Hema op Zalando

Het leek een paar jaar geleden toch onrealistisch, komend jaar is het zover: Hema gaat verkopen op Zalando. Beide bedrijven hebben de platformeconomie omarmd, het ene als verkoper, het andere als platform. Je leest erover in deze midzomerse AvO-bode, waarin ook aandacht voor Nelson Schoenen, Marktplaats, Wobke versus wehkamp, Coolblue, Mr. Butler, ChapChap en Fietsenwinkel.nl.

1.  Hallo Hema

Hema-producten zijn binnen een half jaar te koop in alle winkels van Jumbo, blijkt uit een halfjaarbericht van de supermarktketen (blijft zo als AH Hema zou kopen). Op Jumbo.com zijn inmiddels 83 producten te vinden van Hema (foto), dat onder andere ook al verkoopt via wehkamp en op Walmart.com.

Komend jaar moet Zalando daar bijkomen, staat in Hema’s recent gepubliceerde jaarverslag. ‘Business plan assumes 7 partnerships by FY 23, including Franprix and Wehkamp in FY 19, Jumbo in FY 20, Zalando in FY 21 and REWE in FY 22.


2. Nelson pioniert

Speaking of Zalando en zijn populaire partnerprogramma: Nelson Schoenen is de eerste Nederlandse retailketen (multi-brand) die op het platform verschijnt. De Twinkle100-speler verkocht al op wehkamp, bol.com, kleertjes.com en Amazon. ChannelEngine verzorgde de koppeling met Zalando’s API Zdirect.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding



3. Lagere rente structureel?

Vanaf 10 augustus mogen webshops maximaal 10 procent rente rekenen aan klanten die op afbetaling kopen. Nu is dat nog 14 procent, een percentage dat wehkamp hanteert. Uit de toelichting in het Staatsblad: ‘Met een tijdelijke verlaging van de maximale kredietvergoeding (tot en met februari 2021, AvO) naar 10 procent is gezocht naar een balans tussen betere consumentenbescherming en beperking van de kans op het intreden van onwenselijke neveneffecten. Verder is van belang dat onderzocht zal worden of een verlaging van de maximale kredietvergoeding structureel kan worden ingevoerd.’

Cijfer van de week:

19

Percentage winkelleegstand in Nederland eind volgend jaar. Deze verwachting is door de retailsector uitgesproken in een ‘Retail postcorona impactanalyse, uitgevoerd door adviesbureau Q&A in opdracht van de Retailagenda, INretail en de Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW). Huiskamervraag: wat is de huidige leegstand die in deze analyse wordt genoemd? Het antwoord vind je onderaan deze AvO-bode.*


4. Marktplaats in Noorse handen

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Marktplaats, in 1999 voor fl. 600.000 voor het eerst van eigenaar gewisseld, is net als de rest van de eBay Classifeds Group (oranje op het kaartje) in handen gekomen van het Noorse Adevinta. Hier misschien niet zo bekend, maar een grote speler in rubrieksadvertenties in onder andere Frankrijk en Spanje. Samen zijn de bedrijven goed voor ruim anderhalf miljard euro jaaromzet (2019), daarmee ‘the world’s largest online classifieds group’.


5. Groothandels claimen hart voor horeca

Twee interessante nieuwe initiatieven van horecagroothandels: Bidfood bouwt aan ChapChap, een platform ‘voor en van de lokale horeca’ dat in september live moet gaan, zonder winstoogmerk. ‘Via ChapChap kunnen gasten in heel Nederland direct bestellen voor afhaal, of reserveren bij hun favoriete lokale zaak, in plaats van te bestellen bij de bekende reserverings- en bestelsites’, legt Bidfood-topman Dick Slootweg uit. Concurrent Sligro pioniert met bezorgplatform Mr. Butler, dat restaurants lage commissies en vrijheid belooft.

Quote van de week:

‘Nederland heeft al sinds de Middeleeuwen gekozen voor de positie als tussenpersoon: de beurs, Amsterdam als overslagplaats van producten uit de Oost. Het is allemaal transactiegedreven.’

Peak Capital’s Johan van Mil verklaart het succes van Adyen, Booking.com, Takeaway.com, WeTransfer, en new kid Messagebird, in het FD.

6. Alles für ein Lächeln

Coolblue maakt zijn entree in het land waar Media Markt vandaan komt, Amazon riesig is en waar het Britse AO toch maar moeilijk voet aan de grond krijgt, diens servicefocus en eigen bezorging ten spijt. Coolblue.de trapt af met witgoed, televisies zullen volgen. Coolblue bezorgt zelf, straks ook per fiets annex Paketrakete, in en om Düsseldorf. In die stad komt ook een fysieke winkel.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding


7. Fietsenwinkel.nl’s fysieke focus

Himmelhoch jauchzend und zum Tode betrübt is wat je over Fietsenwinkel.nl zou kunnen zeggen, om in Duitse termen te blijven. Je zou er een boek over kunnen schrijven, met hoofdstukken over disruptie, astronomische groei, conflicten, oplopende verliezen en ontmanteling. Het moet goed komen door een offline focus, zeggen de nieuwe directeuren, volledig op e-bikes. ‘Groei is niet een primair doel’, het bedrijf verwacht snel weer (sic) winstgevend te zijn.


7 x kort

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

1. Dag des heren Jules Ernst legde een lijst aan met websites die op zondag gesloten zijn en/of geen bestellingen aannemen. Waaronder zelfs een paar Twinkle100-spelers. Welke? Wie de lijst wil zien moet de zondagsrust onderbreken: hij is alleen op de dag des heren te bekijken.

2. Teleshopping 2.0 Amazon heeft livestreaming toegevoegd aan zijn programma voor influencers. Via de Amazon Live Creator app kunnen ze shows organiseren om hun producten aan de man brengen en tussendoor chatten met kijkers. It’s amazing! Ook Google investeert met Shoploop in deze nieuwe vorm van telemarketing.

3Beterboeken.nl gaat anders heten Beterboeken.nl, waar de vorige Avo-bode mee opende, krijgt een internationale naam als de op Nederland gerichte crowdfundingscampagne erop zit. ‘Dat gaan we zeker doen.’

4. WeShop De Chinese internetreus Tencent heeft Minishop gelanceerd, waarmee merchants een winkeltje kunnen bouwen op de alles-app WeChat. Het biedt handelaren een laagdrempelig alternatief voor Alibaba en JD.com.

5. Schipbreuk ShipSupport, de disruptieve buitenboordmotor van Royal IHC, is iets langer dan anderhalf jaar na de lancering gestopt. Financiële problemen bij het moederbedrijf verijdelen de verdere bouw aan ‘de Coolblue van de maritieme wereld’.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

6. Beursganger BIGcommerce, vaak vergeleken met Shopify, heeft een beursgang aangekondigd. Het Amerikaanse e-commerce softwarebedrijf, hier nog maar weinig bekend, maakte ook een samenwerking met Adyen bekend.

7. You’ve got meel Verizon Media claimt een wereldprimeur met een boodschappenservice in een e-mailomgeving. Gebruikers van Yahoo Mail kunnen aankopen doen bij Walmart zonder hun inbox te verlaten.


De volgende AvO-bode (week 31 en 32) verschijnt op zaterdag 8 augustus. Het archief met alle AvO-bodes vind je hier.


Tot de volgende bode!


*7 procent. ‘Dit betekent dat de totale leegstand in het komende jaar met 12 procentpunt zal toenemen’, aldus de sector (pag. 19).

Plaats een reactie