprichter Joris Beckers tegen NRC. Dat is voor afdracht van belasting en afschrijvingen. Door een combinatie van meer klanten, verdere automatisering van het inpakproces en efficiëntere bezorging kan dat bedrag oplopen tot 5 tot 7 euro, waarmee echte zwarte cijfers gloren.

7 x kort

Wat me afgelopen maand verder opviel is dat …

1.Plus-ondernemers in Rotterdam zijn gestopt met e-commerce omdat ze daarvoor het personeel niet konden vinden.

2. … de Duitse warenhuisgroep KaDeWe is gestopt met e-commerce, als onderdeel van een herstructurering. “Diesen Schritt bedauern wir sehr.”

3. … de Nike-directie is aangeklaagd door aandeelhouders, omdat zij de D2C-verkoopontwikkeling te rooskleurig zou hebben voorgesteld.

4. … inmiddels al 45 miljoen Amerikaanse huishoudens gebruik kunnen maken van bezorging tot in hun koelkast, dankzij de uitbreiding van Walmart’s InHome Delivery. (Het zou iets zijn voor dhr. G. Wilders uit Venlo. Hij heeft een hele grote. Hoewel die wel dicht mag blijven.)

5.Blokker het echt anders gaat doen, aldus directeur marketing en e-commerce Martin van Velzen in een lezenswaardig interview met Logimerce, opgetekend door good old Martin Bongers. “De rol van het DC als centraal fulfilment center laten we los, althans: voor e-commerce. De winkels geven we dus juist wel die functie. Als een onderling verbonden keten van decentrale mini-fulfilment centers.”

6. … start-up It Goes Forward de oplossing belooft te bieden voor “het grootste probleem van e-commerce”: retouren. Die zit ‘m erin dat consumenten pakjes niet meer terugsturen naar webshops, maar direct doorsturen naar andere consumenten. Volgens de initiatiefnemers, onderzoekers van de Erasmus School of Economics, kan het vele tientallen procenten schelen in CO2-uitstoot en in kosten.

7.bol nu ook in België samenwerkt met kringloopwinkels.

Je las de AvO-bode van juni 2024. Het archief met alle AvO-bodes vind je hier. Tot de volgende bode!

PS Wist u dat er op Bonaire (#11 #fin): de grootste retailer van het eiland geen webwinkel heeft, maar wel producten bezorgt in felgele bussen en deze desgewenst ook thuis of op kantoor installeert? Kopen gebeurt telefonisch of ‘gewoon’ in de winkel van City Shop, waar sinds kort een digitale catalogus te raadplegen is (daar wel). “When finished go to your cart and request assistance from our sales ladies.”

Voor de laatste keer: ayo!

Iedereen mag meeverdienen aan TikTok Shop (weldra ook in Nederland)

TikTok Shop komt eraan, ook in Nederland lijkt het. Is het niet deze zomer, dan toch wel dit najaar. Een webwinkelwalhalla voor shoppers, merchants en gebruikers: iedereen met duizend volgers kan verdienen aan de welig tierende handel op het platform. Je leest erover in de AvO-bode over mei, net als over Temu en Shein (ze weer), de Aziatische pakketberg van PostNL, CBS-cijfers, Blokker, bol, Picnic en iDEAL. Onder meer. Een maand e-commerce nieuws in vijf minuten. Veel leesplezier!

1. TikTok Shop goes Europe

TikTok Shop is onderweg naar continentaal Europa. Het platform heeft merchants uitgenodigd voor bèta-tests in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Eigenaar ByteDance zou TikTok’s winkeltak daar deze zomer al willen lanceren. In totaal zouden dit jaar tien Europese landen aan TikTok Shop moeten worden toegevoegd, na de eerdere Britse introductie. Dat Nederland, de zesde economie van Europa, daarbij zit is zeer aannemelijk. Dat het impact zal hebben op ons exotische e-commerceland ook. In de VS wist TikTok Shop in no time een half miljoen verkopers aan zich te binden. Het mondiale handelsvolume gaat dit jaar richting de 50 miljard dollar, en dan is TikTok Shop nu nog maar in acht landen actief.

2. Creators worden influencers

Nederland telt zo’n 6 miljoen TikTok-gebruikers, wereldwijd zijn het er ruim anderhalf miljard. TikTok probeert van zijn creators (contentmakers op het platform) influencers te maken door hen producten te laten promoten. Zij kunnen verkoopcommissie verdienen als hun aanbeveling tot een aankoop leidt. De drempel om zo’n affiliate te kunnen worden is deze maand verlaagd van vijfduizend naar duizend volgers, naar verluidt om de oppositie tegen een (Amerikaanse) TikTok-ban te versterken. Iedereen en zijn moeder kan proberen munt te slaan uit zijn bereik, zonder affiliate-links of kortingscodes te hoeven gebruiken. In-app tracking doet de wiskunde.

3. Shein on

Stond China lang te boek als de fabriek van de wereld, inmiddels is het net zo goed het winkelcentrum van de wereld. Uit een Duits rapport bleek deze maand dat 32 procent van onze oosterburen koopt op Temu en 22 procent op Shein. Het zijn enorme percentages, opgebouwd in zeer korte tijd. Terwijl Westerse politici, belangengroepen en consumentenorganisaties zich beklagen over de Chinese snelgroeiers, breiden ze in rap tempo uit. Shein kondigde aan zijn assortiment met behulp van marketplace-partners te verbreden met drogisterijartikelen en speelgoed. In de VS sloot het bedrijf een retourpact met winkelketen Forever 21 (via Happy Returns). De online reus in “smart fashion” liet zich deze maand ook zien en horen in Amsterdam en Londen. In de Britse hoofdstad ging het veel over Shein X, waarmee het bedrijf zijn productiecapaciteit aan eenieder ter beschikking stelt: Manufacturing as a Service.

4. De Aziatische pakketberg van PostNL

Dat marketplaces met Aziatische wortels hier populair zijn, bleek al uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor. Het nieuwe kwartaalrapport van PostNL maakt de groei nog tastbaarder: de binnenlandse pakketvolumes vertoonden in Q1 een klein plusje, terwijl internationale (vnl. Aziatische) volumes met een kwart toenamen. Daardoor kon PostNL toch nog een volumegroei van 7 procent noteren. Aan het rendement onder de streep dragen de internationale pakjes echter niet erg positief bij.

5. 10 jaar online detailhandel in één plaatje

Hoe staat het dan met de ontwikkeling van de online bestedingen in de Nederlandse detailhandel? Tijd voor weer eens wat CBS-cijfers. De grafiek (index) laat zien dat de internetverkopen nu ongeveer 4,5 keer zo hoog liggen als tien jaar geleden. Corona heeft het groeitempo doen versnellen, daarna is het weer afgezwakt. Magere groeicijfers bepalen nu het beeld.

6. Blokker is nu online believer

Magere online groeicijfers of niet: bij bekeerling Blokker zien ze kansen. Eigenaar Michiel Witteveen geloofde nooit zo in e-commerce (“Online is gewoon geld verliezen”). Zijn opvolger als CEO, Ynse Stapert, zei deze maand na de lijfsbehoudende kapitaalinjectie er wel brood in te zien. Blokker moet de komende jaren online doorgroeien door platformdiensten te gebruiken en te faciliteren: de keten wil de eigen productverkoop op bol en Amazon opschroeven en zijn winkels meer gaan inzetten voor afhaalorders én bezorging, ook voor derde partijen. “We werken nu al samen met DHL en Ochama. We verwachten hier binnenkort meer partnerships aan toe te voegen”, aldus Stapert.

7. Bol slanker

Voor online marktleider bol was er niet gek veel aandacht op de recente Strategy Day van Ahold Delhaize. Refurbished sprong eruit, al zijn de plannen daarvoor nog weinig concreet volgens Emerce.

Bol mag wel wat minder bol worden, afgaande op scheidend Europees voorman Wouter Kolk. Emerce tekende uit zijn mond op: “Met bol zoeken we nieuwe groeicurves en kansen om de organisatie slanker en efficiënter te maken. Bijvoorbeeld: we testen nieuwe b2b-diensten en circulaire bedrijfsmodellen waarvan we vermoeden dat ze snelle groei en hoge marges zullen opleveren.” Een beursgang lijkt nog niet van tafel.

7 x kort

Wat me deze maand verder opviel is dat …

1. … de bestedingen bij marktplaatspartners (third party sellers) van bol afgelopen kwartaal niet of nauwelijks zijn gegroeid, als ze al niet zijn afgenomen; het minimale plusje van het handelsvolume is te danken aan de ‘bovengemiddelde groei’ van de first-party sales. Daarbij is de Twinkle100-aanvoerder zelf de verkopende partij.

2. … het aandeel private label-verkopen bij Amazon tot onder 1 procent is gedaald.

3. … het aantal pakjes in de pakketautomaten van PostNL vorig jaar “meer dan verdubbeld” is. Dat rapporteert de marktleider, die onlangs zijn duizendste pakketautomaat posteerde bij een Jumbo in Sliedrecht. Ik schreef het eerder dit jaar al: mede door bezorgprijsprikkels en de nakende tabaksban in supermarkten hebben pakketkluizen (eindelijk) momentum.

4. … Picnic-voorman Michiel Muller wel heel fel is tegenover supermarkten die minderjarigen – “kinderen” zei hij eerder – aan het werk hebben (maar niet houden). “Wíj zitten niet fout, zíj zitten fout”, zegt hij over de massale uitbetaling van het minimumjeugdloon in het AD. “Zij betalen 80 procent van hun personeel minder dan de helft van het minimumloon. Door minderjarigen in dienst te houden en die eruit te werken als ze 18 worden.”

5. … de verkoop van luxeproducten online op zijn retour is, volgens de jonge Nederlandse ondernemer Bo van Langeveld. Londen, Saint-Tropez, New York, Hongkong, Dubai: laat hem maar fysieke winkels openen met zijn schoenenmerk Baudoin & Lange. “We zien het landschap voor luxeproducten op internet steeds moeilijker worden”, zegt de loafer lover tegen Quote. “Verkeer op je website krijgen via Meta of Google is hartstikke duur geworden, waardoor je marges enorm slinken. In dat beeld wordt openen van fysieke winkels eigenlijk steeds goedkoper.”

6. … we volgens de Duitse marktvolger Jochen Krisch aanbelanden in het e-commerce tijdperk van de 100 miljard-spelers. Was je in 2020 een grote jongen met een omzet van 10 miljard euro, in 2025 doe je echt mee met 100 miljard en straks in 2030 met een biljoen (duizend keer duizend en dat keer duizend keer duizend). Op zijn blog Exciting Commerce benoemt Krisch drie hoeken waar de giganten van morgen vandaan zullen komen.

7. … er nog maar twee online verkopers te vinden zijn op het ‘Winkelplein’ voor aanbieders van iDEAL Snel Bestellen.

Je las de AvO-bode van mei 2024. Het archief met alle AvO-bodes vind je hier.

Tot de volgende bode!

