Stel: je geeft een feestje en je doet daar boodschappen voor bij Albert Heijn. Zou het niet logisch zijn als je dan direct slingers uit het assortiment van webzuster bol.com kunt bestellen? Frans Muller, topman van Ahold Delhaize, vindt van wel. Je leest erover in deze zomereditie van de AvO-bode, mijn virtuele maandkrant over e-commerce ontwikkelingen in Nederland. Net als over de toekomst van zelfstandige webshops, Amazon en Gorillas in de lage landen, cao-perikelen en meer. Veel leesplezier!
1. Frans Muller doet het weer
Frans Muller sprak begin deze maand opnieuw over vergaande integratie van bol.com en Ah.nl, de nummers één en drie uit de Twinkle100. ‘We willen de klantreizen verbinden, zodat je in één inkoopactie alles kunt aanschaffen wat je nodig hebt’, zei hij op de IEX Beleggersdag. ‘Dat strekt zich uit over de hele klantreis: aanbieden, betalen, bezorgen en retourneren. We willen daarmee de loyaliteit van onze klanten verder verhogen. Het is ook logisch. Waarom zou je voor een kinderfeestje alleen de taart bij Albert Heijn kunnen kopen, en niet ook de slingers en de spelletjes?’
Dit halfjaar nog wil Ahold Delhaize fysieke en online klantreizen met elkaar gaan verbinden, aldus Muller, in de Benelux maar ook aan de Amerikaanse oostkust. ‘Het is de eerste keer dat dit zo gebeurt: dat een foodbedrijf en een non-food detailhandel in één concept bij elkaar worden gebracht’, tekende IEX uit zijn mond op. Over hoe dat zijn beslag moet krijgen is weinig bekend of te vinden. Muller zinspeelde al op de integratie van food en non-food in een interview dat ik een kleine twee jaar geleden met hem had: ‘We denken in ecosystemen’, benadrukte hij toen in Twinkle. ‘We zijn in de unieke positie om combinaties te kunnen maken. (…) De luiers kun je al bij bol.com kopen, en de Cup-a-Soup ook. We zijn aan die ecosystemen aan het sleutelen en we denken: wat kun je nu nog meer doen?’
Huiskamervraag: hoe lang is het geleden dat Albert Heijn-winkels gingen fungeren als afhaalpunten van bol.com?*
2. De nieuwe webwinkelier
Een ruime meerderheid van de Nederlandse consumenten (57%) acht het waarschijnlijk dat zelfstandige webshops anno 2027 ‘nauwelijks nog bestaansrecht’ hebben. Een ongeveer net zo grote groep denkt dat marktplaatsen dan dominant zijn. Dat (en veel meer) blijkt uit het GfK Consumentenonderzoek 2022 in het kader van ShoppingTomorrow. Het aantal webshops zal allicht afnemen de komende vijf jaar. Dat wil niet zeggen dat er geen brood meer te verdienen valt voor online handelaren, die zich met tienduizenden verdringen op de grote marketplaces (het is wachten op een bericht over de vijftigduizendste verkooppartner van bol.com). De third party seller is de nieuwe webwinkelier.
3. AMZN zkt vrkpprtnrs
Amazon, dat zich opmaakt voor de opening van Amazon.com.be, wil (wel drie keer zoveel) Nederlandse verkooppartners aan zich binden, aldus countrymanager Roeland Donker. Over zijn prioriteiten zei hij in de podcast van Kitty Koelemeijer: ‘We willen heel graag meer Nederlandse merken, Nederlandse selling partners op onze store. En daarnaast willen we sneller en beter leveren. Daarmee doel ik eigenlijk meer gecontroleerd: dat de klant zelf beter kan bepalen waar en wanneer iets wordt geleverd. Dat is complex, maar we zijn hard aan het werk, we denken dat we daar nog grote slagen kunnen maken.’ De countrymanager is ‘heel tevreden’ over de omzetontwikkeling in ons land, zei hij op een vraag van Koelemeijer. ‘Nederlanders shoppen ook heel graag op Amazon. (..) Ondanks dat het nu natuurlijk iets onzekerder tijden zijn, zien we mooie groei in het aantal customers, in hun engagement met de site, en in onze omzet ook.’
