Zo’n vijftien maanden geleden mocht ik aanschuiven bij een rondetafeldiscussie van de ACM. Onderwerp: de groeiende macht van retailplatforms uit binnen- en buitenland. Ik proefde een bepaalde angst voor die ongebreidelde groei, maar ook een bepaalde gelatenheid onder de aanwezige Nederlandse retailers. Want ja, wat doe je eraan?
1. Platformplannen
Inmiddels is er toch een hoop gebeurd. Er ligt een Europese Platform-to-Business verordening, die platformverkopers beschermt en die over acht (8!) dagen al van kracht wordt. Ook in ons land zijn stappen gezet ter bevordering van een gelijk speelveld. Op verzoek van staatssecretaris Mona Keijzer heeft de SER onlangs advies uitgebracht over de problematiek rondom buitenlandse (vooral Chinese) platforms, met niet minder dan 24 concrete aanbevelingen. Deze week volgde een Kamerbrief van Keijzer met (Europese) plannen om de verantwoordelijkheden van platforms verder uit te breiden. Bol.com, Booking.com, Marktplaats, Peerby, Primephonic, SnappCar, Thuisbezorgd.nl, TicketSwap en Whoppah werkten ondertussen mee aan een praktisch rapport met de titel: ‘Bouwen aan vertrouwen door online platforms’. Mooi werk.
2. Gigantische online omzetplus
De Nederlandse online consumentenbestedingen zijn in mei met 49,5 procent toegenomen, rapporteert het CBS. Minder dan de astronomische 68,9 procent in april, maar alsnog een enorme groei. (Hoe komen ze toch aan die cijfers?) ‘Multi-channelers’ zagen de webomzet harder groeien dan webwinkels, gelet op de intelligente bewegingsbeperkingen is dat ook niet zo vreemd.
3. Meer gratis bij Google
Om zijn positie als startpunt voor shoppers te heroveren op Amazon, zet Google een nieuwe stap op zijn Amerikaanse thuismarkt. Retailers kunnen hun producten gratis tonen in de ‘gewone’ zoekresultaten, zoals hieronder is te zien. Vanaf deze zomer in de VS, eerst op mobiel en later ook op desktop. Eerder al werd opname in Google Shopping gratis gemaakt voor Amerikaanse retailers. ‘And we already see that these changes will help generate billions of dollars in sales for retailers and brands in the U.S., on an annual basis.’
-> Cijfer van de week: 27
Aantal Tesla’s dat een Duitser abusievelijk bestelde, ter waarde van 1.404.000 euro. Hij wilde één Model 3 bestellen. Huiskamervraag: hoeveel heeft de man betaald voor deze order? Je leest het onderaan deze AvO-bode.*
4. ‘53 procent Amersfoortse huishoudens klant bij Picnic’
Picnic, veel in het nieuws deze week door de opening van een dc in Apeldoorn, bedient naar eigen zeggen inmiddels 52,8 procent van de huishoudens in Amersfoort, de stad waar het een kleine vijf jaar geleden allemaal begon. De coronacrisis heeft de cruve nog een zwieper gegeven, zo vertelde voorman Michiel Muller deze week op een (virtueel) congres in Duitsland. Het bedrijf verwacht nu in 2022 winstgevend te zijn, tegen die tijd zullen de elektrische wagentjes waarschijnlijk ook te zien zijn in het Gooi, Friesland, Groningen en Drenthe.
5. Rem op digitale groei de Bijenkorf
De Bijenkorf boekte vorig jaar 10,5 procent meer omzet, zonder daar een bedrag bij te noemen. ‘Aan de omzetgroei in 2019 droegen zowel de fysieke winkels als de webshop bij, met respectievelijk 10% en 11%’, aldus de warenhuisketen. Opvallend: de digitale groei in 2018 was drie keer zo groot (33 procent). Uit de cijfers van deze week blijkt dat het gemiddelde bonbedrag van winkelbezoekers toenam en dat van online bezoekers afnam. Sinds enige tijd zet de Bijenkorf online only in op Duitsland, dit najaar volgen er webshops voor Wallonië, Oostenrijk en Frankrijk.
