Non-food hamsteren bij Albert Heijn online

Albert Heijn heeft een marketplace geopend met producten van onder meer Apple, Gardena en Philips. Het zal niet zijn wat topman Frans Muller bedoelde met de commercieel kansrijke combinatie van food en non-food. Je leest erover in de AvO-bode van april, net als over de Nationale E-commerce Agenda, de gigantische groeipotentie van e-commerce, de toekomst van brievenbuspakjes, fulfilment by Temu, iDEAL in3, Tradebyte, Billie, Picnic, Getir, GoPuff, Shein, Temu, Google en Marktplaats.

1. De non-food only marketplace van AH

“Keukengerei heeft een betere marge dan aardappelen”, zei Ahold Delhaize-topman Frans Muller toen ik hem interviewde eind 2020. We spraken over “denken in ecosystemen”, over de online combinatie van food en non-food, over Ahold’s samenwerking met Mirakl in de VS en over de commerciële kansen van een koppeling tussen Albert Heijn en bol. “Het is natuurlijk heel aantrekkelijk voor een klant om naast de boodschappen direct ook de pannen en de dekbedovertrekken te kunnen kopen. Het belangrijkste is dat je het de klant aan de frontend zo gemakkelijk mogelijk maakt.” Die koppeling tussen de nummers één en twee van de Twinkle100 is er nog altijd niet, volgens sommigen omdat bol wendbaar annex verkoopbaar moet blijven.

Vorige week was daar opeens de opening van AH Voordeelshop.nl, “een online webshop waar klanten jaarrond de mooiste deals van het seizoen kunnen vinden”. Met naast aanbieders van cadeaukaarten, tickets en beltegoed leveranciers van onder meer Apple, Betersport, Gardena, Leifheit, Philips en Ring. De non-food producten worden vanuit deze partners verzonden, een koppeling met Ah.nl is er (nog) niet. Voor een pan mét soepingrediënten moet de AH-klant dus twee online winkelwagentjes vullen en afrekenen. En twee keer de deur opendoen.

2. Een verhaal voor de toekomst van Thuiswinkel.org

In het bijzijn van onder meer de eerste duurzaamheidscertificaathouders en minister Micky Adriaansens van Economische Zaken heeft Thuiswinkel.org deze maand de Nationale E-commerce Agenda gepubliceerd. Ik was er als eindredacteur bij betrokken. In haar ‘licence to operate’ voor de komende jaren laat de vereniging zien welke stappen de sector allemaal zelf zet om wendbaar, winstgevend en veerkrachtig te zijn/worden/blijven en positief bij te dragen aan mens en milieu.

Maar ze vraagt de overheid ook om “de juiste juridische en economische condities te scheppen, de voorwaarden waaronder e-commercebedrijven kunnen innoveren, investeren en verduurzamen”. Zoals daar zijn (onder veel meer): stimulering van investeringen in arbeidsproductiviteit, een open register voor productdata, het btw-vrij maken van reparatie en renovatie, duidelijkheid over (on)eerlijke handelspraktijken, toelating van eID-middelen voor digitale authenticatie in het particuliere domein, mogelijkheden voor gegevensdeling over fraudeurs en een vast budget voor innovatiesubsidies.

-> Klik voor de Nationale E-commerce Agenda

3. Een wereld te winnen

Ons land is op het gebied van e-commerce behoorlijk volwassen. Wereldwijd zijn er nog maar weinig landen waarvan een meerderheid van de inwoners online aankopen doet. Blijkt min of meer uit cijfers van Statista. De VS scoort het hoogst op dit (niet uitputtende) lijstje: 88 procent van de volwassen Amerikanen shopt online, waarmee de e-commerce penetratie er bijna twee keer zo hoog is als in China. In India, waar inmiddels nog meer mensen wonen, is online shoppen uitzonderlijk te noemen, met een adoptie van 22 procent.

4. Wél vijf dagen pakjes in de bus

PostNL wil meer tijd en daarna nog meer tijd gaan nemen om post te bezorgen. Voor de voorgenomen vertraging moet (en zal meest waarschijnlijk) de postwet worden aangepast. “Het is nu: vandaag op de bus, morgen bezorgd. We willen toe naar: vandaag op de bus, binnen twee dagen en op termijn binnen drie dagen bezorgd.” Brievenbuspakjes blijven in principe wél de volgende dag geleverd worden, laat het bedrijf desgevraagd weten: “Brievenbuspakjes blijven we vijf dagen in de week bezorgen. De veranderingen die PostNL wil doorvoeren gelden dus voor alle ‘gewone’ brievenbuspost. Post die er echt de volgende dag moet zijn, blijven we binnen één dag bezorgen tegen een andere prijs.” Het zal allicht ook prijziger worden om pakjes door de bus te gooien als de afleverfrequentie van de ‘gewone’ brievenbuspost afneemt. Over de prijsontwikkeling van brievenbuspakjes is vooralsnog echter niets te zeggen, aldus de woordvoerster.