PS Wist u dat er op Bonaire (#10): geen lokale online aanbieders van drogisterijproducten zijn? Service Drogist Bonaire en de plaatselijke DA hebben geen webwinkel. Een online supermarkt is op het eiland ook niet (meer) te vinden om shampoo, tandenborstels of zonnebrandcrème te bestellen. Dat kan wél bij Etos Caribbean, geclaimd en gepromoot door Etos Assen Kloosterveen. Echt laagdrempelig is de oplossing van de Drentse franchisenemer niet: “Bestel nu ook uw Etos producten Online bij de Beste Drogist van Nederland. Vraag vrijblijvend een offerte aan voor de eventuele verzendkosten naar de Caribbean.”

Ayo!

Non-food hamsteren bij Albert Heijn online

Albert Heijn heeft een marketplace geopend met producten van onder meer Apple, Gardena en Philips. Het zal niet zijn wat topman Frans Muller bedoelde met de commercieel kansrijke combinatie van food en non-food. Je leest erover in de AvO-bode van april, net als over de Nationale E-commerce Agenda, de gigantische groeipotentie van e-commerce, de toekomst van brievenbuspakjes, fulfilment by Temu, iDEAL in3, Tradebyte, Billie, Picnic, Getir, GoPuff, Shein, Temu, Google en Marktplaats.

1. De non-food only marketplace van AH

“Keukengerei heeft een betere marge dan aardappelen”, zei Ahold Delhaize-topman Frans Muller toen ik hem interviewde eind 2020. We spraken over “denken in ecosystemen”, over de online combinatie van food en non-food, over Ahold’s samenwerking met Mirakl in de VS en over de commerciële kansen van een koppeling tussen Albert Heijn en bol. “Het is natuurlijk heel aantrekkelijk voor een klant om naast de boodschappen direct ook de pannen en de dekbedovertrekken te kunnen kopen. Het belangrijkste is dat je het de klant aan de frontend zo gemakkelijk mogelijk maakt.” Die koppeling tussen de nummers één en twee van de Twinkle100 is er nog altijd niet, volgens sommigen omdat bol wendbaar annex verkoopbaar moet blijven.

Vorige week was daar opeens de opening van AH Voordeelshop.nl, “een online webshop waar klanten jaarrond de mooiste deals van het seizoen kunnen vinden”. Met naast aanbieders van cadeaukaarten, tickets en beltegoed leveranciers van onder meer Apple, Betersport, Gardena, Leifheit, Philips en Ring. De non-food producten worden vanuit deze partners verzonden, een koppeling met Ah.nl is er (nog) niet. Voor een pan mét soepingrediënten moet de AH-klant dus twee online winkelwagentjes vullen en afrekenen. En twee keer de deur opendoen.

2. Een verhaal voor de toekomst van Thuiswinkel.org

In het bijzijn van onder meer de eerste duurzaamheidscertificaathouders en minister Micky Adriaansens van Economische Zaken heeft Thuiswinkel.org deze maand de Nationale E-commerce Agenda gepubliceerd. Ik was er als eindredacteur bij betrokken. In haar ‘licence to operate’ voor de komende jaren laat de vereniging zien welke stappen de sector allemaal zelf zet om wendbaar, winstgevend en veerkrachtig te zijn/worden/blijven en positief bij te dragen aan mens en milieu.

Maar ze vraagt de overheid ook om “de juiste juridische en economische condities te scheppen, de voorwaarden waaronder e-commercebedrijven kunnen innoveren, investeren en verduurzamen”. Zoals daar zijn (onder veel meer): stimulering van investeringen in arbeidsproductiviteit, een open register voor productdata, het btw-vrij maken van reparatie en renovatie, duidelijkheid over (on)eerlijke handelspraktijken, toelating van eID-middelen voor digitale authenticatie in het particuliere domein, mogelijkheden voor gegevensdeling over fraudeurs en een vast budget voor innovatiesubsidies.

-> Klik voor de Nationale E-commerce Agenda

3. Een wereld te winnen

Ons land is op het gebied van e-commerce behoorlijk volwassen. Wereldwijd zijn er nog maar weinig landen waarvan een meerderheid van de inwoners online aankopen doet. Blijkt min of meer uit cijfers van Statista. De VS scoort het hoogst op dit (niet uitputtende) lijstje: 88 procent van de volwassen Amerikanen shopt online, waarmee de e-commerce penetratie er bijna twee keer zo hoog is als in China. In India, waar inmiddels nog meer mensen wonen, is online shoppen uitzonderlijk te noemen, met een adoptie van 22 procent.

4. Wél vijf dagen pakjes in de bus

PostNL wil meer tijd en daarna nog meer tijd gaan nemen om post te bezorgen. Voor de voorgenomen vertraging moet (en zal meest waarschijnlijk) de postwet worden aangepast. “Het is nu: vandaag op de bus, morgen bezorgd. We willen toe naar: vandaag op de bus, binnen twee dagen en op termijn binnen drie dagen bezorgd.” Brievenbuspakjes blijven in principe wél de volgende dag geleverd worden, laat het bedrijf desgevraagd weten: “Brievenbuspakjes blijven we vijf dagen in de week bezorgen. De veranderingen die PostNL wil doorvoeren gelden dus voor alle ‘gewone’ brievenbuspost. Post die er echt de volgende dag moet zijn, blijven we binnen één dag bezorgen tegen een andere prijs.” Het zal allicht ook prijziger worden om pakjes door de bus te gooien als de afleverfrequentie van de ‘gewone’ brievenbuspost afneemt. Over de prijsontwikkeling van brievenbuspakjes is vooralsnog echter niets te zeggen, aldus de woordvoerster.

5. Fulfilment by Temu

Temu, snel groot geworden met een consignment-model, opende kort geleden een marketplace in de VS. U las er al over in de vorige AvO-bode. In dat nieuwe marketplace-model hoeven productaanbieders hun spullen niet langer naar de magazijnen van Temu te sturen voor centrale opslag en verzending, maar kunnen ze artikelen direct zelf naar klanten sturen. Dat levert uiteraard een groot snelheidsvoordeel op, in de VS en binnenkort ook in Europa, waar Temu zich de moeder werft om categorymanagers en accountmanagers te vinden. Zij moeten “partnerships with merchandise partners, manufacturers and brands” aangaan en onderhouden. Volgende stap na de opening van de marktplaats: ‘fulfilment by Temu’, waarbij merchants de opslag en orderafhandeling kunnen uitbesteden aan (logistieke partners van) de Chinese snelgroeier. In de VS heeft Temu al deals gesloten met Easy Export en WINIT om de warehousing mogelijk te maken.

6. Het verdienmodel van iDeal in3

In de maand dat de AFM ernstige zorgen uitte over het achteraf betaalgedrag annex de ‘Klarna-schulden’ van kinderen, heeft iDEAL samen met in3 gespreid betalen geïntroduceerd. “Deze betaaloptie biedt je de flexibiliteit om grotere aankopen te doen zonder dat dit direct impact heeft op je bankrekening. iDEAL in3 combineert het gemak van iDEAL met de flexibiliteit van gespreid betalen, en dit alles onder de vertrouwde naam van iDEAL.” De webshopper betaalt een derde bij aanschaf, een derde na 30 dagen en de laatste pluk na 60 dagen. Volgens in3-voorman Hans Langenhuizen heeft iDEAL in3 baat bij betalende klanten: “Wij verdienen geen geld door oplopende incassokosten of rente op een openstaand bedrag. Wij rekenen een vast bedrag per transactie aan de webwinkel en zij profiteren van een hogere conversie. Verder is er geen verdienmodel. Sterker nog, een hoger percentage niet-betalende gebruikers kost onze organisatie geld.” Nota bene: Tinka, een spin-off van Wehkamp, maakte deze maand bekend te stoppen met het aanbieden van gespreid betalen, omdat het te weinig op zou leveren.

7. Tradebyte x ZEOS

Een nieuwe stap in platformisering van de online retail: Tradebyte, de marketplace-integrator van de Zalando Group, is gekoppeld aan ZEOS Fulfilment, ook van de Zalando-Group. Dankzij de koppeling kunnen merken en online retailers nu artikelen verkopen vanuit één externe voorraad op eigen kanalen, op Zalando en op de meer dan negentig platforms in het netwerk van (mijn opdrachtgever #disclaimer) Tradebyte.

7 x kort

Wat me deze maand verder opviel is dat …

1. Billie van bol een metamorphose heeft ondergaan. “De mascotte is zijn ledematen kwijt en heeft de vorm van een paasei”, rapporteerde Twinkle begin april. Billie is net zo toegewijd aan innovatie, vooruitgang en inclusie als bol, aldus het bedrijf zelf op LinkedIn. Daaronder werd de mascotte al Barbabillie gedoopt.

2. Picnic zowel in Duitsland als in Frankrijk mikt op (nagenoeg) een omzetverdubbeling dit jaar.

3. Getir en overnameprooi Gorillas over twee weken van de Nederlandse straten zijn verdwenen. Dan fietsen alleen de riders van het roze Flink nog snelle boodschappenorders rond in ons land, al zijn ook twijfels gerezen over de levensvatbaarheid van die Duitse aanbieder. Op dit moment is Flink actief in 48 Nederlandse plaatsen.

4. GoPuff, de Amerikaanse pionier op het gebied van flitsbezorging, A-merken de mogelijkheid biedt om mee te liften op zijn logistieke infrastructuur. Powered by Gopuff heet de dienst, die al werd getest door Unilever en Neslé. Zij maakten gebruik van Storefronts Powered by Gopuff, een aanpasbaar Shopify-thema geïntegreerd met de API’s van Gopuff.

5. … de productcatalogi van Shein en Temu minder uniek zijn dan die van Amazon en Walmart, althans volgens het onvolprezen Marketing Pulse. Nu de twee platforms uit China uitgroeien tot marketplaces (zie ook hierboven in deze AvO-bode) zal het aanbod nog minder uniek worden. “Amazon and Walmart, have a wider selection that typically comes from their retail relationships with brands; there is no path for Temu and Shein to match that.”

6. Google het einde van third party cookies in Chrome voor de derde keer heeft uitgesteld.

7. Marktplaats Direct Kopen heeft gelanceerd voor verkopers die vaste prijzen willen communiceren, altijd gecombineerd met Kopersbescherming. Meer handelen, minder onderhandelen, is het idee.

Je las de AvO-bode van april 2024. Het archief met alle AvO-bodes vind je hier. Tot de volgende bode!

PS Wist u dat op Bonaire (#9): De ambulante handelaren achter Bonaire Sea Salt hun peperdure zoutzakken ($ 11,- voor twee ons) ook online verkopen, waardoor iedereen een stukje eiland in huis kan nemen?

Ayo!

Betaalde retouren zijn het nieuwe normaal (@Lubach)

“En nou is het afgelopen met gratis retouren!”, exclameerde Arjen Lubach in zijn avondshow. Wordt aan gewerkt. Afgelopen is het nog niet, maar betaald retourneren is zo langzamerhand wel het nieuwe normaal. Je leest erover in deze nieuwe AvO-bode, net als over DHL, PostNL, shoppen in China, Temu’s marketplace (binnenkort ook in NL!?), Zalando, fonQ, Naduvi, adidas, Nike, Shein, TikTok Shop, cookies, Brandsom, Trunkr, Locatus en bol.

Een maand e-commerce nieuws in vijf minuten. Here we go!

