Wie wordt webwinkelier 100.000?

Druk op de online bestedingen of niet, het aantal webwinkeliers in Nederland is in het afgelopen jaar enórm gegroeid. Je leest erover in de eerste AvO-bode van 2024. Boordevol nieuws over digital commerce. Featuring onder meer marktleider (!) Shopify, PostNL, Jumbo, Picnic, bol, DPG Media, TikTok, Ryanair, Booking, C&A en Hema. Een maand e-commerce nieuws in vijf minuten. Veel leesplezier!

1. Op naar de honderdduizend

94.570. Zoveel ondernemingen telde het CBS deze maand in de categorie ‘Postorderbedrijven en webwinkels’. Het zijn er 11.770 méér dan een jaar geleden. Onderstaande lijngrafiek brengt de ontwikkeling sinds 2007 in beeld (check hoe stijl die post-coronacurve).

De groei van het aantal postorderbedrijven en webwinkels sinds 2007

Zijn de online productbestedingen in 2023 dan zo hard toegenomen? Niet bepaald.

Meer webwinkels verdelen kleinere taart’, schreef ik precies een jaar geleden. Sindsdien is de taart niet groter geworden, het aantal webwinkels juist wel. Zo kwamen er in 2023 alleen in de categorie kleding al 2.370 webwinkels bij, leren de CBS-cijfers, dat zijn er tussen de 6 en 7 per dag.

In dit groeitempo mogen we medio juni de honderdduizendste actieve verkoper op afstand verwachten. Hoezee!?

2. Marktleider Shopify

Met het aantal webwinkels in Nederland is ook aandeel van Shopify op onze e-commerce markt gegroeid. De Canadese softwaremaker is de aan WordPress gelieerde WooCommerce Checkout voorbijgestreefd, leren cijfers van BuiltWith. Afgelopen oktober was hun aandeel nog gelijk (22%). Het aandeel van Magento, ooit ook groter dan 20 procent, is teruggelopen tot nog maar 4 procent.

Uit een Twinkle100-analyse van 3WebApps blijkt dat de honderd grootste online verkopers van Nederland steeds vaker draaien op een custom built platform.

3. Momentum voor pakketkluizen

Eerlijk gezegd zag ik het nooit zo gebeuren, dat pakketkluizen echt populair zouden worden onder de verwende Nederlandse webshoppers. Door een trits ontwikkelingen (#prijsprikkel #pafbeleid #pakketkluispact) lijkt het tij nu toch te keren. Watskeburt? Ten eerste heeft Wehkamp de ban gebroken voor prijsdifferentiatie; bezorging in een DHL-pakketkluis is kosteloos, voor thuisbezorging rekent het Zwolse webwarenhuis € 0,50. (Zie de AvO-bode van september 2022: Gratis bezorging: hoe lang nog?) Ten tweede verdwijnen er steeds meer servicebalies uit supermarkten, als gevolg van het nakende verbod op tabaksverkoop daar. Probeer nog maar eens een pakket uit handen van een supermarktmedewerker te krijgen in het Brabantse land waar mijn wieg heeft gestaan. Ten derde gooit PostNL zijn pakketkluizennetwerk nu open voor concurrenten en is GLS al aangehaakt. Op de Webwinkel Vakdagen voorspelde CEO Herna Verhagen een verschuiving van thuisbezorging (liefst 92 procent marktaandeel) naar ‘out-of-home bezorging’. Contactloos, flexibel en makkelijk immers. Er komen veel nieuwe PostNL-pakketautomaten bij, bovenop de kleine duizend die er al staan.

4. Jumbo’s blijvende uitdaging

Een hypotheek op toekomstige winstgevendheid’, noemde Ton van Veen (foto) Jumbo’s ‘economisch irreële’ online boodschappenservice in 2019. Die toekomst is nog niet aangebroken. Althans: Jumbo maakt nog geen winst met zijn e-commerce activiteiten, bleek bij de presentatie van de afgelopen transitiejaarresultaten begin deze maand. In navolging van Albert Heijn verwijst Jumbo voor het rendement niet op het online bestelkanaal an sich, maar op de som der delen. “De investeringen in online blijven relatief hoog, waardoor het uitdagend blijft om dit kanaal winstgevend te maken. Wel ziet Jumbo een stijgende lijn in de hoeveelheid klanten die zowel in de winkel als digitaal hun boodschappen doen. Juist in die combinatie zit potentiële winstgroei.” #potentiele

