Boekhoorn-blues en de Blokker-bus

Het was de week van Hema en Boekhoorn. En, buiten de grens, van de deal tussen Walmart en Shopify; gaan ze écht een vuist maken tegen Amazon?

  • Voel je vrij om mij feedback te geven op de AvO-bode, graag zelfs!
  • Voel je absoluut ook vrij om deze AvO-bode te liken of delen op LinkedIn🙂

1. Hoe Hollandsch
Marcel Boekhoorn zag de Hema uit zijn handen vallen, al had hij nog een onaangename verrassing voor de schuldeisers in petto. Aan wie zij de nummer 15 van de Twinkle100 zullen verkopen is onduidelijk, misschien komt Boekhoorn dankzij zijn ‘nucleaire bom’ wel weer in beeld. Wie zich al gemeld heeft is Michiel Witteveen. Hij is de eigenaar van Mirage Retail, waar onder andere Blokker onder valt. Volgens Cor Molenaar zou het een fantastische combi zijn, Blokker en Hema. Moeten zij dan gaan vlammen online? Dat zeker niet, aldus de bijzonder hoogleraar op RTL Z, ze moeten en kunnen daar samen juist tegenwicht aan bieden. Nou staat Witteveen sowieso niet te boek als een e-commerce believer, althans waar het Blokker betreft. ‘Online is gewoon geld verliezen’, immers. Zijn warenhuisketen zoekt het ondertussen op straat met een buurtbus, een oranje SRV-wagen 3.0 deluxe limited edition, maar dan met non-food. Eenvoudig briljant.

2. Walmart X Shopify
Amazon, dat maar blijft groeien als ware het een jeugdige start-up, zou volgens Forbes vooral te duchten hebben van Alibaba op zijn Amerikaanse thuismarkt, niet van Walmart. Met zijn ‘US Online Trade Shows’ timmert Alibaba immers hard aan de zakelijke online snelweg. Alsof ze het in Arkansas gelezen hadden, kondigde ‘underdog’ Walmart dezelfde dag een opzienbarende samenwerking aan met Shopify, dat toch al zo hard aan de weg timmert. Shopify-merchants, 1.200 om te beginnen, krijgen een plek op Walmarts marketplace. ‘Much ado about nothing’, volgens sommigen, hoe dan ook ‘a direct shot at Amazon’. Wil de échte Amazon-concurrent nu opstaan?

3. De vier plagen van China
‘Zeg maar dag tegen spotgoedkope onlinespullen uit China’, kopt De Tijd boven een artikel van de Belgische professoren Roel Gevaers en Wouter Dewulf. Vier ‘evoluties’ liggen ten grondslag aan hun betoog, waaronder de veranderende btw-regels en status binnen de Wereldpostunie. Uiteraard speelt ook corona een (dubbele) rol. ‘De cocktail van die vier factoren zal leiden tot een perfecte storm op de markt van de goedkope intercontinentale onlinebestellingen.’

Cijfer van de week: 101

Het percentage waarmee de online omzet van Hema groeide tot nu toe dit jaar. (‘However, this increased online activity did not fully offset the decline in store activity.’) #huiskamervraag: op hoeveel omzetverlies rekent Hema dit hele kalenderjaar? Het antwoord vind je onderaan deze AvO-bode.*

4. MrMarketplace heeft het
Het is een marktplaats, maar ook een poort tot andere marktplaatsen. MrMarketplace is de naam van het platform waar Podobrace’ Bill Duin ‘bloed, zweed en tranen’ in heeft zitten. De Volendammer, een graag geziene partner van bol.com, maakte naar eigen zeggen over de hele wereld afspraken om de basis te leggen. Resultaat: ‘You name it, we got it!’

5. P2B-alert
Speaking of wich: op 12 juli aanstaande treedt de veelbesproken Platform-to-Business verordening (P2B) in werking. Dat is, inderdaad, over drie weken al. ‘Het doel van de nieuwe regels is om een eerlijk, transparant en voorspelbaar ondernemingsklimaat te creëren voor (kleine) bedrijven en ondernemers die onlineplatformen gebruiken’, schrijft advocaat Janneke Mobron in een helder verhaal op de site van haar kantoor HAUT. Er staat echt een hoop te veranderen voor zowel de platforms als de alleen in ons land al tienduizenden zakelijke gebruikers daarvan. Maar er moet nog veel water door de Rijn.