6. Same day delivernie?
Vorig jaar werd ongeveer één op de duizend pakjes bezorgd op de dag van bestelling, aldus de ACM in de deze week verschenen Post- en Pakkettenmonitor 2019. Het aandeel van 0,1 procent lag op hetzelfde niveau als in 2018 en daarmee zou je kunnen zeggen dat same day delivery niet van de grond komt. Mispoes, zegt Sam Rohn, ceo van Red je Pakketje op LinkedIn. Zijn bedrijf wordt niet meegenomen door de autoriteit. ‘Ik weet dat we de grootste underdog (en same day vervoerder) uit de markt zijn maar zo erg genegeerd worden bijt wel.’
-> Quote van de week
‘De winkel haalt actief de rotte appels uit het schap.’
Dat zouden online platforms ook moeten doen, aldus staatssecretaris Mona Keijzer in haar brief aan de Tweede Kamer van deze week.
7. Buckaroo sluit betaalpact met wehkamp
Onder de naam WFinance biedt Wehkamp andere retailers de mogelijkheid om klanten op krediet te laten kopen. BCC was de eerste retailer die de dienst ging aanbieden, zowel on- als offline. Deze week werd bekend dat Buckaroo WFinance (onder een andere naam) zal opnemen in zijn portfolio van betaalmogelijkheden. Webwinkels die klant zijn bij Buckaroo kunnen op korte termijn dus kredietfaciliteiten van wehkamp annex Lacent gaan aanbieden. Andersom verbindt Buckaroo zich als payment service provider aan wehkamp.
7 x kort
1. Online groei kost Nike geld Nike boert goed online, maar zoals we dat vaker zien (hallo Jumbo e.v.a.) gaat dat gepaard met druk op de resultaten onder de streep. Zijstap: wie een hartslag heeft maakt kans op deze iconische Acronym x Nike Presto Mid. ‘Hiermee willen Klarna en Highsnobiety dat passie voor sneakers het wint van technologie.’
2. ING-kredieten op Amazon.de ING gaat in Duitsland bedrijfsleningen aanbieden bij Amazon, de grootste bedreiging voor banken volgens de vertrokken ING-topman Ralph Hamers. Zo hoopt de bank een nieuw verkoopkanaal aan te boren.
3. Plus’ veelkleurige schapkaartjes Knipperende LED-lampjes op de nieuwe digitale schapkaartjes in de Plus Supermarkten wijzen instore orderpikkers de weg. ‘Elke verzamelaar heeft een eigen kleurtje.’
4. Magento EOL De ondersteuning van Magento 1 is gestopt. Ten tijde van het End Of Life (EOL) waren er nog zo’n honderdduizend webshops (een ruime meerderheid) die draaien op Magento 1, veel meer overigens dan het toch al weer vijfjarige Magento 2.
5. Vakanties.nl koopt Zoover Vakanties.nl, pas een paar jaar geleden opgericht door Joost Romeijn en Judith Eyck, kreeg Zoover aangeboden en heeft gehapt. ‘Voor ons is al die data echt goud’, aldus Eyck. Zoover.nl wordt het vlaggenschip, Vakanties.nl een touroperator daarbinnen.
6. Tikkie terug Hema ABN Amro’s Tikkie bestond deze week vier jaar en vierde dat met de introductie van Tikkie Terug bij Hema. Tjeerd Jegen, ceo van de warenhuisketen, gaf deze week de nodige tekst en uitleg over de coronakwartaalcijfers van Hema op BNR.
7. Shopping Awards De jurering ligt al weer een aantal coronamaanden achter ons, maar de winnaars zijn nog niet bekend. Op 16 en 17 september worden ze dan toch (in een besloten setting) uitgereikt: de Shopping Awards. Bekijk wie er zijn genomineerd.
-> Off-topic: de zomerhit van Coolblue
Muzikale Coolblue-medewerkers Shaqeel Zimmerman (a.k.a. Shqq) en Marlin Anindjola (Marlin.) doken de studio in om ‘Gewoon, doen’ op te nemen. Te beluisteren op Spotify en ook te zien op YouTube (behind the scenes footage hier). ‘Wij doen alles voor die glimlach.’ Of ze al door de VVD benaderd zijn voor een campagnesong, is niet bekend.
Tot de volgende bode!
* Wie online een Tesla bestelt, koopt die niet direct, maar zet een orderproces in werking. Tesla rekent wel een niet-restitueerbaar vergoeding van 100 euro per auto, mocht het niet tot een aankoop komen. Omdat de man slachtoffer bleek van een technisch mankement, hoefde hij de 2.700 aan vergoedingen niet te betalen voor zijn megaorder. Daarbij bleek zo’n fee van honderd euro per product überhaupt niet rechtsgeldig in Duitsland.