Komt er een brede cao voor e-commerce bedrijven, die misschien zelfs wel algemeen verbindend kan worden verklaard? Als het aan E-commerce Nederland ligt zeker. Een samenwerking met Thuiswinkel.org brengt het allicht iets dichterbij. Je leest erover in een nieuwe AvO-bode, opgediend vanuit Curaçao. Met verder aandacht voor Jumbo bij Gorillas, de vrienden van H&M, TOM’s oliemannetje, Omoda’s hotel, Deloox, EasyToys, Action en Picnic. Onder meer. Een maand e-commerce nieuws in pakweg vijf minuten. Veel leesplezier!
1. So you know: uw cao
Hoewel E-commerce Nederland pas enkele maanden bestaat en on the record nog geen handvol leden telt (Picnic, Gorillas en Zapp zijn leden van het eerste uur, Jumbo toonde interesse), slaat Thuiswinkel.org de handen ineen met de nieuwe werkgeversorganisatie. “Met deze samenwerking delen we onze kennis en maken we de sector nog interessanter voor huidig en aankomend personeel”, aldus directeur Marlene ten Ham namens de belangenvereniging met duizenden leden. Voorzitter Daan Hermes van E-commerce Nederland loopt in de persverklaring een endje op de zaken vooruit en laat optekenen: “We willen goed sociaaleconomisch beleid bevorderen en dat gebeurt onder meer via de e-commerce-cao die we bieden. Deze cao geldt straks voor alle e-commercebedrijven, zowel in de food als non-food producten. Zo ontstaat een uniform sociaal kader dat past bij de sector.” Tot op heden is de cao van E-commerce Nederland (pdf) primair gericht op pure players (minstens 80% omzet online) vanaf honderd werknemers. Alleen vakbond De Unie heeft zich erachter geschaard. Er lijkt nog een hoop te gaan gebeuren. Dat moet ook wel om Hermes’ claim realiteit te laten worden. Maar goed, het begin is er.
2. Flitsers komen en gaan
Een eerste vrucht van de samenwerking tussen Thuiswinkel.org en E-commerce Nederland is een paper over flitsbezorging (pdf) waar ook INretail aan meewerkte, met aanbevelingen voor de verschillende stakeholders. “Ook ondernemers in de non-food moeten nadenken over de toekomst en of dit concept ook iets voor hen kan betekenen”, staat er onder meer in. In mijn woonplaats Hilversum heeft zich na Flink ook Getir (‘Ten minste €35 op je eerste vijf bestelling’) in de straten gemeld, Gorillas staat te trappelen. Dat de bomen niet tot in de hemel groeien, leren ondertussen de ultrafast grocery ontwikkelingen in de VS. Flitsbezorgservices Fridge No More en Buyk trokken in maart de stekker uit hun business, de laatste ook doordat de Russische oprichters geen geld meer wisten op te halen na de inval in de Oekraïne. Eerder al staakte 1520, flitsend in New York en Chicago, zijn activiteiten, om shoppers voortaan door te verwijzen naar Getir. Instacart, ‘a pandemic darling’ volgens Bloomberg, schroefde zijn waarde vorige week in één klap met 40% terug. Het lijkt toch wat erg druk te worden op de snelle bezorgmarkt, daarbij is de coronarugwind gaan luwen en de rente gestegen, verklaart Quartz waarom ‘15-minute grocery delivery startups are already folding’.
3. Gorillas X Jumbo
Gorillas is begonnen met de verkoop van Jumbo-producten in zijn app. Onder het tabje Gorillas X Jumbo zijn ongeveer 125 producten te bestellen, leert een inventarisatie van het huidige aanbod in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Elders in de app zijn ook producten van La Place te vinden. Op termijn moet snelbezorging door Gorillas ook via de Jumbo-app mogelijk worden. De twee hebben het helemaal met elkaar getroffen, gaan samenwerken op het gebied van logistiek, inkoop en marketing. Zo moet Gorillas een plek krijgen op de tricots van Jumbo’s wielerploeg tijdens de Tour de France. Mississippi Ventures, het investeringsvehikel van superfamilie Van Eerd, heeft zelfs een belang genomen in de rappe start-up.
4. De vrienden van H&M
In navolging van bijvoorbeeld Zalando, kleertjes.com en We Fashion (zie de AvO-bode van afgelopen september: ‘Allemaal onestopshops’) opent ook H&M de poort voor andere kledingmerken. Bevriende merken welteverstaan. H&M & Friends, gelanceerd in thuisland Zweden en in Duitsland, markeert ‘het begin van een geheel nieuwe ervaring bij H&M, waar stijl en gemak voorop staan’. Tot het externe merkaanbod, dat zal worden uitgebreid, behoren Lee, Fila en Wrangler, evenals H&M-zusterlabels als Arket, Weekday en Monki. Het online kanaal tekent tegenwoordig voor ongeveer een derde van H&M’s totale omzet.
