Duizend procent groei in vijf jaar: is China nog te stoppen?

De AvO-bode praat je bij over het e-commerce nieuws van de afgelopen maand. In deze nieuwe editie onder meer:

  • China’s cross-border push: astronomische aantallen en ambities
  • Het bezorgabonnement van Just Eat Takeaway.com (nieuw) #Prime #Plus
  • Pieter Zwart over Coolblue en platformisering

En verder o.a. Topgeschenken, iBOOD, Bas Smit, Picnic, Plus, Blokker en Nike. Het e-commerce nieuws uit juni in vijf minuten. Here we go!

1. China’s online zijderoute

De Chinese cross-border e-commerce industrie is in de afgelopen vijf jaar met meer dan factor 10 gegroeid. Zegt althans het ministerie van handel. Het komt neer op een groei van tegen de 60 procent op jaarbasis. Nog wat getallen over cross-border e-commerce in China: er zijn ruim 120.000 bedrijven gericht mee bezig, op meer dan duizend Chinese industrieparken. Het ministerie telde meer dan 1.800 overzeese magazijnen die specifiek zijn gericht op grensoverschrijdende online handel. What’s next? De regering wil meer bedrijven uit meer sectoren betrekken bij de verdere ontwikkeling van cross-border e-commerce en daarvoor onder andere events, demonstraties en trainingen optuigen. Ook genotuleerd: “We zullen de zelfdiscipline van de industrie verbeteren en een ordelijke concurrentie aanmoedigen.” En: “We zullen actief deelnemen aan internationale samenwerking, zowel multilateraal als bilateraal.”

Er was afgelopen maand veel meer te doen en te lezen over het onderwerp. Een greep uit de berichtgeving, in chronologie:

Chinese bedrijven worden steeds nadrukkelijker opgeroepen om zich aan de elders geldende regels te houden, regels die niet overal even goed worden gehandhaafd. De echte vraag is of Europese spelers tegenwicht kunnen bieden aan deze Chinese marktbestormers als dat gelijke speelveld er straks wél is.

2. Van Prime naar Plus

Just Eat Takeaway.com, kortweg JET, heeft nu ook in Europa een samenwerking gesloten met Amazon. Prime-abonnees genieten voortaan van unlimited free delivery van maaltijdorders bij Lieferando (in Duitsland en Oostenrijk) en Just Eat (alleen in Spanje).

Of bestelsites in meer Europese landen zullen volgen (Zei d’r iemand Thuisbezorgd.nl?) is nog niet duidelijk. Interessant is ook dat JET in zijn bericht over de Europese Amazon-deal losjes laat vallen dat er een eigen loyaliteitsprogramma aankomt, genaamd Plus, met ‘gratis’ bezorging op orders vanaf 15 euro: “Through the partnership, Amazon Prime members will get early access to the free delivery feature of Plus, a new customer loyalty programme to be launched by Just Eat Takeaway.com, which will offer consumers a variety of exclusive deals and discounts from restaurant partners and retailers.” Plus komt binnen een paar maanden beschikbaar, ook voor niet Prime-leden, dan “in exchange for a small fee”.

NB Eerder sloot JET-dochter Grubhub al een succesvolle en onlangs uitgebreide samenwerking met Amazon in de VS.

3. Geen platform voor Pieter

In Het Parool vertelt Coolblue’s begin- en eindbaas Pieter Zwart in hem kenmerkende heldere bewoordingen over de groei van het aantal winkels (29 stuks inclusief de nieuwe aan de hoofdstedelijke Bilderdijkstraat #foto) en de groeipotentie in energie (“Waarom alleen apparaten leveren die energie verbruiken? Waarom niet ook apparaten die stroom leveren; zonnepanelen en laadpalen zijn ook consumentenelektronica”). Gevraagd naar de platformisering van online retail zegt de Rotterdammert: “Bijna iedereen is tegenwoordig een platform. Volgens mij denken ze ten onrechte dat het goed is om zo veel mogelijk producten te hebben. Voor je het weet, bieden ze allemaal alles en komt de klant er niet meer uit. Wie adviseert je wat te kopen, waar kan je terecht met vragen, voor garantie?”

Coolblue houdt graag de regie en verantwoordelijkheid over aanbod, verkoop, installatie en reparatie. “Dat kunnen die platforms niet. Alles is uitbesteed aan tussenpartijen. Wij bieden zekerheid.” Geen platformplannen dus? “Ik kan geen voorbeeld verzinnen waarom wij dat zouden doen. Uit principe: hocus-pocus-fócus.”

4. Ook Topgeschenken pakt regie: bloemisten niet blij verrast

Topgeschenken, als Topbloemen groot geworden dankzij een samenwerkingsverband met fysieke bloemisten, kondigde deze maand aan de keten in eigen hand te nemen, om “haar toekomst te verzekeren”. Negen over het land verspreide logistieke distributiecentra moeten bijdragen aan de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de bezorging, aldus het bedrijf van oprichter en algemeen directeur Edwin van Arkel, die ik ooit interviewde voor Twinkle. “Ondernemers zijn bereid veel voor ons te doen, omdat ze zoveel orders van ons krijgen”, zei hij toen (2018) over de bloemisten met wie hij samenwerkte. Met de aangekondigde opening van eigen dc’s en eigen bezorging is het beeld van de onderlinge verhoudingen, zacht gezegd, minder florissant. Van Arkel laat optekenen: “De overtuiging dat dingen altijd anders kunnen, is kenmerkend voor ons bedrijf. We zijn dan ook trots en vol vertrouwen over de nieuwe weg die we inslaan.”