5. Picnic: groeigeld en spitsheffing

Anders dan Albert Heijn en Jumbo heeft Picnic géén winkels om de verlieslatende e-commerce activiteiten te compenseren. Hoeft ook niet, juist niet, aldus Michiel Muller c.s., het is sowieso een heel ander soort bedrijf (over de CAO-kwestie een volgende keer meer). Picnic investeert in vooruitstrevende logistiek en techniek (#AI) om de kosten op de langere termijn te drukken, een verhaal dat resoneert bij investeerders. Ondertussen heeft Picnic zijn ‘spitsheffing’ (of nou ja: hogere bezorgdrempels in drukkere tijdvakken) uit de testfase gehaald en uitgerold, zo blijkt:

6. Klöpping: ‘Bol volgende prooi voor DPG?’

DPG Media, eigenaar van onder andere het AD, de Volkskrant, Nu.nl, Qmusic, Donald Duck, Tweakers en Intermediar, blijft uitbreiden. In december werd de overname van RTL Nederland aangekondigd, met behalve televisiezenders ook Videoland en Buienradar in het pakket. Waar zou de ‘Pacman in medialand’ onder leiding van de Belg Christiaan van Thillo nu zijn zinnen op hebben gezet? Bol is een mogelijke overnameprooi, denkt Alexander Klöpping hardop in zijn podcast POM (SO9E11 aan het einde @Podimo #€), net als overigens Funda en Odido. Over bol zegt Klöpping: “Albert Heijn en bol zijn nooit echt fatsoenlijk samengegaan, dat is nooit één geworden. Er zijn súperveel synergiemogelijkheden denkbaar, maar het is bewust apart gehouden, zodat bol.com op een gegeven moment verkocht kan worden. Nou wie kan bol kopen? DPG Media, dat lijkt me grappig”, waarna hij met podcastmaatje Ernst-Jan Pfauth allerlei voordelen van zo’n acquisitie benoemt #content #commerce #ads “Daar word je een soort Amazon van in één klap.”

NB Vijftien jaar geleden werd bol overgenomen door het Cyrte Investments van John de Mol, die RTL anno 2024 volop beconcurreert met zijn Talpa. Cyrte verkocht bol begin 2012 voor een luttele 350 miljoen euro aan Ahold. Het tegenwoordige Ahold Delhaize had (en heeft?) overigens concrete plannen om bol naar de beurs te brengen.

7. Huge TikTok Shop

Volgens Bloomberg zou TikTok het Amerikaanse handelsvolume van TikTok Shop willen vertienvoudigen tot niet minder dan 17,5 miljard dollar. Nota bene: TikTok, dat ongeveer 150 miljoen gebruikers heeft in de VS, weerspreekt die ‘inaccurate prognose’. Het bedrijf heeft een aantal subsidies voor Amerikaanse merchants afgebouwd, de verkoopcommissies gaan omhoog. Toch blijven de fees lager liggen dan die van Amazon in de VS, waar ook het Chinese Temu de poorten opent voor externe verkopers.

©TikTok Shop

7 x kort

Wat me deze maand verder opviel is dat …

1. … INretail-directeur Jan Meerman verwacht dat 10 tot 20 procent van de fysieke non-food retailers de komende twee jaar het bijltje erbij neer zal gooien, zo vertelt hij in de Kitty Koelemeijer Podcast .

2. … de online productbestedingen in Duitsland vorig jaar met 12 procent zijn gedaald.

3.Ryanair een winstwaarschuwing heeft afgegeven na het besluit om te stoppen met ticketverkoop op sites van ‘piraten’ als Booking.com.

4. … het stil is rondom MultiSafePay, nadat de ontzagwekkende overname door Ant Group (zusterbedrijf van Alibaba) in het nieuws kwam.

5.C&A stopt met de verkoop op marketplaces als Amazon, Wehkamp en Zalando en gaat focussen op de eigen digitale kanalen.

6.Hema ervoor openstaat om juist wel (weer) op marketplaces te verkopen, aldus CTO Pieter Heij op het hoofdpodium van de Webwinkel Vakdagen. Hema was 15 jaar te vinden in de virtuele schappen van Wehkamp, het werkte samen met Walmart en het flirtte met Zalando, maar CEO Saskia Egas Reparaz zette eind 2021 een streep door de allianties om “groeikansen in de toekomst beter te benutten”.

7. … het na drie maanden weer mogelijk is om als zakelijke klant achteraf te betalen bij bol. “We verontschuldigen ons voor het tijdelijke ongemak en hopen je snel weer te kunnen verwelkomen in onze winkel.”

Je las de AvO-bode van januari 2024. Het archief met alle AvO-bodes vind je op Arjanvanoosterhout.nl. Tot de volgende bode!

PS Wist u dat op Bonaire (#6): De Real Dutch Bakery (echte Nederlandse bakkerij, red.) speltbrood, halfjes volkoren, krentenbollen, eierkoeken en slagroemsoesjes bezorgt vanaf een bestelbedrag van $15?

Ayo!

Plaats een reactie