1. Gratis retouren op hun retour

Gratis retouren, waarmee webwinkeliers jarenlang klanten probeerden te winnen, zijn op hun retour. Van de 1.200 webwinkels uit het (internationale) klantenbestand van Returnista rekenen er tegenwoordig ongeveer 900 retourkosten. “Iedereen heeft er wel oren naar. Het is een manier om de kosten van het dure retourproces toch nog een beetje te drukken”, aldus Olivier Muller op BNR. Behalve de kosten drukken retourkosten ook de aantallen, volgens de co-founder van de retourspecialist. “Om het retourpercentage snel naar beneden te brengen zou je eigenlijk betaald retourneren en gratis omruilen moeten aanbieden.”

Ruilen kan bij Wehkamp niet (“Ruilen is bij ons namelijk hetzelfde als retourneren”). Sinds de Zwolse webwarenhuis 50 cent in rekening brengt voor terugzending is de retourberg wel met dubbelcijferige percentages gedaald. De bijbehorende kosten namen af, net als de hoeveelheid plastic en het aantal vervoerskilometers. “Vijfduizend artikelen per dag minder scheelt enorm”, aldus COO Frans Falize op Emerce Retail.

Meer cijfers over betaalde retouren:

  • Van de grootste 100 online retailers in Nederland brachten er afgelopen najaar 29 steevast retourkosten in rekening, leert de laatste Twinkle100.
  • Volgens een recente(re) meting van verzendplatform Sendcloud moesten Nederlandse consumenten dit kwartaal in 41 procent van de gevallen iets betalen voor terugzending. Versus nog maar 31 procent in Q1 van vorig jaar.

2. DHL maakt meters

Sinds Wehkamp ook verzéndkosten rekent (inmiddels 1 euro) wordt niet minder dan de helft (!) van de bestellingen opgehaald bij DHL volgens Falize. Hoeveel dat voorheen was is niet duidelijk. Duidelijk is wel dat kleine prijsprikkels het gedrag van retourveelplegers en andere webshoppers beïnvloeden. De komende tijd zullen we meer prijsdifferentiatie gaan zien bij de grote vervoerders (meer service = meer kosten), kondigde PostNL al aan in relatie tot onder andere same day delivery en zondagbezorging. Edoch: “PostNL behoudt de ambitie om de toonaangevende aanbieder van e-commerce te blijven, in, naar en vanuit de Benelux.”

Hoe hangt de oranje vlag erbij op de pakketmarkt? Kan beter. Runner-up en Wehkamp-ontzorger DHL groei als kool. Het bedrijf verwacht dat zijn aandeel dit jaar zal groeien tot 42 à 43 procent, dat van PostNL zou volgens de Telegraaf onder de 50 procent zijn gezakt. Deze maand is de bouw van een nieuwe nationale sorteerhub van DHL gestart, waar dagelijks 200 miljoen pakjes kunnen worden verwerkt.

Check de vorige AvO-bode (over februari 2024) -> Andere tijden op de bezorgmarkt

3. Chinese opmars

Denkend aan Holland zie ik Shein, Temu en TikTok”, schreef ik afgelopen zomer in mijn eerste AvO-bode vanaf dushi Bonaire. De opmars van de Chinezen (NB Shein houdt hoofdkantoor in Singapore, Temu zetelt in Boston en TikTok heeft global HQ’s in Los Angeles én Singapore #definitiekwestie) is duidelijk zichtbaar in de Thuiswinkel Markt Monitor over heel 2023. Daarin zijn de online bestedingen aan producten niet gestegen, de inflatie ten spijt. Het aantal aankopen in Chinese webwinkels groeide wel, met een kleine 40 procent, tot 8,9 miljoen orders. Er was een bedrag van € 265 miljoen mee gemoeid, drie tientjes per order gemiddeld dus. Webshops uit China blijken in trek bij Nederlandse consumenten, toch doen zij daar nog niet meer dan tussen de één en anderhalf procent van hun online productinkopen.

4. Temu’s marketplace goes Europapa

Van NRC tot Linda, van Ouders van Nu tot RTL Nieuws, van FD tot PlusOnline en van AD tot Margriet, ja wie niet? Tous les médias bogen zich afgelopen maand over Temu, naar verluidt goed voor ruim 30 miljard euro omzet vorig jaar. Want hoe gek, goedkoop en gevaarlijk is dat winkelplatform uit China eigenlijk wel/niet? Deze maand heeft Temu een grote nieuwe stap gezet door zijn platform open te stellen voor verkopers in de VS. Zij kunnen hun producten vanuit local warehouses naar klanten sturen, waarmee de levertijd drastisch wordt bekort en Temu – dat tot op heden alleen werkte met een soort consignatiemodel vanuit centrale voorraad in China – beter op snelheid kan concurreren met andere grote platforms. Nog voor Joost Klein over Europapa zingt in Malmö zal Temu waarschijnlijk open zijn voor verkopers op ons continent. Het bedrijf werft momenteel category managers in Europa die partnerships with merchandise partners, manufacturers and brands moeten opzetten. Nota bene: de eerste partijen die zich in de VS hebben aangesloten op Temu’s marketplace zijn niet Amerikaans: “Instead, it is Chinese sellers with inventory in the U.S.”

5. Ecosysteem Zalando

Zalando positioneert zichzelf steeds nadrukkelijker als een bedrijf met twee klantgroepen: b2c, uiteraard, en b2b. Voortaan gaat het Duitse bedrijf er ook apart over rapporteren. Zalando kampt met licht afnemende omzetaantallen, maar presteert wel beter onder de streep.

Zalando wil “de Europese mode- en lifestyle-industrie vormgeven buiten de eigen consumentenactiviteiten”, geeft het bedrijf te kennen. Daartoe introduceerde het afgelopen herfst fulfilment voor externe retailers onder het nieuwe merk ZEOS: online modeverkopers kunnen ook logistieke orders in hun eigen digitale kanalen of op andere marketplaces als About You, ASOS of Otto laten afhandelen door Zalando. Het blijkt slechts een begin.

De goede winstcijfers geven het bedrijf de mogelijkheid om te investeren in de strategische prioriteiten van zijn ecosysteemvisie, aldus co-CEO Robert Gentz. “We hebben de financiële kracht om met succes een pan-Europees ecosysteem voor mode- en lifestyle-e-commerce op te bouwen.

6. Gros the boss bij fonQ

Groot nieuws in online meubelland: de overname van Naduvi door fonQ. Doel: dé mentale marktleider worden voor producten in en rondom het huis, en marktaandeel winnen in Nederland, België, Duitsland en andere Europese landen. De woonmerken blijven beide bestaan, maar ze gaan samenwerken op het gebied van onder meer marketing, financiën, technologie en retourbeheer, aldus Naduvi’s Itai Gros (foto links), die CEO is geworden van de combinatie. Daarmee komt een zelfgekozen einde aan het zakelijke sprookje van Jeremiah Albinus, die begon als stagiair bij fonQ. Onder zijn leiding groeide de omzet tot een bedrag met negen cijfers voor de komma en won het bedrijf uit Utrecht de belangrijkste Shopping Award (2021).

7. Nike en adidas zoeken verbinding

Jarenlang waren Nike en adidas voortrekkers in D2C, de trend dat merken direct (D) aan (2) consumenten (C) verkopen. Immers: meer regie, meer marge, meer direct klantcontact, meer data et cetera. Maar klaarblijkelijk is de pendule te ver doorgeslagen: beide sporticonen hebben de koers verlegd. Nike haalt de banden met wholesalers nadrukkelijk aan, bevestigde CEO Joe Donahoe deze maand nog maar eens. “We must lead in with our wholesale partners to elevate our brand and grow the total marketplace.” Immers: “The consumer is still clearly shopping in multibrand retail, and we need to elevate our brand and our positioning.”

Adidas gebruikt de eigen website tegenwoordig vooral als etalage, de online inkomsten nemen af. Uit het jaarverslag: “Within our e-commerce platform, we focused on drastically reducing promotional activity, driving full-price sales and building brand desire through relevant storytelling around key products and events.”

+

Deze week zijn de Shopping Awards uitgereikt. Welkoop mag zich voor het tweede jaar in successie de beste webwinkel van Nederland noemen.

Mariska van der Burg (Geisha Fashion), werd verkozen tot beste e-commerce manager. Alle winnaars – van harte! – vind je hier.

7 X kort

Wat me deze maand verder opviel is dat …

1. Shein in een brief aan investeerders ‘supply chain as a service’ heeft aangekondigd, waarmee externe merken toegang krijgen tot Shein’s fabrieksapparaat, technologie en data-infrastructuur “allowing you to test consumer response to new lines”. Waar Amazon zich bij supply chain-innovatie concentreert op distributie, doet Shein dat op productie. “Shein’s innovation is much more disruptive and will force all other big players to develop a similar model or die”, aldus e-commerce influencer Rick Watson alarmistisch. #Netflixization Hij spreekt van een Peal Harbour-moment voor de retail.

2. … er eenvoudig 10 redenen zijn te noemen waarom TikTok Shop de spannende toekomst van e-commerce belichaamt. “De seamless experience is hier meer dan een buzz word.’

3. twee op de drie Nederlandse webshops (n=88) niet voldoen aan de nieuwe cookieregels, meer dan één op de vijf overigens ook niet aan de oude (est. 2015).

4. Brandsom de nieuwe eigenaar is geworden van Longrun. “De grootste fashion performance marketplace specialist in de Benelux” heeft nu toegang tot Zalandos’s merchant of record-infrastructuur.

5. Trunkrs zijn nieuwe sorteercentrum in Woerden heeft opengesteld voor andere koeriersbedrijven. Sharing is caring, aldus CEO Jan Wijn. “Ons eigen sorteerproces duurt maar zo’n zes uur per dag. Dan is er nog achttien uur over.”

6. Webshops die fysieke vestigingen openen de krenten uit de winkelpap lijken te halen, aldus Locatus.

7. … de beoogde boze buren van bol in Lelystad geen roet in het eten gooien voor de bouw van een nieuw distributiecentrum aan de Flevokust. Maar dat de Twinkle100-aanvoerder de schop daar voorlopig niet in de grond zet. De bouwvergunning zal pas volgend voorjaar worden aangevraagd, gaf bol te kennen in de deze maand gewonnen rechtszaak.

Je las de AvO-bode van maart 2024. Het archief met alle AvO-bodes vind je hier.
Tot de volgende bode!

PS Wist u dat op Bonaire (#8): “Shoppen, shoppen, shoppen” in Nederlandse webwinkels eenvoudig en btw-vrij is via het afhaalstation van Super Retail Online.

Ayo!

Andere tijden op de bezorgmarkt

Een jaar of tien geleden 🙃 schreef ik veel over nieuwe pakketbezorgopties bij PostNL. De maandag kwam erbij, de zondag, de avond, same day. Een decennium en een flitsbezorghype later hangt de vlag er anders bij. De marktleider gaat zondagbezorging en same day delivery ‘opnieuw bekijken’. Accelereren wordt rationaliseren. Festina lente, op de postmarkt, maar óók op de pakketmarkt. Je leest erover in een kakelverse AvO-bode, net als over bol, Coolblue, Picnic en 78.905 eenpitters in Nederland webwinkelland. Onder veel meer. Een maand e-commerce nieuws in vijf minuten. Veel leesplezier!

