Flink heeft het op de heupen. Het Duitse bedrijf werft momenteel bezorgers en magazijnmedewerkers voor niet minder dan 54 plaatsen in ons land. Daarmee wordt boodschappenbezorging binnen tien minuten voor veel meer Nederlanders een optie. Ondertussen zoekt Thuisbezorgd een Global Director Grocery & Convenience en gaat Albert Heijn bedrijven buiten het ‘ecosysteem’ van Ahold Delhaize toelaten tot zijn nieuwe loyaliteitsprogramma. Dat en veel meer lees je in de AvO-bode van november, met veel ontwikkelingen in food, maar ook aandacht voor onder andere Amazon.nl, Klarna’s superapp en pakjes uit China. Een maand e-commerce nieuws in (pakweg) 5 minuten. Veel leesplezier!
1. Flitsen van Oss tot Katwijk
Over flitsbezorging, ook wel quick commerce genoemd, is dit jaar al veel gezegd en geschreven. De kans dat dat volgend jaar ook gebeurt is groot, want de vier in Nederland begonnen partijen willen allemaal in meer plaatsen actief worden. Het Duitse Gorillas (aanwezig in tien Nederlandse steden) zoekt riders in Enschede. Het Turkse Getir (vijf steden) wil hier zes steden toevoegen. Het Britse Zapp, actief in Amsterdam en Rotterdam, heeft (al wat oudere) vacatures uitstaan voor werk in Den Haag en Amstelveen. Flink pakt het groter aan: het bedrijf werft momenteel personeel voor 20 bestaande en 34 nieuwe Nederlandse bezorggebieden, van Oss tot Katwijk en van Schiedam tot Leeuwarden. Als het aan de Duitsers ligt, kleurt niet alleen de Randstad, maar ook de rest van Nederland roze. Flink kijkt verder dan de grote steden. Vorige week sloot het bedrijf een meerjarige sponsorovereenkomst met de Amsterdamsche Football Club Ajax, dat dan weer wel.
Nota bene: Gorillas, dat óók een voetbalsponsordeal sloot (met Paris Saint Germain), bezorgt tijdelijk producten voor Douglas in Hamburg. Waaruit maar weer eens blijkt dat A) flitsers samenwerking zoeken met retailpartners en B) zij verder kijken dan supermarkten.
2. De online ambities van Ahold Delhaize
Ahold Delhaize heeft op zijn Investor Day een aantal belangrijke online ambities gedeeld. Ik licht er zeven uit:
* Zowel bol.com als Albert Heijn mikt op een verdubbeling van de online omzet in de komende vier jaar. Ook op concernniveau moeten de net consumer online sales verdubbelen.
* Topman Frans Muller (foto) hintte er een jaar geleden al op toen ik hem interviewde: samenvoeging van online assortimenten van de verschillende labels. Duidelijk is nu dat in Zaandam wordt gewerkt aan koppelingen voor kruisverkoop. “Wie barbecuevlees bestelt bij Albert Heijn, zal tegelijk een barbecue kunnen laten leveren”, aldus Benelux-voorman Wouter Kolk op de investeerdersdag.
* Het nieuwe loyaliteitsprogramma Albert Heijn Premium – zie de vorige AvO-bode – voorzag al in koppelingen met andere labels uit de eigen stal, maar volgens AH-topvrouw Marit van Egmond is de scope breder: “We’re even partnering up with partners outside the Ahold Delhaize ecosystem.” Interesting.
* Bol punt gong: Ahold Delhaize wil bol.com apart naar de beurs brengen (Euronext), maar zelf wel de controle houden. De ‘sub-IPO’ moet in de tweede helft van 2022 zijn beslag krijgen.
* De Twinkle100-aanvoerder gaat tot 2026 zijn opslagcapaciteit verdubbelen, tot zo’n 500.000 vierkante meter. Ook het aantal Select-leden moet verdubbelen volgens de nieuwe bol.com-directeur Margaret Versteden-van Duijn. Zij is eind januari een van de keynote speakers op de Webwinkel Vakdagen.
