Nederland is (en blijft?) een e-commerce exoot

Mijn oog viel laatst op een veelzeggend lijstje van FOX Intelligence. Het bedrijf zette de populairste tien online winkelbestemmingen onder heavy shoppers in één overzicht voor de vijf grootste economieën van Europa. De variëteit is enorm, behalve de koppositie: die is in handen van Amazon, zonder uitzondering. Hoe anders is de situatie in Nederland, de zesde economie van Europa? Je leest erover in de AvO-bode over november, net als over Meta, bol, Klarna, Flink, Deliveroo, Picnic, Ikea en Coolblue, onder meer. Een maand e-commerce nieuws in vijf minuten. O, kom er eens kijken!

1. Amazon en de rest

Toegegeven: Amazon is hier nog geen vier jaar echt actief, een stuk korter dan in de grotere landen uit het overzicht van FOX Intelligence. In het VK, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje wist Amazon zich tot marktleider te kronen en ook onder de meest fanatieke webshoppers ongeëvenaard populair te maken:

Nederland ontbreekt in het Fox-onderzoek (disclaimer), dat bovendien alleen gaat over heavy shoppers. Hoe dan ook springt de dominantie van Amazon in de grootste Europese landen direct in het oog. Achter de Amerikaanse gigant strijden verschillende internationale merken en local heroes om de gunst van de heavy shopper. Behalve Amazon prijkt alleen Apple in alle top 10-lijstjes.

What about us? Amazon bezet de 5e plek in de laatste Twinkle100 (gebaseerd op de Nederlandse omzet in 2022), achter bol, Albert Heijn, Coolblue en Zalando. Het bedrijf leverde zelfs een plekje in ten opzichte van de voorgaande Twinkle100. Zie de laatste AvO-bode (‘De Twinkle100 voor en na corona: zoek de verschillen’).

Und jetzt? Onlangs besloot Amazon om de prijs van Prime (het abonnement op onder meer bezorging, streaming video en foto-opslag) in Nederland met 67% te verhogen, van € 2,99 naar € 4,99 per maand – een jaarabonnement kost € 49,90. Het wordt daarmee moeilijker voor Amazon om heavy shoppers vast te houden, of te werven. Zo lijkt ons land nog wel even exotisch te blijven. #hegemoniet Amazon, afstevenend op meer dan een half biljard (!) euro omzet dit jaar, heeft echter een lange adem om de long game te spelen.

NB Amazon heeft onlangs voor het eerst Europese bereikcijfers gepubliceerd, in zijn transparantierapport. In ons land trekt het platform maandelijks naar eigen zeggen ongeveer 4,6 miljoen actieve gebruikers. Het komt neer op een penetratie van 28% onder de internetgebruikers, becijfert het Duitse Internet World. In geen EU-land ligt het aandeel zo hoog als in Duitsland (78%), aldus de vaktitel. Ook in bijvoorbeeld Oostenrijk, Luxemburg en Ierland is Amazon volgens deze maatstaf dominanter dan hier.

2. De grootste pakjesbezorger van de VS

Ondertussen mag Amazon zich de grootste pakjesbezorger van zijn Amerikaanse thuismarkt noemen. In 2020 werd FedEx al voorbijgestreefd in volume, afgelopen jaar blijkt Amazon voor het eerst meer pakjes te hebben bezorgd dan UPS, schrijft The Wall Street Journal. Volgens de krant wordt het gat met de concurrentie alleen maar groter: Amazon bezorgt dit jaar naar eigen verwachting ongeveer 5,9 miljard pakketten bij Amerikaanse klanten, tegenover 5,2 miljard vorig jaar. Saillant detail: Amazon, dat sinds 2019 niet meer samenwerkt met FedEx, zou als klant goed zijn voor 11 procent van de omzet van UPS.

3. Amazon x Meta

Interessant is het Amerikaanse pact dat Amazon heeft gesloten met Meta, om klanten rechtstreeks vanuit Facebook- en Instagram-advertenties te laten kopen. Nadat gebruikers hun Prime-accounts hebben gekoppeld aan de sociale platforms, kunnen ze daar direct winkelen en afrekenen zonder van app te hoeven wisselen. “Customers in the U.S. will see real-time pricing, Prime eligibility, delivery estimates, and product details on select Amazon product ads in Facebook and Instagram as part of the new experience”, verklaarde een Amazon-woordvoerster aan Techcrunch. De samenwerking helpt Amazon om zijn verkopen te stuwen en Meta om zijn targeting te verbeteren dankzij de shopperdata. Doordat Amazon en Meta gegevens delen, omzeilen ze bovendien Apple’s App Tracking Transparency-beleid, “meaning a true closed loop performance engine” volgens Maurice Rahmey, die de deal als eerste was opgevallen. Eerder sloot Amazon een soortgelijke samenwerking met Pinterest.

4. Bol klaar voor de gong?

Bol lijkt geen last meer te hebben van post-pandemische tegenwind. In het derde kwartaal steeg het handelsvolume (GMV) tot 1,3 miljard euro, een groei van 6,5% vergeleken met Q3 vorig jaar (na 10,5% groei in Q2). De Twinkle100-aanvoerder versterkt zijn positie als de primus inter pares ietsje, want de verkopen van partners groeiden met ‘maar’ 6,2%, leren de cijfers van Ahold Delhaize. Ze roepen de vraag op wanneer bol zich meldt op het Damrak, om Amazon voor te blijven.