1.  PostNL pakt zijn gemak op de postmarkt

PostNL, mede door de overheid in slaap gewiegd volgens een bekende hoogleraar, neemt drastische maatregelen om zijn rendement te verbeteren. Veel media-aandacht ging deze week uit naar de postmarkt (1,9 procent volumekrimp in 2023); de marktleider/monopolist wil post pas binnen twee dagen gaan bezorgen, ‘en op termijn binnen drie dagen’ volgens CEO Herna Verhagen. De prioriteitsservice blijft, tegen een hoger tarief. Om dit alles te bewerkstelligen moet de Postwet worden gewijzigd, waarvoor Verhagen een beroep doet op politiek Den Haag. Voor webwinkeliers is de vraag relevant wat een en ander betekent voor brievenbuspakjes, die dit jaar al duurder en onoverzichtelijker zijn geworden. Binnenkort ook langzamer?


2. Rationaliseren op de pakketmarkt

Dan de pakketmarkt (0,9 procent volumegroei in 2023). Onderstaand plaatje uit PostNL’s jaarcijferbericht laat zien dat prijsstijgingen de ‘ongunstige verschuiving in de product-/klantmix’ niet hebben kunnen compenseren, nog los van de loonstijgingen die erin hakken:

PostNL zegt zich te gaan richten ‘op de groei van e-commerce en op het vinden van de juiste balans tussen volume, waarde en capaciteit’. Toverwoord: ‘rationaliseren’. Het bedrijf noemt in dat kader onder meer:

  • Stimulering van bezorging buitenshuis
  • Het opnieuw bekijken van same day delivery en zondagbezorging (‘voor meer balans tussen de wensen van de klanten en de financiële haalbaarheid’)
  • Gerichte prijsmaatregelen

O ja: ‘PostNL behoudt de ambitie om de toonaangevende aanbieder van e-commerce te blijven, in, naar en vanuit de Benelux.’


3. Geen gong maar een loep voor bol

PostNL’s topklant bol boekte in 2023 een omzet van 2,9 miljard euro, maakte Ahold Delhaize bekend, een groei van 7,3 procent. Het bedrag is half zo hoog als de Gross Merchandise Value via de bol-kassa ad 5,8 miljard euro vorig jaar. Bol noteerde een onderliggende brutowinst (ebitda) van 151 miljoen euro, een plus van 21,5 procent, waarmee de Twinkle100-aanvoerder zijn operationele winstgevendheid etaleert.

Voor een beursgang van bol is de tijd echter ‘nog niet rijp’, aldus topman Frans Muller op 14 februari, de dag dat de jaarcijfers verschenen. Op dezelfde Valentijnsdag werd bekend dat toezichthouder ACM een onderzoek naar bol is gestart ‘naar aanleiding van signalen dat het bedrijf zichzelf en bepaalde ondernemers bevoordeelt’. Bol heeft volledige medewerking toegezegd.


4. Coolblue klaar voor nieuwe groeispurt?

Investeringen in Duitsland en in energie hebben ervoor gezorgd dat Coolblue zijn omzet in de afgelopen uitdagende jaren op pijl heeft weten te houden, de inflatie even buiten beschouwing gelaten. In 2023 werd 2,55 procent meer omzet geboekt dan in 2022, toen een plusje van 0,4 procent werd genoteerd ten opzichte van 2021. De omzetteller bleef vorig jaar staan op 2,41 miljard euro, een half miljard minder dan de netto omzet van bol.

In Nederland (jasje uit) groeiden Coolblue’s inkomsten afgelopen jaar een pietsje, in Duitsland (jasje aan) deden ze dat procentueel gezien een stuk sterker. Het jaarboek leert dat het bedrijf groei boekt in witgoedinstallaties, energie, refurbished en eigen merkproducten, waarvan er vorig jaar voor het eerst meer dan een miljoen werden verkocht. Voor dit jubileumjaar staat de opening van acht nieuwe winkels en verdubbeling van het bezorgterrein in Duitsland (de NPS is daar 82, versus 71 overall, ook een record overigens) op de rol. Coolblue wist zijn ebitda ruimschoots te verdubbelen tot 88,3 miljoen euro, onder de streep boekten de Rotterdammerts een winst van 26,9 miljoen euro (versus 6,2 miljoen euro verlies in 2022). Dat is mede te danken aan de afkalving van het personeelsbestand, van 6.114 naar 5.735 Coolbluers.


5. ‘Supermarkt op wielen is ook een supermarkt’

Picnic en flitsbezorgers als Flink en Getir mogen dan een afwijkend bedrijfsmodel en een ander personeelsbestand hebben dan ‘traditionele’ supermarkten, het betekent niet dat ze zich niet aan de cao voor supermarkten hoeven te houden. Dat oordeelde de rechtbank in Utrecht deze week. De online supers moeten met terugwerkende kracht de cao voor het Levensmiddelenbedrijf toepassen, voor de periode waarin die algemeen verbindend was. De rechtbank gaat uit van voortvarende afhandeling, zonder respijt, omdat ‘Picnic c.s. al bijna anderhalf jaar rekening heeft kunnen houden met de mogelijkheid dat de cao nageleefd moet worden. Van haar mag worden verwacht dat zij deze periode niet ongebruikt voorbij heeft laten gaan.’ E-commerce Nederland, waarin de bedrijven zich hebben verenigd, gaat in hoger beroep. De vereniging houdt vol dat gevestigde supermarktketens de cao misbruiken om innovatieve nieuwkomers uit de markt te drukken. Om met Picnic’s Toon Borren te spreken: ‘Een cao is bedoeld om concurrentie op arbeidsvoorwaarden tegen te gaan, niet om concurrentie tegen te gaan.’


6. 78.905 eenpitters

Wie wordt webwinkelier 100.000?‘, kopte ik boven de vorige AvO-bode. Want druk op de online bestedingen of niet, het aantal bedrijven in de categorie ‘postorderbedrijven en webwinkels’ in Nederland is in 2023 enorm gegroeid. Tot liefst 94.570 begin dit jaar. Bij 83,4 procent van die bedrijven werkt niet meer dan één persoon, leert een nadere blik op de cijfers. Het percentage eenpitters ligt daarmee net iets hoger dan een jaar geleden (82,6 procent). Bij slechts 1 procent van de geregistreerde bedrijven werken meer dan vijf personen.


7. Gespot: 80 miljard keukencombinaties

Met de komst van de Apple Vision Pro, sinds begin februari te koop in de VS, zijn ook de eerste retailers gekomen met een speciale app voor de mixed reality bril. Of, zoals de fabrikant het prijzige hebbeding zelf noemt: ‘Apple’s first spatial computer’, die digitale content vermengt met de fysieke ruimte dankzij revolutionaire technologie. De apps zijn doorgaans gratis, afrekenen daarbinnen kan met Apple Pay. Tot de eerste shopping app-uitgevers behoort Lowe’s, dat gebruikers van zijn Style Studio App virtueel laat kennismaken met 80 miljard verschillende keukencombinaties. Ook Decathlon biedt al een ‘cutting-edge immersive experience‘ op de Vision Pro. Daarmee kunnen buitenlevenliefhebbende brildragers bijvoorbeeld een tent te opzetten waar ze die maar voor zich willen zien.

7 x kort

Wat me deze maand verder opviel is dat …:

1. … alle Nederlandse webshoppers vanaf april gespreid kunnen betalen met het nieuwe iDEAL, aldus betaalmarktvolger Marcel van Oost, dankzij de samenwerking met in3.

2. … de advertentie-inkomsten van retail mediagigant Amazon (46,9 miljard dollar) voor het eerst groter zijn dan de eigen marketinguitgaven (44,4 miljard dollar).

3. … Google zoekmachineadvertenties van loodgieters (‘Eerlijke loodgietersbedrijf | Binnen 20 minuten op locatie’) weert in de strijd tegen oplichters. Het bedrijf deed dat eerder met slotenmakers, waarmee het aantal klachten van consumenten drastisch afnam volgens de ACM.

4.Quantore (‘Kantoorartikelen voor iedereen!’) zich heeft aangesloten op het partnerplatform van DrankKoning, om alcoholvrij bier te slijten.

5.Miele afscheid heeft genomen van Amazon als verkoopkanaal, met verwijzing naar het selectieve distributiemodel in Europa en de bijbehorende ‘concrete kwaliteitseisen voor de marketing van Miele-producten’.

6. … geregistreerde klanten (‘member-owners’) van de Britse supermarktketen Co-op exclusieve korting krijgen op 250 producten als ze die bestellen bij Uber Eats. ‘It is a first for a UK delivery platform.’

7. … Amazon’s lobbyisten niet meer welkom zijn in het Europees Parlement, een zeer drastische maatregel die nog maar één keer eerder werd opgelegd.

Je las de AvO-bode van februari2024. Het archief met alle AvO-bodes vind je hier. Tot de volgende bode!

PS Wist u dat op Bonaire (#7): btw-vrije screenshotshopping soelaas kan bieden?

Ayo!

Wie wordt webwinkelier 100.000?

Druk op de online bestedingen of niet, het aantal webwinkeliers in Nederland is in het afgelopen jaar enórm gegroeid. Je leest erover in de eerste AvO-bode van 2024. Boordevol nieuws over digital commerce. Featuring onder meer marktleider (!) Shopify, PostNL, Jumbo, Picnic, bol, DPG Media, TikTok, Ryanair, Booking, C&A en Hema. Een maand e-commerce nieuws in vijf minuten. Veel leesplezier!

1. Op naar de honderdduizend

94.570. Zoveel ondernemingen telde het CBS deze maand in de categorie ‘Postorderbedrijven en webwinkels’. Het zijn er 11.770 méér dan een jaar geleden. Onderstaande lijngrafiek brengt de ontwikkeling sinds 2007 in beeld (check hoe stijl die post-coronacurve).

De groei van het aantal postorderbedrijven en webwinkels sinds 2007

Zijn de online productbestedingen in 2023 dan zo hard toegenomen? Niet bepaald.

Meer webwinkels verdelen kleinere taart’, schreef ik precies een jaar geleden. Sindsdien is de taart niet groter geworden, het aantal webwinkels juist wel. Zo kwamen er in 2023 alleen in de categorie kleding al 2.370 webwinkels bij, leren de CBS-cijfers, dat zijn er tussen de 6 en 7 per dag.

In dit groeitempo mogen we medio juni de honderdduizendste actieve verkoper op afstand verwachten. Hoezee!?

2. Marktleider Shopify

Met het aantal webwinkels in Nederland is ook aandeel van Shopify op onze e-commerce markt gegroeid. De Canadese softwaremaker is de aan WordPress gelieerde WooCommerce Checkout voorbijgestreefd, leren cijfers van BuiltWith. Afgelopen oktober was hun aandeel nog gelijk (22%). Het aandeel van Magento, ooit ook groter dan 20 procent, is teruggelopen tot nog maar 4 procent.

Uit een Twinkle100-analyse van 3WebApps blijkt dat de honderd grootste online verkopers van Nederland steeds vaker draaien op een custom built platform.