5. Retourmisbruik wordt gestraft
‘Do not remove! If this label is removed, this item can not be returned’, staat er in goed Engels op gele waarschuwingen die misbruik moeten helpen terugdringen. Een aantal webwinkels start binnenkort een door Thuiswinkel.org ondersteunde proef met Retourvignet: een label of sticker op een besteld artikel. Als het er eenmaal af is gehaald, kan het niet opnieuw worden aangehecht en krijgt de webshopper zijn geld niet volledig terug na terugzending. Ons land heet ‘Europees kampioen pakjes retourneren’ te zijn, een bedenkelijke titel die onder andere is te danken aan de overbescherming van consumenten.
6. TOMorrow
Ja, het wás dus ook iets te mooi om waar te zijn, het sprookje van webwinkelgigant TOM en zijn voorraadhoudend longtail-assortiment. De Brabantse snelgroeier in de Twinkle100, die de distributiecentra als kralen aan elkaar reeg, verkeert in financiële problemen (die veel marktvolgers blijken te hebben zien aankomen – met de kennis van nu). Een ontslaggolf, een herstelplan en een nieuwerwetse herstructurering door zelfbenoemd ‘oliemannetje’ Jaap van der Meer moeten verlichting bieden, al kan dat allemaal best nog even gaan duren. Maar er gloort hoop, zegt de herstructureringsdeskundige in het Eindhovens Dagblad: “Na sanering is het uitermate interessant om er als investeerder of financier in te stappen. In het geval van TOM is daarvoor serieuze interesse van partijen als het herstelplan en schuldenakkoord zijn gerealiseerd.”
7. Omoda’s hotel
Nee, Omoda gaat geen ruimte in zijn bestaande schoenwinkels vrijmaken voor kledingassortiment. (Dat wordt sinds afgelopen zomer aangeboden op de website van het Zeeuwse bedrijf.) In plaats daarvan komt er midden in het land een centrale fysieke plek voor ‘The fashion store that loves you back’; per vandaag is Omoda uitbater van zowel een modewinkel als een hotel in hartje Utrecht. “Twee expansies in één klap, en toch geen grap”, aldus ceo Jan Baan. Omoda nam multimerkenwinkel House of Fred over. Na een opfrisbeurt krijgt die het achtervoegsel ‘by Omoda’. Het bijhorende hotel Cozy Pillow hoort ook bij de deal. “Dit is dé manier om onze klanten van top tot teen in de watten te leggen”, aldus Baan.
7 x kort
Wat me in maart verder opviel is dat …:
1. … het online kanaal vorig jaar tekende voor 31% van alle Nederlandse consumentenbestedingen (producten en diensten), volgens de Thuiswinkel Markt Monitor. En dat de online detailhandelsbestedingen in het nieuwe jaar een stuk lager liggen, getuige de laatste cijfers van het CBS:
2. … Centralpoint en Superwinkel verder gaan onder nieuwe namen. Voortaan heten de e-commerce bedrijven respectievelijk Dustin en Deloox.
3. … ShoppingTomorrow het nieuwe onderzoeksjaar is begonnen met 25 expertgroepen en een nieuwe voorvrouw: Marieke Vink neemt het programmanagement over van Inge Demoed, die aan Thuiswinkel.org verbonden blijft.
4. … FC Emmen binnenkort eenmalig een duel afwerkt in het roze, als gevolg van een nieuwe sponsorovereenkomst met het erotische webshopbedrijf EasyToys, ook uit Drenthe. Na de wedstrijd gaan de shirts onder de hamer voor het goede doel Dance4Life.
5. … Action prijkt op de openbaar gemaakte deelnemerslijst van de Shopping Awards, net als onder andere Albert Heijn, fonQ, Jumbo, Otto en Wehkamp. De genomineerden voor de vakprijzen zijn inmiddels bekend.
6. … 36% van de grote webwinkels in Europa informatie deelt over hun duurzame en MVO-activiteiten via hun website (2021), blijkens onderzoek van het Centre for Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam.https://www.linkedin.com/embeds/publishingEmbed.html?articleId=7842527466430835959
7. … onze koning, eerder verantwoordelijk voor de opening van het geautomatiseerde distributiecentrum van Wehkamp in Zwolle, vanmiddag het gerobotiseerd dc van Picnic mag openen in Utrecht. Zijn neef Maurits ontving 6,5 jaar geleden de allereerste Picnic-bestelling:
Je las de AvO-bode van maart 2022. Het archief met alle eerder verschenen AvO-bodes vind je hier.
Groeten uit Willemstad en tot de volgende bode!
Arjan