Het najaar in met bol.com

Precies honderd pagina’s telt ‘ie, de Mode.gids van bol.com bij de Linda. De Twinkle100-aanvoerder gooit zich in de online modestrijd met onder andere Zalando, wehkamp, Amazon en About You. Bol.com benadrukt ‘lokale partijen de ruimte te hebben gegeven om ook via ons platform te gaan verkopen’.

1. Linda x bol.com

De exclusieve modespecial bij ‘s lands populairste vrouwenblad markeert bol.com’s ambitie in fashion. Onder het kopje Linda x bol.com zijn vele honderden artikelen van verschillende merken in het webwarenhuis te koop. Bol.com hapt mee uit een krimpende taart, want de modebestedingen nemen af. Fashion retailers moesten ook al toezien hoe Amazon zich in ons land heeft gemeld en dat Zalando voor het eerst meer dan een miljard euro kwartaalomzet buiten zijn thuisregio heeft geboekt. About You peuzelt ondertussen ook aardig mee, zoals zal blijken uit de nieuwe Twinkle100.

2. Traffic trends #corona

De ene branche is de andere niet, en al zeker niet in coronatijd. Er zijn absolute winnaars en verliezers, blijkt uit de Corona Websitebezoek Monitor van digital commerce professor Jesse Weltevreden (Hogeschool van Amsterdam) en Thuiswinkel.org. Maandelijks verschijnen er nieuwe cijfers over het binnenlandse verkeer naar de websites van een groot aantal branches. Die over juli werden deze week besproken in een webinar met de onderzoeker en Just Hasselaar van de belangenvereniging. Net als de vraag: wat moet je nou doen als je nog niet online verkoopt (vanaf 32:00)? Weltevreden: ‘Als je stil blijft zitten, dan weet je zeker dat het niet goed gaat.’

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

3. Bauhaus bij je thuis

Voor de echt grote artikelen bood Bauhaus al de optie om die thuis te laten afleveren, binnenkort wordt het mogelijk om een breed assortiment van de Duitse bouwmarktketen online te bestellen en te laten bezorgen. Dan komt er een ‘full commerce webshop’ en wordt bezorging een alternatief voor click & collect, vertelt Herwin Oogst aan vakblad MIX. ‘Dat we met Bauhaus een succesvolle formule hebben, staat vast. Maar het avontuur begint pas net’, aldus de algemeen directeur voor Nederland. Bauhaus werkt gestaag aan landelijke dekking.

Cijfer van de week

10.000.000.000

Aantal pakketten dat door Amazon (en partners) zelf is bezorgd bij klanten wereldwijd, aldus het bedrijf onlangs op Twitter. Inmiddels zou Amazon twee op de drie verzendingen voor eigen rekening nemen, waarmee het ook de op last mile een gigant is geworden.

Huiskamervraag: hoeveel chauffeurs rijden er inmiddels pakketten rond voor Amazon? Het antwoord vind je onderaan deze AvO-bode.*

4. Wij van Picnic

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Picnic organiseert webinars die meestal gaan over het succes van Picnic, analyseert Sprout. Aan zelfvertrouwen en ambitie sowieso geen gebrek bij Michiel Muller, Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, mannen van het eerste uur. Laatstgenoemde vertelde in een recent webinar dat de ambities van de app only super verder rijken dan Nederland en Duitsland, waar Picnic nog maar enkele gebieden dekt. Ook in andere landen in Europa én daarbuiten ziet Nieuwenhuys mogelijkheden. Frappant is de aanprijzing van een Picnic-webinar in het kritische Sprout-artikel over het recente Picnic-webinar.


5. Groen zegt nee tegen zzp

Waar Jitse ‘Ik hoef niet per se de hele wereld’ Groen zich hard opstelt tegenover klagende klanten (restauranthouders die de commissie te hoog vinden) is hij vriendelijk voor zijn personeel. Vriendelijker dan zijn concurrenten, legt hij uit aan de BBC. Hij wil in heel Europa stoppen met zzp’ers. Groen besprak het ook al in NRC deze maand: ‘We zijn wel heel netjes. We hebben onze koeriers in dienst. Dat doen onze concurrenten allemaal niet en dat is een nadeel voor ons, want het is veel duurder. Maar ik ga niet als groot internationaal concern allerlei schijnzelfstandigen inzetten. Dat vind ik gewoon niet passen bij waar wij vandaan komen.’