3. Momentum voor pakketkluizen

Eerlijk gezegd zag ik het nooit zo gebeuren, dat pakketkluizen echt populair zouden worden onder de verwende Nederlandse webshoppers. Door een trits ontwikkelingen (#prijsprikkel #pafbeleid #pakketkluispact) lijkt het tij nu toch te keren. Watskeburt? Ten eerste heeft Wehkamp de ban gebroken voor prijsdifferentiatie; bezorging in een DHL-pakketkluis is kosteloos, voor thuisbezorging rekent het Zwolse webwarenhuis € 0,50. (Zie de AvO-bode van september 2022: Gratis bezorging: hoe lang nog?) Ten tweede verdwijnen er steeds meer servicebalies uit supermarkten, als gevolg van het nakende verbod op tabaksverkoop daar. Probeer nog maar eens een pakket uit handen van een supermarktmedewerker te krijgen in het Brabantse land waar mijn wieg heeft gestaan. Ten derde gooit PostNL zijn pakketkluizennetwerk nu open voor concurrenten en is GLS al aangehaakt. Op de Webwinkel Vakdagen voorspelde CEO Herna Verhagen een verschuiving van thuisbezorging (liefst 92 procent marktaandeel) naar ‘out-of-home bezorging’. Contactloos, flexibel en makkelijk immers. Er komen veel nieuwe PostNL-pakketautomaten bij, bovenop de kleine duizend die er al staan.

4. Jumbo’s blijvende uitdaging

Een hypotheek op toekomstige winstgevendheid’, noemde Ton van Veen (foto) Jumbo’s ‘economisch irreële’ online boodschappenservice in 2019. Die toekomst is nog niet aangebroken. Althans: Jumbo maakt nog geen winst met zijn e-commerce activiteiten, bleek bij de presentatie van de afgelopen transitiejaarresultaten begin deze maand. In navolging van Albert Heijn verwijst Jumbo voor het rendement niet op het online bestelkanaal an sich, maar op de som der delen. “De investeringen in online blijven relatief hoog, waardoor het uitdagend blijft om dit kanaal winstgevend te maken. Wel ziet Jumbo een stijgende lijn in de hoeveelheid klanten die zowel in de winkel als digitaal hun boodschappen doen. Juist in die combinatie zit potentiële winstgroei.” #potentiele

5. Picnic: groeigeld en spitsheffing

Anders dan Albert Heijn en Jumbo heeft Picnic géén winkels om de verlieslatende e-commerce activiteiten te compenseren. Hoeft ook niet, juist niet, aldus Michiel Muller c.s., het is sowieso een heel ander soort bedrijf (over de CAO-kwestie een volgende keer meer). Picnic investeert in vooruitstrevende logistiek en techniek (#AI) om de kosten op de langere termijn te drukken, een verhaal dat resoneert bij investeerders. Ondertussen heeft Picnic zijn ‘spitsheffing’ (of nou ja: hogere bezorgdrempels in drukkere tijdvakken) uit de testfase gehaald en uitgerold, zo blijkt:

6. Klöpping: ‘Bol volgende prooi voor DPG?’

DPG Media, eigenaar van onder andere het AD, de Volkskrant, Nu.nl, Qmusic, Donald Duck, Tweakers en Intermediar, blijft uitbreiden. In december werd de overname van RTL Nederland aangekondigd, met behalve televisiezenders ook Videoland en Buienradar in het pakket. Waar zou de ‘Pacman in medialand’ onder leiding van de Belg Christiaan van Thillo nu zijn zinnen op hebben gezet? Bol is een mogelijke overnameprooi, denkt Alexander Klöpping hardop in zijn podcast POM (SO9E11 aan het einde @Podimo #€), net als overigens Funda en Odido. Over bol zegt Klöpping: “Albert Heijn en bol zijn nooit echt fatsoenlijk samengegaan, dat is nooit één geworden. Er zijn súperveel synergiemogelijkheden denkbaar, maar het is bewust apart gehouden, zodat bol.com op een gegeven moment verkocht kan worden. Nou wie kan bol kopen? DPG Media, dat lijkt me grappig”, waarna hij met podcastmaatje Ernst-Jan Pfauth allerlei voordelen van zo’n acquisitie benoemt #content #commerce #ads “Daar word je een soort Amazon van in één klap.”

NB Vijftien jaar geleden werd bol overgenomen door het Cyrte Investments van John de Mol, die RTL anno 2024 volop beconcurreert met zijn Talpa. Cyrte verkocht bol begin 2012 voor een luttele 350 miljoen euro aan Ahold. Het tegenwoordige Ahold Delhaize had (en heeft?) overigens concrete plannen om bol naar de beurs te brengen.

7. Huge TikTok Shop

Volgens Bloomberg zou TikTok het Amerikaanse handelsvolume van TikTok Shop willen vertienvoudigen tot niet minder dan 17,5 miljard dollar. Nota bene: TikTok, dat ongeveer 150 miljoen gebruikers heeft in de VS, weerspreekt die ‘inaccurate prognose’. Het bedrijf heeft een aantal subsidies voor Amerikaanse merchants afgebouwd, de verkoopcommissies gaan omhoog. Toch blijven de fees lager liggen dan die van Amazon in de VS, waar ook het Chinese Temu de poorten opent voor externe verkopers.

©TikTok Shop

7 x kort

Wat me deze maand verder opviel is dat …

1. … INretail-directeur Jan Meerman verwacht dat 10 tot 20 procent van de fysieke non-food retailers de komende twee jaar het bijltje erbij neer zal gooien, zo vertelt hij in de Kitty Koelemeijer Podcast .

2. … de online productbestedingen in Duitsland vorig jaar met 12 procent zijn gedaald.

3.Ryanair een winstwaarschuwing heeft afgegeven na het besluit om te stoppen met ticketverkoop op sites van ‘piraten’ als Booking.com.

4. … het stil is rondom MultiSafePay, nadat de ontzagwekkende overname door Ant Group (zusterbedrijf van Alibaba) in het nieuws kwam.

5.C&A stopt met de verkoop op marketplaces als Amazon, Wehkamp en Zalando en gaat focussen op de eigen digitale kanalen.

6.Hema ervoor openstaat om juist wel (weer) op marketplaces te verkopen, aldus CTO Pieter Heij op het hoofdpodium van de Webwinkel Vakdagen. Hema was 15 jaar te vinden in de virtuele schappen van Wehkamp, het werkte samen met Walmart en het flirtte met Zalando, maar CEO Saskia Egas Reparaz zette eind 2021 een streep door de allianties om “groeikansen in de toekomst beter te benutten”.

7. … het na drie maanden weer mogelijk is om als zakelijke klant achteraf te betalen bij bol. “We verontschuldigen ons voor het tijdelijke ongemak en hopen je snel weer te kunnen verwelkomen in onze winkel.”

Je las de AvO-bode van januari 2024. Het archief met alle AvO-bodes vind je op Arjanvanoosterhout.nl. Tot de volgende bode!

PS Wist u dat op Bonaire (#6): De Real Dutch Bakery (echte Nederlandse bakkerij, red.) speltbrood, halfjes volkoren, krentenbollen, eierkoeken en slagroemsoesjes bezorgt vanaf een bestelbedrag van $15?

Ayo!

Jaar in, jaar uit: e-commerce trends in 10 getallen

Bureau AvO presenteert AvO’s bubbelsenballenbode™, vol met cijfers en trends over e-commerce. Featuring Albert Heijn, bol, Dwarfs, Just Eat Takeway, TikTok Shop, Vinted en vele anderen. Wat was het voor een jaar, en wat brengt het nieuwe? 10 trends.

In dit alternatieve jaaroverzicht vind je 10 getallen uit de afgelopen nieuwsmaand die veel zeggen over de e-commerce ontwikkelingen in heel 2023. Veel leesplezier!

5 -> Toenemende concurrentie uit China

Het verkooppercentage dat Amazon voortaan inhoudt voor goedkope fashion. Betaalden Amerikaanse partners eerder nog 17% over orders tot 15 dollar, nu is dat minder dan een derde. Het kan worden verklaard door de toenemende concurrentie uit China van met name Shein, dat H&M en Zara in verkopen inmiddels voorbij is gestreefd. Ook Temu, toch alweer vijftien maanden oud, timmerde in 2023 keihard aan de weg, met inmiddels een aanwezigheid in bijna vijftig landen en verwijten aan Shein over maffiapraktijken. Leek de concurrentie uit China een paar jaar geleden getemd (AliExpress, Wish, iemand?), nu houdt ze e-commerce partijen in de hele wereld wakker.

Zoals het journalistieke platform Rest of World treffend schrijft in een dossier over de materie: “China is no longer just the world’s factory; now, it’s also the world’s mall.”

2025 -> Winst maken met online boodschappen blijft lastig

Het jaartal waarin Ahold Delhaize winst wil maken met zijn e-commerce activiteiten, althans in de VS. De onderneming gaat aan de overkant van de grote plas voor “fully allocated e-commerce profitability by 2025”. Daartoe zet het concern volgens topman Frans Muller in op click & collect, omdat de marges daarop hoger zijn. In het FD zei hij in december dat veel winst maken met online boodschappen geen doel op zich is: “Een heel belangrijke functie van e-commerce is om die klanten naar je toe te halen, loyaler te krijgen.”

“Een afdeling voor verse vis is soms ook verlieslatend.”

Zo’n afdeling kan wél een klantmagneet zijn, aldus Mulder. In het najaar van 2023 noemde AH-voorvrouw Marit van Egmond de winstgevendheid van e-commerce ook al “niet relevant”, omdat de Zaanse grootgrutter kijkt naar de totale winstgevendheid. Het lijkt erop dat de marktleider voorlopig nog geen zwarte cijfers draait met de online operatie, 25 jaar na de start van Albert Heijn Thuisservice.

Winst maken met online boodschappen blijft lastig, ondanks dat de markt sinds 2015 zeven keer zo groot is geworden. Picnic experimenteert met hogere besteldrempels. De app only super heeft zijn laagste prijsgarantie dit jaar losgelaten, net als Jumbo trouwens. Aldi kreeg zijn bezorgservice in Duitsland niet rond, Pieter Pot worstelt. Er is inmiddels een waar kerkhof aan verdwenen websupers, van AH Compact tot de bestelservice van Dekamarkt en van Zapp tot Manow.

De online verkoop van voeding en drogisterijwaren is sinds 2015 verzevenvoudigd
9.000.000 -> Consolidatieslag onder marktplaatsopkopers

Het bedrag (€) dat volgens Demian Beenhakker voor Dwarfs beschikbaar komt om nieuwe overnames van marktplaatsverkopers te doen. In december werd bekend dat de Nederlandse aggregator is verkocht aan de Britse concurrent Olsam Group. De deal leidt tot een bedrijf met een gezamenlijke omzet van 60 miljoen euro – een fractie van de ambitie die Dwarfs eerder voor zichzelf had gesteld – en maakt ruimte vrij voor de financiering van nieuwe overnames. Die bleven in 2023 uit, maar Dwarfs is er tenminste nog. Aan MT/Sprout verklaart voorman Beenhakker de consolidatieslag onder marktplaatsopkopers. Het is eten en gegeten worden: “Er is een wildgroei geweest aan aggregators, er zijn er pakweg 50 opgestaan en een aantal vallen nu om. Er zullen uiteindelijk een handjevol, misschien 5 à 10 spelers overblijven. Op dat moment is er minder concurrentie in het aantrekken van kapitaal en komen er weer mogelijkheden.” Onderstaande grafiek van Marketplace Pulse brengt de ontwikkeling van de markt goed in beeld:

Opgehaald investeringskapitaal door marktplaatsopkopers
650 -> Platformisering in de boodschappenbranche

Het aantal supermarkten in de UK dat Morrisons minimaal wil ontsluiten via Just Eat, de Britse zuster van Thuisbezorgd.nl. De verse deal tekent de platformisering in de boodschappenbranche, waarop met name maaltijdenplatforms zich hebben gestort. Just Eat Takeaway rijgt de samenwerkingen met supermarktketens aan elkaar, zoals met Carrefour, Spar en 7-Eleven en eerder op de Britse markt met Asda, Co-op en Sainsbury’s. Een aantal van dezelfde grote Britse supermarktketens is aangesloten op Amazon.co.uk, dat de boodschappenboot niet wil missen.