Donker krijg vanuit de VS nooit de vraag of hij al marktleider is, zei hij eerder deze zomer op de Webwinkel Vakdagen (de afbeelding komt uit zijn presentatie). Als hij met zijn collega’s een groot assortiment (meer dan een half miljard producten and counting) weet te koppelen aan lage prijzen en gemak, dan blijft het vliegwiel draaien en komt van het een vanzelf het ander, suggereerde de keynote speaker. Een Nederlands magazijn zou de propositie kunnen versterken, erkende Donker met zoveel woorden, plannen daarvoor maakte hij niet concreet. Amazons adem is hoe dan ook lang.
4. Gorillas: van 17 naar 11 steden in Nederland
Gorillas, in de persoon van countrymanager Sadik Cevik ook vertegenwoordigd op het hoofdpodium van de Webwinkel Vakdagen, zit in heel ander vaarwater. Om het hoofd daarboven te houden moet het bedrijf – al vertrokken uit België – drastische besluiten nemen; zo snel als Gorillas’ riders verschenen in Alkmaar, Almere, Apeldoorn, Breda, Enschede en Hilversum, zo snel hebben ze daar de benen weer moeten nemen. Gorillas is nu nog in een elftal Nederlandse steden actief. Concurrent Zapp besloot deze maand om ons land helemaal te verlaten. Het bedrijf denkt niet levensvatbaar te zijn als het alleen nog mag leveren vanuit industriegebieden, zoals de gemeente Amsterdam wil. Uit transactiecijfers die ABN Amro onlangs zomaar deelde, bleek dat de groei bij de flitsers (maand op maand) er ook wel uit is:
5. Cao-impasse
Gorillas en Zapp zijn leden van het eerste uur van E-commerce Nederland, net als Picnic. De nieuwe werkgeversorganisatie heeft een ‘e-commerce cao’ ontwikkeld, die op het bureau ligt van minister van Sociale Zaken Karien van Gennip; zij kan hem algemeen verbindend verklaren. Op hetzelfde bureau ligt ook de vernieuwde supermarkt-cao vanuit de sector. Volgens het door Thuiswinkel.org gesteunde E-commerce Nederland is online verkoop van levensmiddelen ‘een totaal andere tak van sport’, terwijl onderhandelaar Patricia Hoogstraten van het Vakcentrum zich hardop afvraagt waarom de supermarkt-cao niet ook gewoon voor ‘virtuele’ winkels zou (blijven) gelden. ‘Je maakt toch ook geen aparte cao voor bouwvakkers die met gele bakstenen werken?’. Meer bij het FD, dat spreekt van een ‘totale impasse’. Wordt zeker vervolgd.
6. T.O.M.’s kleurrijke palet
T.O.M. bv heeft zijn resterende 240 werknemers eind deze maand ontslagen. De Brabantse snelgroeier, die de distributiecentra als kralen aan elkaar reeg, zag zich deze maand genoodzaakt faillissement aan te vragen; een herstructurering binnen de huidige constellatie zat er niet in. Het bedrijf, met een schuld die opliep tot zo’n zestig miljoen euro, had te kampen met sterk gestegen containerprijzen, verpakkingskosten en brandstofprijzen – daarin is het bedrijf niet uniek. ‘Wellicht had TOM in het verleden selectiever moeten zijn en is door een kleurrijk palet aan producten de focus verloren’, suggereert curator Ralf van der Pas van kantoor Taylor Wessing in het Eindhovens Dagblad. ‘Maar het bedrijf dat zich aanvankelijk vooral op de fietsbranche richtte, wilde minder afhankelijk zijn van het fietsseizoen tussen pakweg maart en oktober.’ Van der Pas noemt de interesse in een mogelijke doorstart ‘redelijk overweldigend’.