6. ‘Startups are hard – we know’

Groen wordt door een groep andere Nederlandse tech veteranen opgeroepen om geld te steken in startups. Onder de naam Operator Exchange bieden zij startende bedrijven een helpende hand. Op de lijst met nu 17 betrokken angel investors prijken de namen van onder andere Nick Lenten (Google, voorheen Coolblue) en Mark de Lange (Ace & Tate). Voorman Jelle Prins (ex-Uber): ‘We willen techondernemers die investeren. Niet huisjesmelken.’

Quote van de week

‘Als een bedrijf 6 procent meer verkoopt, mag de bank ook iets meer vragen voor het verwerken van de transactie.’

ING’s transactiedirecteur Mark Buitenhek benoemt voordelen van het betaalsysteem dat de bank ontwikkelt met Ahold Delhaize, in het FD.

7. Bollebozen

Bol.com zal er lang over hebben nagedacht, het besluit om Piet niet meer zwart te laten zijn op zijn website. Eind juli deelde het bedrijf dat al mee aan zijn tienduizenden partners, je las er begin deze maand over in de AvO-bode, deze week haalde het opeens alle kranten, journaals en Jinek. Hoe nieuws kan werken. Of bol.com deze (social) mediastorm in de tweede helft van augustus nog verwacht had weet ik niet, in ieder geval heeft het bedrijf zijn besluit krachtig verdedigd, tegenover mensen die heel erg BOOS zijn over zoveel oikofobie en die NOOIT meer zullen kopen bij Billie cum suis. Dan maar naar CoolblueExpertehh Amazon.nl?


7 X kort

1. Hoe klinkt Coolblue? Niels de Jong, oprichter van Tamr, schrijft op MarketingTribune smakelijk over ‘de akoestische bloemenprint van Coolblue’. Hij vergelijkt de sonic branding van het Rotterdamse bedrijf met de schoenen van de minister van financiën uit de Maasstad. ‘Een indrukwekkende diversiteit, losjes bij elkaar gehouden door een consistent soort lolligheid.’

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

2. Huawei opent Nederlandse webshop Huawei heeft een Nederlandse webwinkel geopend. Beloften: exclusief aanbod, live chat, gratis bezorging en een kosteloze retourophaaldienst. ‘De Huawei Store is een manier om nog dichter bij onze consumenten te staan.’

3. Wie doet er niet mee met Ali B.? In een uitgebreid Volkskrant-interview vertelt Ali B. over een nieuwe app om lokale ondernemers de crisis door te helpen. ‘Je kunt er producten mee bestellen van je lokale slager en bakker, die je nog dezelfde dag ontvangt.’ Hij heeft niet de minsten om zich heen verzameld: ‘Mensen als Daniel Ropers, de oprichter van bol.com, Kees Kruythoff, ex-kroonprins van Unilever en John Fentener van Vlissingen begeleiden ons daarbij. Het is toch superleuk dat je die mensen in je netwerk hebt?’

4. Nieuwe kansen voor Scoupy Scoupy, de disruptieve cashback-app die met Sanoma meeverhuisde naar krantenconcern DPG, is na een strategische heroriëntatie terug in handen van de oprichters. ‘Natuurlijk zijn er de laatste tijd ook hobbels geweest, zeker in de periode met corona’, aldus geestesvader Valentijn Bras. Hij ziet echter ‘een toekomst vol kansen’.

5. Hiring 18 van de 20 beste tech-bedrijven om in Nederland bij te werken hebben nog steeds vacatures uitstaan, becijferde Wouter Neef van schadeherstelplatform Fixico (ook op de lijst). Alleen Booking.com en Uber schalen af. ‘Check out the map if you are in a reorg or just looking for an exciting new opportunity!’

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

6. Naar Amazon met kapot product partner Amazon is verantwoordelijk voor defecte producten verkocht door partners op zijn platform, heeft een rechter in Californië geoordeeld. ‘Whatever term we use to describe Amazon’s role, be it “retailer”,’ “distributor”, or merely “facilitator”, it was pivotal in bringing the product here to the consumer’, aldus rechter Patricia Guerrero. Het vonnis kan zeer verstrekkende gevolgen hebben voor Amazon, dat nog in beroep kan gaan.

­­­­­7. Cilit Bang en Vanish direct Bas Van Kesteren, e-commerce directeur bij Reckitt Benkiser, spreekt op New Digital Age over de enorme groeikansen van Direct-to-Consumer (D2C) voor fast movers en de rol die marketplaces kunnen spelen. ‘Being so late to the game we can actually cherry-pick all of the best practices.’

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Je las de AvO-bode van week 33 & 34. Over een week meer e-commerce nieuws van Bureau AvO (archief hier).

Tot de volgende bode!

When we started delivering packages there were less than 10,000 drivers – today there are over 400,000. Congrats to the team on this amazing milestone! 📦 🚚

Plaats een reactie