Ondertussen zijn bij Uber Eats ook volop boodschappen te koop (Uber alles?), in ons land onder andere van (nota bene) Flink, Getir en sinds december ook Gorillas. Deliveroo en DoorDash/Wolt zijn dezelfde weg ingeslagen.

13.000.000.000 -> Specialistische marketplace rukken op

Het bedrag ($) dat volgens OC&C Strategy Consultants omging op verticale marketplaces (ex China), te onderscheiden van de generieke giganten als Amazon, bol en eBay. Het rapport (‘The next wave of digital marketplaces’) verscheen in december 2023, de cijfers gaan over 2022. Toen lag het aandeel van specialistische platforms in de online marktplaatshandel op 11 procent, versus nog maar 8 procent in 2019. Specialistische marketplace rukken op, een trend die getuige het aantal aanbieders niet zal zijn afgebogen.

Verticale marketplaces winnen terrein op horizontale platforms

PS De komende jaren zal AI veel impact hebben op de ontwikkeling van marketplaces, zoals Olivia Moore van venture capitalist Andreessen Horowitz analyseert: “The future is bright for marketplaces in the AI era.

1.500.000.000 -> Grote e-commerce ambities van TikTok

Het geld ($) dat TikTok belooft te investeren in GoTo, naar eigen zeggen ‘the largest digital ecosystem in Indonesia’. Voor die anderhalf miljard krijgt TikTok een meerderheidsaandeel (75,01%) in GoTo’s marktleidende e-commerce platform Tokopedia, waarin TikTok Shop wordt geïntegreerd. Volgens de betrokken bedrijven zal de hele digitale economie in Indonesië (ca. 300 miljoen inwoners) ervan profiteren. Het onderstreept de grote e-commerce ambities van TikTok, dat zijn winkelpoot in 2023 onder meer introduceerde in de Verenigde Staten. Met succes, volgens Bastian Verhulst, countrymanager van TikTok in Nederland en spreker op de komende Webwinkel Vakdagen. Introductie van TikTok Shop in de lage landen staat bovenaan zijn verlanglijstje. “Liever gister dan vandaag zou ik zeggen, maar als emerging market zullen we netjes wachten op onze beurt.”

3 -> Aanhoudende groei van retail media

De positie in de productzoekresultaten die bol nu ook beschikbaar stelt voor adverteerders. “De resultaten uit de test zijn positief beoordeeld waardoor we besloten hebben om deze op te schalen en door te ontwikkelen”, meldt het platform over de uitbreiding van sponsored products. Alle podiumplaatsen zijn voortaan dus voorbehouden aan adverterende verkooppartners. Het tekent de ambities in (annex inkomsten uit) Adverteren via bol, en de aanhoudende groei van retail media in het algemeen.

The tides of digital advertising have shifted and the little ripple that was retail media has grown into The Big Wave everyone wants to catch”, is de treffende omschrijving op Media Village. “Whether you’re an advertiser, an ad tech partner, or a consumer, you’re in for a wild retail media ride next year and beyond.”

10 -> Platforms kijken anders naar user generated content

De januaridag waarop Vinted zijn forum zal sluiten. Volgens de marktplaats in tweedehands kleding is er niet tegen de irrelevante reacties op te modereren. De vele duizenden (sub)forumbijdragen zullen verdwijnen van de site, reden waarom Vinted klanten aanmoedigt om nog snel screenshots te maken van waardevolle verhandelingen.

Eerder dit jaar besloot Zalando reviews van consumenten in de ban te doen, officieel omdat er te weinig werd gereageerd op de producten. Er kwam een enquête voor in de plaats. Platforms kijken anders naar user generated content, in een zoektocht naar minder controleslagen en meer regie.

3 -> Flitsbezorging is geen nieuwe standaard geworden

Het aantal klachten over flitsbezorgers in Utrecht, tot begin december 2023. Ter vergelijking: in 2022 kwamen er nog 138 klachten binnen. De verklaring is tweeërlei: Flink, Getir en Gorillas hebben hun leven na veel vijven en zessen gebeterd én de roze, paarse en zwarte riders zijn minder vertegenwoordigd in het straatbeeld. Flitsbezorging is geen nieuwe standaard geworden, al zal er ruimte blijven voor een enkele aanbieder. Het flitsmodel is niet dood, maar de markt is niet groot, om met ING’s Dirk Mulder te spreken.

Arive, een Duitse flitsbezorger met mondiale ambities in non-food die onder andere razendsnel producten bezorgde van Apple, Fatboy, Lego, Lululemon en VanMoof (‘A bike delivered by a bike, very meta’), blijkt dit jaar een stille dood gestorven.

94 -> De online tweedehandsmarkt is booming

Het percentage Europese webshoppers dat kijkt naar prijzen van gebruikte items als die naast de nieuwprijs van een product staan. Aldus Amazon over een eigen recent onderzoek. Ruim een op de drie shoppers (35%) zou zelfs weigeren de volle prijs te betalen als er een (meer of minder) gebruikt maar in ieder geval goedkoper alternatief wordt geboden. Het bedrijf lijkt te willen zeggen dat consumenten staan te springen op tweedehandsjes en tweedekansjes. De online tweedehandsmarkt is booming, zal dat ook blijven nu het Europese Parlement heeft ingestemd met de nieuwe ecodesign-verordening. De nieuwe regels, die over een paar jaar van kracht worden, verbieden het vernietigen van onverkochte kleding en schoeisel – uitbreiding naar andere productcategorieën is voorzienbaar. Ook schrijven ze voor dat producten eenvoudiger te repareren, upgraden en recyclen zijn. Duurzame producten worden de norm, pre-loved shopping het nieuwe normaal.

Je las de laatste AvO-bode van 2023. Het archief met alle AvO-bodes vind je hier.

Veel voorspoed in 2024!

Nederland is (en blijft?) een e-commerce exoot

Mijn oog viel laatst op een veelzeggend lijstje van FOX Intelligence. Het bedrijf zette de populairste tien online winkelbestemmingen onder heavy shoppers in één overzicht voor de vijf grootste economieën van Europa. De variëteit is enorm, behalve de koppositie: die is in handen van Amazon, zonder uitzondering. Hoe anders is de situatie in Nederland, de zesde economie van Europa? Je leest erover in de AvO-bode over november, net als over Meta, bol, Klarna, Flink, Deliveroo, Picnic, Ikea en Coolblue, onder meer. Een maand e-commerce nieuws in vijf minuten. O, kom er eens kijken!

1. Amazon en de rest

Toegegeven: Amazon is hier nog geen vier jaar echt actief, een stuk korter dan in de grotere landen uit het overzicht van FOX Intelligence. In het VK, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje wist Amazon zich tot marktleider te kronen en ook onder de meest fanatieke webshoppers ongeëvenaard populair te maken:

Nederland ontbreekt in het Fox-onderzoek (disclaimer), dat bovendien alleen gaat over heavy shoppers. Hoe dan ook springt de dominantie van Amazon in de grootste Europese landen direct in het oog. Achter de Amerikaanse gigant strijden verschillende internationale merken en local heroes om de gunst van de heavy shopper. Behalve Amazon prijkt alleen Apple in alle top 10-lijstjes.

What about us? Amazon bezet de 5e plek in de laatste Twinkle100 (gebaseerd op de Nederlandse omzet in 2022), achter bol, Albert Heijn, Coolblue en Zalando. Het bedrijf leverde zelfs een plekje in ten opzichte van de voorgaande Twinkle100. Zie de laatste AvO-bode (‘De Twinkle100 voor en na corona: zoek de verschillen’).

Und jetzt? Onlangs besloot Amazon om de prijs van Prime (het abonnement op onder meer bezorging, streaming video en foto-opslag) in Nederland met 67% te verhogen, van € 2,99 naar € 4,99 per maand – een jaarabonnement kost € 49,90. Het wordt daarmee moeilijker voor Amazon om heavy shoppers vast te houden, of te werven. Zo lijkt ons land nog wel even exotisch te blijven. #hegemoniet Amazon, afstevenend op meer dan een half biljard (!) euro omzet dit jaar, heeft echter een lange adem om de long game te spelen.

NB Amazon heeft onlangs voor het eerst Europese bereikcijfers gepubliceerd, in zijn transparantierapport. In ons land trekt het platform maandelijks naar eigen zeggen ongeveer 4,6 miljoen actieve gebruikers. Het komt neer op een penetratie van 28% onder de internetgebruikers, becijfert het Duitse Internet World. In geen EU-land ligt het aandeel zo hoog als in Duitsland (78%), aldus de vaktitel. Ook in bijvoorbeeld Oostenrijk, Luxemburg en Ierland is Amazon volgens deze maatstaf dominanter dan hier.

2. De grootste pakjesbezorger van de VS

Ondertussen mag Amazon zich de grootste pakjesbezorger van zijn Amerikaanse thuismarkt noemen. In 2020 werd FedEx al voorbijgestreefd in volume, afgelopen jaar blijkt Amazon voor het eerst meer pakjes te hebben bezorgd dan UPS, schrijft The Wall Street Journal. Volgens de krant wordt het gat met de concurrentie alleen maar groter: Amazon bezorgt dit jaar naar eigen verwachting ongeveer 5,9 miljard pakketten bij Amerikaanse klanten, tegenover 5,2 miljard vorig jaar. Saillant detail: Amazon, dat sinds 2019 niet meer samenwerkt met FedEx, zou als klant goed zijn voor 11 procent van de omzet van UPS.

3. Amazon x Meta

Interessant is het Amerikaanse pact dat Amazon heeft gesloten met Meta, om klanten rechtstreeks vanuit Facebook- en Instagram-advertenties te laten kopen. Nadat gebruikers hun Prime-accounts hebben gekoppeld aan de sociale platforms, kunnen ze daar direct winkelen en afrekenen zonder van app te hoeven wisselen. “Customers in the U.S. will see real-time pricing, Prime eligibility, delivery estimates, and product details on select Amazon product ads in Facebook and Instagram as part of the new experience”, verklaarde een Amazon-woordvoerster aan Techcrunch. De samenwerking helpt Amazon om zijn verkopen te stuwen en Meta om zijn targeting te verbeteren dankzij de shopperdata. Doordat Amazon en Meta gegevens delen, omzeilen ze bovendien Apple’s App Tracking Transparency-beleid, “meaning a true closed loop performance engine” volgens Maurice Rahmey, die de deal als eerste was opgevallen. Eerder sloot Amazon een soortgelijke samenwerking met Pinterest.