5. Overstock nu de uitzondering bij iBOOD

Voor iBOOD, ooit begonnen met het online verkopen van één artikel per dag (internet’s Best Online Offer Daily immers), is het aanbieden van overstock en restpartijen tegenwoordig meer uitzondering dan regel. Nog maar 10 procent van het aanbod valt in die categorie, aldus oprichter Jöran Prinssen tegen Twinkle, versus 70 tot 80 procent in de beginjaren vanaf 2005. Inmiddels wordt 90 procent van het aanbod samen met businesspartners gepland, zegt Prinssen over de nummer 56 van de Twinkle100 “Anders kom je ook niet op het volume waar wij nu zitten”.

6. Een webshop runnen als Bas Smit valt tegen

Bas Smit, een van de bekendste influencers van Nederland en uithangbord van onder andere de verdwenen flitsbezorger Zapp en Amazon.nl, vertelt aan De Ondernemer dat het runnen van een online shop (Smit&Co) hem zwaar is gevallen. “Je denkt misschien wel van ik open gewoon even een webshop, dan heb ik de kosten van een winkel niet, maar er komen zoveel andere dingen bij kijken. Retouren, advertentiekosten, veel uitdagingen in de productiewereld en een gigantische concurrentie. Dat werkt goed als je Coolblue of Rituals bent, maar als Bas Smit valt dat tegen. Een online shop is niet altijd top. Niet alles wat we oppakken wordt een succes, maar dat hoort ook bij ondernemen. Het belangrijkste is dat je ervan leert.” Altijd blijven lachen.

7. Geld verdienen met online boodschappen? Voorlopig niet

Het NRC bracht een mooi groot verhaal over het (uitblijvende) rendement op boodschappenbezorging. De krant koppelde dat aan de opkomst van selfservice in de supermarkt, bijna tachtig jaar geleden. Met de zelfbedieningswinkel zijn consumenten veel taken uit handen gaan nemen van de winkelier, het online kanaal zet juist de winkelier weer aan het werk om de boodschappen te verzamelen. De verschillende supermarktketens pakken e-commerce allemaal op hun eigen manier op (of niet #Dirk). Albert Heijn denkt aan winstgevendheid in 2027 (eerder 2025), anderen noemen geen jaartallen maar wijzen op de grotere som der delen (online zorgt voor loyalere klanten, die alles bij elkaar meer uitgeven). “We zien het echt als totaalspel”, aldus Jumbo’s Tim Hehenkamp bijvoorbeeld. Picnic speelt dat spel niet, de pure player is wel het verst met snelle picking en slimme bezorgrondjes. In eigen land heeft Picnic sinds enkele maanden een positief bedrijfsresultaat: tussen de 1 en 2 euro op een tas met 100 euro boodschappen, aldus medeoprichter Joris Beckers tegen NRC. Dat is voor afdracht van belasting en afschrijvingen. Door een combinatie van meer klanten, verdere automatisering van het inpakproces en efficiëntere bezorging kan dat bedrag oplopen tot 5 tot 7 euro, waarmee echte zwarte cijfers gloren.

7 x kort

Wat me afgelopen maand verder opviel is dat …

1.Plus-ondernemers in Rotterdam zijn gestopt met e-commerce omdat ze daarvoor het personeel niet konden vinden.

2. … de Duitse warenhuisgroep KaDeWe is gestopt met e-commerce, als onderdeel van een herstructurering. “Diesen Schritt bedauern wir sehr.”

3. … de Nike-directie is aangeklaagd door aandeelhouders, omdat zij de D2C-verkoopontwikkeling te rooskleurig zou hebben voorgesteld.

4. … inmiddels al 45 miljoen Amerikaanse huishoudens gebruik kunnen maken van bezorging tot in hun koelkast, dankzij de uitbreiding van Walmart’s InHome Delivery. (Het zou iets zijn voor dhr. G. Wilders uit Venlo. Hij heeft een hele grote. Hoewel die wel dicht mag blijven.)

5.Blokker het echt anders gaat doen, aldus directeur marketing en e-commerce Martin van Velzen in een lezenswaardig interview met Logimerce, opgetekend door good old Martin Bongers. “De rol van het DC als centraal fulfilment center laten we los, althans: voor e-commerce. De winkels geven we dus juist wel die functie. Als een onderling verbonden keten van decentrale mini-fulfilment centers.”

6. … start-up It Goes Forward de oplossing belooft te bieden voor “het grootste probleem van e-commerce”: retouren. Die zit ‘m erin dat consumenten pakjes niet meer terugsturen naar webshops, maar direct doorsturen naar andere consumenten. Volgens de initiatiefnemers, onderzoekers van de Erasmus School of Economics, kan het vele tientallen procenten schelen in CO2-uitstoot en in kosten.

7.bol nu ook in België samenwerkt met kringloopwinkels.

Je las de AvO-bode van juni 2024. Het archief met alle AvO-bodes vind je hier. Tot de volgende bode!

PS Wist u dat er op Bonaire (#11 #fin): de grootste retailer van het eiland geen webwinkel heeft, maar wel producten bezorgt in felgele bussen en deze desgewenst ook thuis of op kantoor installeert? Kopen gebeurt telefonisch of ‘gewoon’ in de winkel van City Shop, waar sinds kort een digitale catalogus te raadplegen is (daar wel). “When finished go to your cart and request assistance from our sales ladies.”

Voor de laatste keer: ayo!

Plaats een reactie