6. Amazon de Britse straat op
Amazon is nu ook in Groot-Brittannië met een eigen bezorgdienst begonnen. Amazon Shipping is zeven dag per week beschikbaar voor online retailers met volumes van tenminste twintig pakjes per dag, waar die zijn besteld (in hun webwinkel, bij Amazon of op een ander platform) maakt niet uit.

Quote van de week:

‘Zalando, Coolblue en bol.com zijn voor ons veel grotere concurrenten.’

Groter dan Amazon, aldus wehkamp-topman Graham Harris in De Stentor. Wehkamp, dat deze week een reorganisatie aankondigde, ligt volgens de Brit goed op de ingeslagen koers van verbreding, inspiratie en een premium winkelervaring.

7. De e-commerce troeven van Netflix
De toekomst van winkelen ligt bij streaming services als Netflix, Amazon Prime Video en Disney Plus, betoogt het Amerikaanse zakenmagazine Fast Company. Het idee van ‘Shoppable TV’ bestaat al sinds de eighties, nu maken zowel economische en maatschappelijke als technologische omstandigheden de tijd rijp voor een doorbraak. Mensen gaan minder uit winkelen, hangen meer thuis op de bank. Technisch is het bijvoorbeeld mogelijk om een personage voor de ene kijker een pijpje pils te laten drinken, voor de andere een beker koffie, voor weer een andere een glaasje Spa touch of coconut. Gepersonaliseerde product placement dus, shoppable‘Don’t worry if you used to entertain yourself by shopping’, besluit Fast Company, ‘Soon your entertainment will be shoppable‘.

7 x kort

1. T.O.M. bv wint van de bank ING moet tienduizenden euro’s aan schadevergoeding betalen aan Twinkle100-speler T.O.M. bv, oordeelde de rechter in april. Het vonnis kwam deze week in het nieuws via het FD. De bank had te weinig gedaan om fraude door een klant te voorkomen. Het begin van een claimcultuur?

2. Future shopping volgens Facebook Met GrokNet, een ‘universeel model voor productherkenning’, zal Facebook e-commerce veranderen, misschien wel meer dan met het onlangs aangekondigde Facebook Shops.

3. Deliveroo bezorgt Aldi essentials Deliveroo is begonnen met het uitrijden van Aldi-orders in Londen, na een test in Camden. Inwoners van de Britse hoofdstad kunnen 200 producten van de discounter binnen 30 minuten in huis halen.

4. Awel, da’s snel In de eerste AvO-bode berichtte ik over de enorme aanwas van Belgische webwinkels in coronacrisistijd. Bpost wil ‘elke zaak online’ brengen en belooft startende online verkopers nu een webwinkel binnen 30 minuten.

5. Gratis Google Shopping Het juninummer van Twinkle is verschenen. Het is kosteloos te downloaden voor wie ‘m niet in de bus krijgt of op kantoor kan lezen. Met onder andere een interessant artikel over gratis Google Shopping. ‘SEO zal voor de productfeed belangrijk gaan worden.’

6. Is Magento Commerce beter dan Open Source? Over een goeie week valt het doek voor Magento 1. Tijd voor advies, dachten de bouwers van 3WebApps, die Magento’s Bob Marcus aan het woord laten. Wat moeten Nederlandse webshops doen?

7. Vous êtes ici Online klanten van ICI Paris kunnen voortaan live advies krijgen van een fysieke winkelmedewerker in woord en beeld. Go Instore heet de nieuwe dienst. ‘Wij kunnen jou niet zien maar jij ons wel.’

Off-topic:
 steeds meer Nederlanders van kleur vertellen over hun ervaringen met racisme. Zoals tophockeyer Terrence Pieters en reclamebureaudirecteur Brian Hirman. Indrukwekkend.


Tot de volgende bode!


* 12 procent, van 1,259 miljard naar 1,111 miljard dollar

Plaats een reactie