* Ahold Delhaize (purpose: ‘Eat well. Save time. Live better’) is bezig met pilots in quick commerce en wil daar vaart mee maken. “Binnen twee uur, binnen een uur en binnen dertig minuten”, spiegelde topman Muller voor.
* Ahold Delhaize moet in 2025 onder de streep winst maken met e-commerce.
3. Ook JET ziet brood in boodschappen
Gaan straks ook de in oranje gestoken bezorgers van Thuisbezorgd.nl boodschappen bezorgen? Het heeft er alle schijn van: moederbedrijf Just Eat Takeaway (JET) wil ‘heel snel heel groot’ worden in online boodschappen, aldus topman Jitse Groen tegen Reuters. Eerder dit jaar gaf hij nog aan daar niet te veel in te willen investeren: “We doen wat tests, maar je moet niet verwachten dat we in deze sector tot het uiterste gaan.” #schoenmaker #leest
Thuisbezorgd.nl-zusje Lieferando deed inmiddels ervaring op met boodschappenbezorging in Duitsland. Dat smaakte Groen blijkbaar naar meer. Uit de vacature voor de Global Director Grocery & Convenience (@HQ Amsterdam): “Digital grocery and convenience is a fast growing market and a strategic business opportunity, and Just Eat Takeaway is making meaningful steps to become the leader in this sector.”
Ondertussen wordt eten bestellen, JET’s core business, zo goedkoop dat er thuis nauwelijks nog tegenop te koken valt, aldus logistiek expert Walther Ploos van Amstel hier op LinkedIn (n.a.v. zijn column over de toekomst van supermarkten):
4. Anderhalf jaar Amazon.nl
Precies twee weken nadat het eerste coronageval in ons land werd geconstateerd, opende Amazon de deuren van zijn Nederlandse webwarenhuis op Amazon.nl. Ruim anderhalf jaar later blikt Tweakers terug op de impact daarvan. “Was de angst terecht?”, is de vraag boven het artikel. Antwoord: niet echt, met de kanttekening dat de online taart door corona zoveel groter is geworden dat Amazon daar best een hap uit kon nemen. Tweakers’s eigen Pricewatch-data bieden een interessant inzicht in de prijsontwikkeling van (het onder tweakers zeer populaire) Amazon en die van marktplaatsverkopers op Amazon.nl, afgezet tegen de prijzen van concurrenten. Conclusie: na een agressief begin liggen de eigen prijzen van Amazon al ongeveer een halfjaar net onder het gemiddelde van de Pricewatch. Daarmee is Amazon duurder dan MediaMarkt en bol.com, althans voor de categorieën die Tweakers in kaart brengt. Het prijsniveau van marketplace-partners ligt lager, maar loopt de laatste maanden op:
De hele longread over anderhalf jaar Amazon.nl, inclusief een interview met countrymanager Roeland Donker, kun je hier lezen (na registratie). Meer over de Nederlandse ervaringen van Amazon hoor je eind januari op het hoofdpodium van de Webwinkel Vakdagen.
5. Picnic en de e-commerce cao
Op initiatief van Picnic voeren grote Nederlandse online verkopers en brancheverenigingen gesprekken over een e-commerce cao, schrijft het FD. Ze willen een werkgeversvereniging oprichten en vervolgens met vakbonden onderhandelen over een specifiek pakket arbeidsvoorwaarden, die algemeen verbindend kunnen worden verklaard als 60% van de markt zich aansluit. Het zou betekenen dat ook buitenlandse spelers als Amazon, Alibaba en JD.com zich aan de regels moeten houden, maar daarvoor is volgens Thuiswinkel.org-directeur Marlene ten Ham nog een lange weg te gaan. Tegelijkertijd noemt ze de plannen voor een eigen cao een interessante “eerste stap naar meer”, reden waarom de belangenvereniging net als Inretail is aangehaakt bij de gesprekken. Ondertussen hoopt Picnic dat het zelf niet in de pas hoeft te lopen met de nieuwe cao voor de supermarktsector. Dat wordt volgens het FD nog een hele kluif. “We moeten afwachten wat erin staat, maar als het nodig is, zullen wij dispensatie aanvragen”, reageert Picnic-voorman Michiel Muller in de krant. “Want ons pleidooi natuurlijk dat wij een compleet andere manier van werken hebben.”