4. Bol klaar voor de gong?

Bol lijkt geen last meer te hebben van post-pandemische tegenwind. In het derde kwartaal steeg het handelsvolume (GMV) tot 1,3 miljard euro, een groei van 6,5% vergeleken met Q3 vorig jaar (na 10,5% groei in Q2). De Twinkle100-aanvoerder versterkt zijn positie als de primus inter pares ietsje, want de verkopen van partners groeiden met ‘maar’ 6,2%, leren de cijfers van Ahold Delhaize. Ze roepen de vraag op wanneer bol zich meldt op het Damrak, om Amazon voor te blijven.

5. Alles Klarna

Klarna heeft zijn IPO-plannen inmiddels uit de ijskast gehaald. De voorwaarden die het bedrijf aan zichzelf heeft gesteld voor een beursgang zijn inmiddels alle drie ingelost. CEO Sebastian Siemiatkowski vertelde begin december aan City A.M. over zijn ‘three tick boxes’: Klarna moet een wereldspeler zijn, dus ook actief in de VS. Ook moet er enorme groei in het verschiet liggen, à la Google bij zijn beursgang in 2005. Ten slotte moet het businessmodel bewezen duurzaam zijn, met positieve bruto marges. Inmiddels verdient de achteraf betaaldienstverlener aan elke transactie volgens Siemiatkowski. Afgelopen kwartaal werden voor het eerst in vier jaar zelfs weer zwarte cijfers geschreven, mede dankzij een enorme kostenbesparingsoperatie. Het Zweedse bedrijf heeft zijn tentakels steeds verder uitgespreid. Klarna bundelde het aanbod van partners in een all-in-one shopping app, en voegde daar onder meer personal shopping en resell-mogelijkheden aan toe. In oktober lanceerde het bedrijf een AI-gedreven shopping lens voor zijn app, afgelopen maand kondigde het zijn eigen retail media netwerk aan.

6. All you can eat

Flink verkoopt zijn boodschappen nu ook op Thuisbezorgd.nl, waar Gorillas en Getir al te vinden zijn. Al iets langer zijn de flitsbezorgers alle drie te vinden op Uber Eats. Voor een snelle boodschap hoeven klanten dus niet meer naar de apps van de flitsers, maar volstaat een bezoek een de allesetende maaltijdenbestelplatforms. Hap, slik, weg. Ondertussen lijken de supermarkten terugtrekkende bewegingen te maken van de maaltijdenplatforms. Zo is na Albert Heijn nu ook Hoogvliet stilletjes verdwenen van Thuisbezorgd.nl.

7. Deliveroo Shopping

Aan de andere kant van de Noordzee heeft het Britse maaltijdenplatform Deliveroo een uitbreiding in non-food aangekondigd. Daarbij mikt het bedrijf (nu een jaar weg uit Nederland) op onder meer speelgoed, elektronica en doe-het-zelfartikelen. De productverkopen in de Shopping-sectie van de Deliveroo-app moeten de groei van het platform stimuleren, een weg die Just Eat Takeaway en Uber ook zijn ingeslagen.

-> Zie de AvO-bode van augustus: Uber Alles?

7 x kort

Wat me in november verder opviel is dat …

1.Picnic experimenteert met een verhoging van zijn besteldrempel tijdens populaire bezorgslots, van 40 naar 60 euro. “Klanten reageren goed en vinden het fijn om een bezorgslot te hebben op een tijd die hen uitkomt”, aldus een woordvoerder tegen Logistiek.

Uit een screenshot van de Picnic-app op 25 november jl. (Bron: Logistiek.nl)

Toen Picnic begon, in 2015, lag de besteldrempel op € 25,- Toen Picnic begon had het ook een prijsgarantie (‘laagste prijs, gratis thuis’), die afgelopen zomer sneuvelde om “ingewikkelde discussies met klanten” te voorkomen.

(Meer over de online winstgevend van supermarkten in een volgende AvO-bode.)

2.Maaltijdboxverkopers (‘Beleggers laten verkopers van maaltijdpakketten vallen’) en marktplaatsaggregators (‘Miljardenbal van opkopers webwinkeltjes komt abrupt ten einde’), exponenten van de e-commerce groei tijdens de coronacrisis, in ander weer zijn beland.

3.Ikea en Tesco een Brits parkeerplaatspact hebben gesloten. Webshoppers in het hele land kunnen de woonartikelen voortaan ophalen in een Ikea-busje op de parkeerplaats van deelnemende Tesco-winkels.

4.Brandpreventiewinkel het hoogst genoteerde e-commerce bedrijf is in de FD Gazellen top 100, de ranglijst van snelst groeiende bedrijven in Nederland. Bosschenaren Frans Coppens en Jeroen Bonnemaijers profiteerden van de rookmelderverplichting in woningen. Met een team van zeven mensen boeken ze een jaaromzet met zeven nullen.

5.Wear, de pre-loved sneaker startup uit Rotterdam, nu te vinden is op H&M’s tweedehandsplatform Sellpy. Mear Wear-nieuws: met behulp van ChatGPT heeft het bedrijf een ‘revolutionaire sneaker cleaning chatbot‘ in het virtuele leven geroepen.

6.Coolblue de lolbroek weer gevonden heeft in de aanloop naar pakjesavond. Sinterklaas, wie kent hem niet. Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk Chat G-PT. Hij schrijft honderden gedichten per dag, desgewenst voorgelezen door Pieter Zwart.

7. … het uitgebreide sprekersprogramma van de Webwinkel Vakdagen zo goed als geheel bekend is, met keynotes van onder andere Herna Verhagen (PostNL), Boukje Taphoorn (bol), Kika Burhrmann (Nespresso) en Roeland Donker (Amazon). Aanmelden kan hier, het kost niks.

Je las de AvO-bode van november 2023. Het archief met alle AvO-bodes vind je op Arjanvanoosterhout.nl.

Tot de volgende bode!

PS Wist u dat op Bonaire (#5): Roos het liefst heeft dat je haar heerlijke Surinaamse eten (al dan niet via Facebook) per WhatsApp bestelt? Een website heeft ze niet, zoals zoveel bedrijven op het eiland.

Ayo!

De Twinkle100 voor en na corona: zoek de verschillen

De nieuwe Twinkle100 heeft een vertrouwde koploper: bol.com (zeg maar bol), op ruime afstand gevolgd door een nieuwe nummer 2. Hoe verschilt de top van de lijst van die van vorig jaar? En wat zijn de verschillen met de pre-coronaperiode? Je leest erover in een nieuwe AvO-bode, waarin verder onder meer: de retourkosten van Wehkamp en H&M, de buurtroutes van Albert Heijn en de marketplaces van Kruidvat, Mango, MediaMarkt, Praxis en Tesco. Plus Amazon, EcomTomorrow, Christina, Claudia, Dirk en Uber, onder meer. Veel leesplezier!

1. Hallo, daar zijn we weer!

In de top 10 van de nieuwe Twinkle100 staan precies dezelfde tien namen als in de voorgaande editie. Zalando(↑) en Amazon(↓) zijn gewisseld van plaats, net als Jumbo(↑) en Wehkamp(↓), verder zijn de posities ongewijzigd. Hoe verhoudt deze lijst, gebaseerd op kalenderjaaromzetten in 2022, zich dan tot de Twinkle100 van 2020, met omzetten uit 2019? Met andere woorden: wat is er in drie jaar vol online hoogtijdagen gebeurd aan de top van e-commerce Nederland? Niet veel, zo leert de vergelijking. De top 8 wordt gevuld met precies dezelfde namen. Alleen de Bijenkorf en HelloFresh zijn uit de top 10 gevallen, ten faveure van Apple en Ikea. Bol is, gesteund door tigduizend verkooppartners, verder uitgelopen op de concurrentie, die nu nota bene wordt aangevoerd door zusterbedrijf Albert Heijn:

NB Twinkle becijferde samen met HvA-lector Jesse Weltevreden dat de grootste online verkopers in Nederland afgelopen jaar minder omzetten dan het voorgaande jaar, een primeur. Ook in Duitsland zagen de topverkopers hun totaalomzet voor het eerst in de geschiedenis afnemen.

2. Min vijfduizend retourartikelen plus € 22.500,-

Wehkamp introduceerde eerder dit jaar 50 cent retourkosten per artikel, en we hebben het geweten. Maar wat heeft het opgeleverd? COO Frans Falize vertelde op Shopping Today dat Wehkamp sinds de invoering van de maatregel 10 procent minder retouren krijgt, ofwel vijfduizend artikelen per dag. Voor de overgebleven 45.000 artikelen ontvangt het bedrijf een vergoeding van evenzoveel halve euro’s, die in het niet valt bij de kosten van een retour. Van draaideurdoosterugstuurders annex returnista’s als ‘Gerda’ is Wehkamp nu af (“Jullie mogen haar hebben”, aldus Falize tegen concollega’s in DeFabrique), het scheelt uiteraard ook allemaal veel plastic en vervoerskilometers. Wehkamp is inmiddels ook begonnen met het rekenen van vijftig cent verzendkosten aan klanten die een bestelling willen ontvangen; afhalen bij de ruim vierduizend servicepunten van DHL blijft gratis.

3. H&M verdubbelt retourkosten

Het duurde even en het vergde misschien wat post-pandemische tegenwind, maar toch: het wordt steeds normaler voor grote online verkopers om (weer) verzend- en/of retourkosten te rekenen aan shoppers. Neem H&M, dat nog niet eens zo lang geleden een retour-fee van 99 cent introduceerde in Nederland. De vergoeding bedraagt vanaf vandaag € 1,99, een stijging dus van 100 cent ofwel 101 procent. Gerda moet op haar tellen passen.

4. Uber schuift dozen terug

Nog meer retourrumoer: Uber is begonnen met het ophalen van retourpakjes bij Amerikaanse shoppers. Zij kunnen hun retouren (tot vijf pakjes per keer) aanmelden via de taxi-app en via Uber Eats. Ze betalen een flat fee van 5 dollar voor de service, waarop FedEX, UPS en USPS zijn aangesloten. Uber One members krijgen een korting van twee dollar. Eerder al lanceerde Uber in de VS zijn Connect-programma, een same day verzendservice voor klanten.

5. Een goede buur

Albert Heijn, de op één na grootste online verkoper van Nederland, gaat de strijd met de kilometers aan. “Bespaar ook bezorgkosten én kilometers met de Buurtroute”, adverteert de supermarktketen zijn nieuwste algoritmegedreven last mile initiatief. Het bedrijf beloont online klanten als ze de boodschappen laten afleveren wanneer zijn bezorgwagens toch al in de buurt zijn, wat Emerce verleidt tot een vergelijking met het melkboermodel van Picnic #kopie. AH-shoppers kunnen tot 50 cent per levering besparen als ze opteren voor de Buurtroute. Of ze daartoe geneigd zijn moet blijken. Even snel opgekomen als weer verdwenen is – crossed my mind – AH Compact: een jaar geleden trok Albert Heijn (thans 10 procent online omzetaandeel) de stekker uit deze gratis bezorgservice voor kleinere huishoudens.

6. Rondje marketplaces

Veel nieuws over marketplaces in oktober. Kruidvat heeft de zijne geopend, MediaMarkt lanceert zijn Nederlandse markplaats in maart, Praxis is te spreken over de tot nu toe behaalde externe verkoopresultaten. De marktleidende Britse supermarktketen Tesco, dat de deuren al eens opende én sloot voor third party sellers, werkt aan de opening van een nieuwe marketplace. Mango daarentegen trekt na twee jaar alweer de stekker uit zijn marketplace, een besluit dat vidaXL en kleertjes.com eerder ook namen.