5. Alles Klarna

Klarna heeft zijn IPO-plannen inmiddels uit de ijskast gehaald. De voorwaarden die het bedrijf aan zichzelf heeft gesteld voor een beursgang zijn inmiddels alle drie ingelost. CEO Sebastian Siemiatkowski vertelde begin december aan City A.M. over zijn ‘three tick boxes’: Klarna moet een wereldspeler zijn, dus ook actief in de VS. Ook moet er enorme groei in het verschiet liggen, à la Google bij zijn beursgang in 2005. Ten slotte moet het businessmodel bewezen duurzaam zijn, met positieve bruto marges. Inmiddels verdient de achteraf betaaldienstverlener aan elke transactie volgens Siemiatkowski. Afgelopen kwartaal werden voor het eerst in vier jaar zelfs weer zwarte cijfers geschreven, mede dankzij een enorme kostenbesparingsoperatie. Het Zweedse bedrijf heeft zijn tentakels steeds verder uitgespreid. Klarna bundelde het aanbod van partners in een all-in-one shopping app, en voegde daar onder meer personal shopping en resell-mogelijkheden aan toe. In oktober lanceerde het bedrijf een AI-gedreven shopping lens voor zijn app, afgelopen maand kondigde het zijn eigen retail media netwerk aan.

6. All you can eat

Flink verkoopt zijn boodschappen nu ook op Thuisbezorgd.nl, waar Gorillas en Getir al te vinden zijn. Al iets langer zijn de flitsbezorgers alle drie te vinden op Uber Eats. Voor een snelle boodschap hoeven klanten dus niet meer naar de apps van de flitsers, maar volstaat een bezoek een de allesetende maaltijdenbestelplatforms. Hap, slik, weg. Ondertussen lijken de supermarkten terugtrekkende bewegingen te maken van de maaltijdenplatforms. Zo is na Albert Heijn nu ook Hoogvliet stilletjes verdwenen van Thuisbezorgd.nl.

7. Deliveroo Shopping

Aan de andere kant van de Noordzee heeft het Britse maaltijdenplatform Deliveroo een uitbreiding in non-food aangekondigd. Daarbij mikt het bedrijf (nu een jaar weg uit Nederland) op onder meer speelgoed, elektronica en doe-het-zelfartikelen. De productverkopen in de Shopping-sectie van de Deliveroo-app moeten de groei van het platform stimuleren, een weg die Just Eat Takeaway en Uber ook zijn ingeslagen.

-> Zie de AvO-bode van augustus: Uber Alles?

7 x kort

Wat me in november verder opviel is dat …

1.Picnic experimenteert met een verhoging van zijn besteldrempel tijdens populaire bezorgslots, van 40 naar 60 euro. “Klanten reageren goed en vinden het fijn om een bezorgslot te hebben op een tijd die hen uitkomt”, aldus een woordvoerder tegen Logistiek.

Uit een screenshot van de Picnic-app op 25 november jl. (Bron: Logistiek.nl)

Toen Picnic begon, in 2015, lag de besteldrempel op € 25,- Toen Picnic begon had het ook een prijsgarantie (‘laagste prijs, gratis thuis’), die afgelopen zomer sneuvelde om “ingewikkelde discussies met klanten” te voorkomen.

(Meer over de online winstgevend van supermarkten in een volgende AvO-bode.)

2.Maaltijdboxverkopers (‘Beleggers laten verkopers van maaltijdpakketten vallen’) en marktplaatsaggregators (‘Miljardenbal van opkopers webwinkeltjes komt abrupt ten einde’), exponenten van de e-commerce groei tijdens de coronacrisis, in ander weer zijn beland.

3.Ikea en Tesco een Brits parkeerplaatspact hebben gesloten. Webshoppers in het hele land kunnen de woonartikelen voortaan ophalen in een Ikea-busje op de parkeerplaats van deelnemende Tesco-winkels.

4.Brandpreventiewinkel het hoogst genoteerde e-commerce bedrijf is in de FD Gazellen top 100, de ranglijst van snelst groeiende bedrijven in Nederland. Bosschenaren Frans Coppens en Jeroen Bonnemaijers profiteerden van de rookmelderverplichting in woningen. Met een team van zeven mensen boeken ze een jaaromzet met zeven nullen.

5.Wear, de pre-loved sneaker startup uit Rotterdam, nu te vinden is op H&M’s tweedehandsplatform Sellpy. Mear Wear-nieuws: met behulp van ChatGPT heeft het bedrijf een ‘revolutionaire sneaker cleaning chatbot‘ in het virtuele leven geroepen.

6.Coolblue de lolbroek weer gevonden heeft in de aanloop naar pakjesavond. Sinterklaas, wie kent hem niet. Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk Chat G-PT. Hij schrijft honderden gedichten per dag, desgewenst voorgelezen door Pieter Zwart.

7. … het uitgebreide sprekersprogramma van de Webwinkel Vakdagen zo goed als geheel bekend is, met keynotes van onder andere Herna Verhagen (PostNL), Boukje Taphoorn (bol), Kika Burhrmann (Nespresso) en Roeland Donker (Amazon). Aanmelden kan hier, het kost niks.

Je las de AvO-bode van november 2023. Het archief met alle AvO-bodes vind je op Arjanvanoosterhout.nl.

Tot de volgende bode!

PS Wist u dat op Bonaire (#5): Roos het liefst heeft dat je haar heerlijke Surinaamse eten (al dan niet via Facebook) per WhatsApp bestelt? Een website heeft ze niet, zoals zoveel bedrijven op het eiland.

Ayo!

Plaats een reactie