7. Duurdere bindmiddelen
Zowel Amazon als bol.com verhoogt de prijs van zijn abonnement: Prime wordt duurder in zo’n beetje heel Europa, behalve in Nederland: hier blijft het Amazon-abonnement vooralsnog voor € 2,99 per maand beschikbaar. Select van bol.com gaat € 11,99 per jaar kosten, twee euro meer dan voorheen, maar nog wel 3 euro minder dan de introductieprijs in het voorjaar van 2017.
7 x kort
Wat me deze maand verder opviel is dat …:
1. … de online detailhandelsbestedingen in juni 6% lager uitkwamen dan in dezelfde maand vorig jaar, aldus het CBS. Maar: vorig voorjaar was corona nog een stuk dominanter aanwezig dan dit voorjaar. De samenleving zat meer op slot, wat de online uitgaven aanjaagde. De internetbestedingen lagen toen 17,5% hoger dan in juni 2020, in laatstgenoemde maand waren de webuitgaven 46,2% hoger dan in pre-coronamaand juni 2019.
Anders gezegd: de online bestedingen in de maand juni zijn in drie jaar tijd met ruim 60% toegenomen.
2. … Thuiswinkel.org duurzaamheid belangrijker (lees: minder vrijblijvend) wil maken in het beoordelingskader van zijn leden. Directeur Marlene ten Ham vertelde er uitgebreid over bij BNR.
3. … Prénatal de ambitie heeft om een marktplaats aan zijn site te koppelen, aldus manager operations Anthony Moonen op de Webwinkel Vakdagen. De deuren voor externe verkopers zouden binnen twee jaar open moeten gaan.
4. … Marktplaats werkt aan mogelijkheden voor verkopers om hun waren te presenteren in een shop-in-shop, zoals Emerce optekende na de keynote presentatie van CCO Martijn van Geelen op de Webwinkel Vakdagen. ‘Nu bieden bedrijven hun producten nog aan via verschillende categorieën, maar het idee van een shop-in-shop is dat specialisten hun producten op een pagina kunnen presenteren. Marktplaats handelt dan ook de betalingen af.’
5 … bol.com verkooppartners nu de optie biedt om pallets met bol.com-verpakkingen in te kopen, waarin zij hun bestellingen kunnen versturen. Daarnaast heeft de Twinkle100-aanvoerder een logistieke start-up opgezet om pakjes ‘volledig duurzaam’ bij verkooppartners op te pikken. Ampère begint in Utrecht, maar moet uitgroeien tot een landelijk dekkend netwerk. Het is een aanvulling op ‘Verzenden via bol.com’. (Al langer haalt de marktleider pakjes op bij partners die gebruik maken van ‘Logistiek via bol.com’; met die dienst neemt bol.com de hele fulfilment uit handen.)
6. … de kans dat GoPuff naar de lage landen komt er niet bepaald groter op is geworden nu de Amerikaanse ‘oerflitsbezorger’ de broekriem moet aanhalen en wereldwijd personeel ontslaat. De operaties in Frankrijk en Spanje worden heroverwogen, de focus aan deze kant van de oceaan lijkt te komen liggen op het Verenigd Koninkrijk.
7. … Amazon anders dan The Wall Street Journal schreef nog altijd volop eigen merken verkoopt, zoals Marketplace Pulse aantoont:
‘Amazon only trimmed failed products from its portfolio.’ De vraag is wel wanneer de adem in de nek van toezichthouders te heet wordt.
Je las de AvO-bode van juli 2022. Het archief met alle eerder verschenen AvO-bodes vind je hier.
Tot de volgende bode!
* Het is bijna tien jaar geleden dat de eerste Albert Heijn-filialen gingen fungeren als afhaalpunten van bol.com.