Check de kakelverse bluepaper van ShoppingTomorrow over dit onderwerp: Een eigen Marketplace: vergroot je Winstgevendheid.

7. Out now: EcomTomorrow

De expertgroepen van ShoppingTomorrow hebben voor het eerst een magazine opgeleverd, met verwijzingen naar hun 21 bluepapers én de greenpaper #primeur. EcomTomorrow, waar ik als eindredacteur bij betrokken was, is hier digitaal te lezen.

7 x kort

Wat me in oktober verder opviel is dat …:

1.Bol is gestopt met het aanbieden van achteraf betalen voor zakelijke klanten. Het bedrijf mailde klanten er niet over uit te kunnen wijden, maar geeft aan RTL te kennen dat “er in toenemende mate fraude mee werd gepleegd”, en niet alleen door de b2b-clientèle zelf: zakelijke klanten werden ook “benadeeld door kwaadwillenden”.

2. … na Co-op, Morrisons en Iceland ook Waitrose zou willen gaan verkopen op Amazon.co.uk, de vierde formule uit de top 10 van Britse supermarktketens.

3.Dirk voorlopig niet online verkoopt, en zich daar allesbehalve voor schaamt. De formule adverteert ermee, zag ik deze week op de voorpagina van De T.: “Geen eigen bezorgdienst”, staat er vetgedrukt. “Zo helpt Dirk jou besparen.” Immers: “Laten bezorgen maakt boodschappen duurder.”

4.Flink, Getir en Gorillas één ding gemeen hebben: hun aanbod is nu te vinden bij alleseter Uber Eats. Ondertussen gaan Christina Aguilera en de Amerikaanse rapster Latto bananas on the grocery store van Just Eat Takeaway.

Zie ook de AvO-bode van afgelopen augustus: Uber Alles?

5. … oprichter Claudia Willemsen geen spijt heeft van de verkoop van kleertjes.com aan Wehkamp, ondanks de “zure nasmaak” over het vertrek uit de Achterhoek. “Het was gewoon tijd om kleertjes.com te verkopen. Ik zou na 2010 nog een paar jaar aandeelhouder blijven, dat zijn er elf geworden. Met Wehkamp gaat het geloof ik niet zo goed. Het verhaal gaat dat ze al jaren in de etalage staan, ze kunnen geen koper vinden. Doe een bod en je hebt het.’’

6. … retailers die zijn aangesloten bij Orderchamp merkproducten voortaan rechtstreeks naar de consument kunnen laten verzenden. Het Nederlandse bedrijf heeft ”dropshipping opnieuw uitgevonden”, vertelt CEO Joost Brugmans aan Emerce.

7. Bpost klanten een euro extra gaat rekenen om pakjes te versturen tijdens de komende eindejaarspiek. “Behoorlijk degoutant”, aldus een omdenkende woordvoerder van ondernemersorganisatie Unizo (denk je mee, NS-topman Wouter Koolmees ..?). “Vergelijk het met de winkel in het weekend. Dan is het bij de bakker en beenhouwer ook drukker. Wel, dan gaan de prijzen daar ook niet omhoog. Je kan namelijk meer omzet creëren. Eigenlijk zou Bpost zelfs korting moeten geven.”

Tot de volgende bode!

PS Wist u dat op Bonaire (#4): shoppen bij Nederlandse webwinkels volop (en persoonlijk bewezen) mogelijk is via een tussenadres op de Graafstroomstraat in Rotterdam?

Het postkantoor op Bonaire

Ayo!

Reviews op hun retour?

Minder producten, méér customer experience. Was getekend: Zalando, een halfjaartje geleden over zijn koers. Waarom heeft Zalando dan zijn productreviews verwijderd? Je leest erover in de AvO-bode van september, met verder onder meer: Albert Heijn, Amazon, Getir, Iceland, Miravia, Spar, Takko, Temu, Thuisbezorgd.nl, TikTok, Uber Eats, Wehkamp en de Duitse Twinkle100.

1. Zalando gestopt met reviews

Zalando liet dit voorjaar weten zijn aanbod te willen beperken (less is more) en te willen investeren in de klantervaring. Het schetste dan ook veler verbazing dat het bedrijf is gestopt met productreviews van klanten. Warum doch? Zalando’s verklaring: omdat het aantal reviews te klein is, klaarblijkelijk dus verwaarloosbaar. Volgens de modewinkel zijn er van de meeste producten die het verkoopt überhaupt geen beoordelingen beschikbaar, omdat slechts 3 procent van de klanten een review opstelt (en vast ook omdat collecties snel wisselen, AvO). Zalando, onlangs begonnen met Stories (‘Setting the tone in fashion and culture’), evalueert hoe het “in de toekomst een betere en waardevollere ervaring kan bieden”, aldus een zegsvrouw. “Klanten kunnen feedback blijven geven via hun maatprofiel en de redenen voor retour opgeven.” Met de maatregel zorgt Zalando er allicht voor dat men in Brussel voorlopig een andere kant op kijkt.

 Ondertussen pioniert Amazon met AI-generated customer review highlights.

2. Superapp Amazon

Amazon heeft een samenwerking gesloten met de Britse supermarktketen Iceland. Prime-leden kunnen duizenden levensmiddelen aanschaffen op Amazon.co.uk, om nog dezelfde dag door Amazon te laten bezorgen. Iceland is al de derde van de tien grootste Britse superketens die als third party supermarket op Amazon is te vinden. In Frankrijk sloot Amazon soortgelijke samenwerkingen met Casino en Monoprix. De ambities reiken verder, getuige ook een reactie van een woordvoerster: “Amazon hopes to offer shoppers all their grocery needs served through one relationship, one app, and a familiar experience”.


3. TikTok (one stop) Shop

TikTok schudt hard aan de boom. Afgelopen maand kwam TikTok Shop beschikbaar in de VS. De 150 miljoen (!) Amerikaanse gebruikers kunnen nu rechtstreeks kopen op het sociale platform. Verwijzen naar andere webwinkels doet TikTok niet meer; half september ging de stekker uit TikTok Storefront en daarmee uit de integraties met Shopify, BigCommerce, Ecwid en Square. Boodschap: wie koperspubliek wil trekken op het sociale medium, moet zich aansluiten bij TikTok Shop. Op de Britse markt, waar TikTok Shop al langer bestaat, kunnen gebruikers nu ook opgelapte smartphones van marketplace-partners aanschaffen in de afdeling refurbished technology. Eerder werd al een entree gemaakt in onder meer petsparentingwelness en books. TikTok is ook begonnen met het aanbieden van fulfilment-diensten voor aangesloten verkopers in de UK.


4. Wachten op Miravia

Nog meer Chinese influx: het lijkt een kwestie van tijd eer Miravia, een shopping platform uit de keuken van Alibaba, zijn vleugels in Europa uitspreidt. Miravia startte eind vorig jaar in Spanje, waar het in korte tijd een gevestigde naam en een stevige positie opbouwde. ‘Alibaba’s antwoord op Shein en Temu’ scoort hoog op de appdownloadlijstjes en kwam recentelijk beschikbaar in het Engels. Miravia (zoek de verschillen met AliExpress) huisvest shop-in-shops van onder meer Ariel, Mars, Mattel en Lego. Miravia.nl werd al in mei 2022 geclaimd.


5. Kleine plusjes

De online detailhandelsbestedingen groeien maand na maand licht, in augustus met 3,6 procent volgens het CBS:

Het is de zevende maand omzetgroei op rij, maar het is te weinig om de inflatie bij te benen. Die is op zijn retour (hoewel). Volgens GfK zijn de totale Nederlandse online bestedingen (producten en diensten) in de eerste helft van dit jaar met 2 procent gegroeid, zo staat in de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor.


6. € 61,74 per boodschappenbestelling

De Thuiswinkel Markt Monitor geeft ook inzage in de ontwikkeling van verschillende categorieën. Een rekensommetje leert dat de gemiddelde besteding in de categorie food/near-food in Q2 € 61,74 euro bedroeg. In een ander rapport (webinar) biedt Deloitte inzicht in de gemiddelde online orderbedragen per supermarkt. Albert Heijn (€ 94,01), Jumbo (€ 73,49), Crisp (€ 72,71) en Hoogvliet (€ 66,45) scoren boven het genoemde overall gemiddelde uit de TMM. Getir sluit de rij met twee tientjes per order. 


7. Albert Heijn niet meer op Thuisbezorgd.nl

Albert Heijn slijt geen producten meer op Thuisbezorgd.nl, dat de afgelopen periode veel andere supermarktketens aan zich wist te binden. Albert Heijn en AH to go hebben nog wel een pagina op het bestelplatform, maar boodschappen zijn daar niet meer te doen.

Gorillas heeft juist zijn entree gemaakt op Thuisbezorgd.nl, in navolging van zijn nieuwe eigenaar Getir.

Er gebeurt sowieso een hoop tussen maaltijdenplatforms en boodschappenverkopers, exclusieve afspraken lijken daarbij niet de norm; de Turkse flitspionier Getir maakte afgelopen week bekend te gaan samenwerken met Just Eat, binnenkort ook in Nederland.

-> Lees ook de AvO-bode van afgelopen mei: Dag Jumbo, hallo Thuisbezorgd.nl


7 x kort

Wat me deze maand verder opviel is dat …

 

1. … Spar, de supermarktketen met de meeste vestigingen op Thuisbezorgd.nl (>50), nu óók een samenwerking is aangegaan met Uber Eats.

-> Lees ook de AvO-bode van afgelopen augustus: Uber Alles?

2. … de kapitaalstromen naar bedrijven die succesvolle marktplaatsverkopers opkopen zijn opgedroogd. Investeerders hebben de zogenoemde aggregators niet of nauwelijks meer op de korrel, leert het overzicht van Marketplace Pulse.


3. … Takko zijn aangekondigde Nederlandse webshop heeft geopend. Tjeerd Jegen, de Nederlandse CEO van de Duitse keten, vertelt in Twinkle: “Ik ben ervan overtuigd dat online alleen zinvol is als het winstgevend is.” Hij legt ook uit hoe Takko dat wil realiseren.

4. … het aantal retouren bij wehkamp “behoorlijk is gedaald” sinds de introductie van 50 cent retourkosten.

5. … de Belgische staatssecretaris voor consumentenbescherming waarschuwt voor de Chinese nieuwkomer Temu. “Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook.

 

6. … Amazon, met afstand de grootste online verkoper in Duitsland, afgelopen jaar behoorlijk wat omzet zou hebben ingeleverd bij onze oosterburen (8,2 procent), getuige een Duitse top duizend van EHI en ecommerceDB. De Twinkle100, het overzicht met de grootste online verkopers in ons land, verschijnt op ShoppingToday (12 oktober).

7. … Amazon zijn tentakels met de lancering van Supply Chain by Amazon (“a fully automated set of supply chain services that gets your products from manufacturers to customers around the world”) weer verder uitspreidt.

 

Je las de AvO-bode van augustus 2023. Het archief met alle eerder verschenen AvO-bodes vind je hier.

Tot de volgende bode!

PS Wist u dat op Bonaire (#3): KFC zijn ‘finger licking goeie’ kip ook bezorgt in Divers Paradise? De URL werkt niet, de beller is sneller!