6. Beursgangers
“Wehkamp flirt met beursgang”, kopte De Telegraaf vorige week. Apax, de Britse grootaandeelhouder, zou er niet in zijn geslaagd om het webwarenhuis onderhands te slijten, door twijfels bij potentiële kopers over de post-coronatoekomst. Zo is het mogelijk dat komend jaar drie Nederlandse e-commerce iconen hun entree maken op de beurs: Wehkamp, bol.com en Coolblue, dat zijn voorgenomen beursgang dit najaar afblies.
7. Klarna’s superapp
Met de lancering van een ‘all in one shopping app’ positioneert Klarna zich als een webwinkelwalhalla: het aanbod van duizenden shops is bijeengebracht in de app, ook van ondernemers die de achteraf betaalmethode zelf niet aanbieden. Topman Sebastian Siemiatkowski spreekt van een enorme mijlpaal voor Klarna, dat nieuwe features zal introduceren “that will further bridge the gap between shopping and payments”, zoals een overkoepelend loyaliteitsprogramma, extra bespaarmogelijkheden, live shopping events en informatie over prijshistorie, reviews en lokale winkelvoorraden. “And much more.”
7 x KORT
Wat me deze maand verder opviel is dat …
1. … bedrijven uit de European Tech Alliance, waaronder Klarna, bol.com, Vinted en Zalando, bang zijn voor zó’n strenge interpretatie van de Digital Markets Act dat ze daar meer nadelen dan voordelen van gaan ondervinden.
2. … kringloopketen Het Goed de muze is van Coolblue, aldus het FD. De kringloopwinkels verkopen gebruikt witgoed dat Coolblue bij aflevering van nieuwe apparaten inzamelt en vervolgens opknapt. “Een mooie kans, omdat Coolblue een op de vier wasmachines in Nederland verkoopt”, aldus directeur Willem van Rijn. “En exposure voor ons.”
3. … de eerste Ochama-winkel in Leiden aandoet als “gerobotiseerde Kijkshop met boodschappen”, aldus Distrifood (impressie). Ons land krijgt binnenkort meer winkels volgens het bijzondere winkelclubconcept van de Chinese webreus JD.com.com, in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
4. … Manaw, nóg een relatief nieuwe speler op de online boodschappenmarkt, zijn bezorgterrein heeft uitgebreid. Behalve in Amsterdam en Zaandam bezorgt ‘de online super voor als uw wereldse producten’ sinds deze maand ook in twintig andere plaatsen in Noord-Holland.
5. … het einde aan de btw-vrijstelling voor goedkope pakketjes van buiten de EU (€ 22) daadwerkelijk heeft geleid tot een daling van de pakketvolumes uit China. Die was sterker dan PostNL had voorzien en zette de winst van het bedrijf onder druk.
6. … er toch wel heel veel mis was/is met de depots van PostNL in België, waar inspectiediensten binnenvielen na een undercoverreportage. Ikea besloot de samenwerking met het bedrijf op te schorten.
7. … de online detailhandelsbestedingen ook in oktober nog hoger lagen dan in dezelfde maand vorig jaar, becijferde het CBS vanochtend. Het omzetplusje wordt wel steeds kleiner: 3,4%.
*Cadeautip*
Tot slot een tip voor in de schoen of onder de boom: het boek met de gebundelde bluepapers van ShoppingTomorrow, waarvoor ik eindredactiewerk heb verricht, is online te koop. Wie het vandaag bestelt bij bol.com, heeft het morgen in huis.
Ondertussen werk ik mee aan de totstandkoming van een boek over Shopping in 2030, ook een vrucht van ShoppingTomorrow. Wordt mooi! Je kunt een seintje krijgen als dat boek begin volgend jaar te koop komt.
Je las de AvO-bode van oktober 2021. Het archief met alle eerder verschenen AvO-bodes vind je hier.