5. Fulfilment by Temu

Temu, snel groot geworden met een consignment-model, opende kort geleden een marketplace in de VS. U las er al over in de vorige AvO-bode. In dat nieuwe marketplace-model hoeven productaanbieders hun spullen niet langer naar de magazijnen van Temu te sturen voor centrale opslag en verzending, maar kunnen ze artikelen direct zelf naar klanten sturen. Dat levert uiteraard een groot snelheidsvoordeel op, in de VS en binnenkort ook in Europa, waar Temu zich de moeder werft om categorymanagers en accountmanagers te vinden. Zij moeten “partnerships with merchandise partners, manufacturers and brands” aangaan en onderhouden. Volgende stap na de opening van de marktplaats: ‘fulfilment by Temu’, waarbij merchants de opslag en orderafhandeling kunnen uitbesteden aan (logistieke partners van) de Chinese snelgroeier. In de VS heeft Temu al deals gesloten met Easy Export en WINIT om de warehousing mogelijk te maken.

6. Het verdienmodel van iDeal in3

In de maand dat de AFM ernstige zorgen uitte over het achteraf betaalgedrag annex de ‘Klarna-schulden’ van kinderen, heeft iDEAL samen met in3 gespreid betalen geïntroduceerd. “Deze betaaloptie biedt je de flexibiliteit om grotere aankopen te doen zonder dat dit direct impact heeft op je bankrekening. iDEAL in3 combineert het gemak van iDEAL met de flexibiliteit van gespreid betalen, en dit alles onder de vertrouwde naam van iDEAL.” De webshopper betaalt een derde bij aanschaf, een derde na 30 dagen en de laatste pluk na 60 dagen. Volgens in3-voorman Hans Langenhuizen heeft iDEAL in3 baat bij betalende klanten: “Wij verdienen geen geld door oplopende incassokosten of rente op een openstaand bedrag. Wij rekenen een vast bedrag per transactie aan de webwinkel en zij profiteren van een hogere conversie. Verder is er geen verdienmodel. Sterker nog, een hoger percentage niet-betalende gebruikers kost onze organisatie geld.” Nota bene: Tinka, een spin-off van Wehkamp, maakte deze maand bekend te stoppen met het aanbieden van gespreid betalen, omdat het te weinig op zou leveren.

7. Tradebyte x ZEOS

Een nieuwe stap in platformisering van de online retail: Tradebyte, de marketplace-integrator van de Zalando Group, is gekoppeld aan ZEOS Fulfilment, ook van de Zalando-Group. Dankzij de koppeling kunnen merken en online retailers nu artikelen verkopen vanuit één externe voorraad op eigen kanalen, op Zalando en op de meer dan negentig platforms in het netwerk van (mijn opdrachtgever #disclaimer) Tradebyte.

7 x kort

Wat me deze maand verder opviel is dat …

1. Billie van bol een metamorphose heeft ondergaan. “De mascotte is zijn ledematen kwijt en heeft de vorm van een paasei”, rapporteerde Twinkle begin april. Billie is net zo toegewijd aan innovatie, vooruitgang en inclusie als bol, aldus het bedrijf zelf op LinkedIn. Daaronder werd de mascotte al Barbabillie gedoopt.

2. Picnic zowel in Duitsland als in Frankrijk mikt op (nagenoeg) een omzetverdubbeling dit jaar.

3. Getir en overnameprooi Gorillas over twee weken van de Nederlandse straten zijn verdwenen. Dan fietsen alleen de riders van het roze Flink nog snelle boodschappenorders rond in ons land, al zijn ook twijfels gerezen over de levensvatbaarheid van die Duitse aanbieder. Op dit moment is Flink actief in 48 Nederlandse plaatsen.

4. GoPuff, de Amerikaanse pionier op het gebied van flitsbezorging, A-merken de mogelijkheid biedt om mee te liften op zijn logistieke infrastructuur. Powered by Gopuff heet de dienst, die al werd getest door Unilever en Neslé. Zij maakten gebruik van Storefronts Powered by Gopuff, een aanpasbaar Shopify-thema geïntegreerd met de API’s van Gopuff.

5. … de productcatalogi van Shein en Temu minder uniek zijn dan die van Amazon en Walmart, althans volgens het onvolprezen Marketing Pulse. Nu de twee platforms uit China uitgroeien tot marketplaces (zie ook hierboven in deze AvO-bode) zal het aanbod nog minder uniek worden. “Amazon and Walmart, have a wider selection that typically comes from their retail relationships with brands; there is no path for Temu and Shein to match that.”

6. Google het einde van third party cookies in Chrome voor de derde keer heeft uitgesteld.

7. Marktplaats Direct Kopen heeft gelanceerd voor verkopers die vaste prijzen willen communiceren, altijd gecombineerd met Kopersbescherming. Meer handelen, minder onderhandelen, is het idee.

Je las de AvO-bode van april 2024. Het archief met alle AvO-bodes vind je hier. Tot de volgende bode!

PS Wist u dat op Bonaire (#9): De ambulante handelaren achter Bonaire Sea Salt hun peperdure zoutzakken ($ 11,- voor twee ons) ook online verkopen, waardoor iedereen een stukje eiland in huis kan nemen?

Ayo!

Plaats een reactie