Producten uit de dark stores van Getir zijn voortaan te bestellen op Thuisbezorgd.nl (mét bezorgkorting). De samenwerking tussen Getir-prooi Gorillas en Jumbo is gestopt. Je leest erover in de AvO-bode van mei. Waarin verder onder meer: de provincie met de meeste webwinkels, het pakjesvolume van PostNL, Google’s Product Studio, Temu, bol.com, Asos, DekaMarkt, Aldi, VonWood, DekaMarkt, Coolblue, Kijkshop en MediaMarkt.
1. Getir flitst nu op Thuisbezorgd.nl
Ik had deze AvO-bode willen openen met het einde van de samenwerking tussen Jumbo en Gorillas: producten van de supermarktketen waren al weken verdwenen uit de app. Maarrr: vorige week brachten de gezworen partners het scheidingsnieuws zelf naar buiten. Jumbo heeft veel geleerd van Gorillas, aldus topman Ton van Veen. Vorig jaar dankte het bedrijf uit Silicon Veghel tientallen miljoenen euro’s omzet aan de flitsdeal, zei hij eerder. Van Veen in het persbericht van vorige week: “We werken nu aan minder complexiteit in het bedrijf en concentreren ons op het dagelijks verrassen van onze klanten in onze ruim 700 winkels, via Jumbo.com en via de Jumbo app.”
Gorillas is ondertussen ingelijfd door Getir, dat onlangs is gaan flitsen op Thuisbezorgd.nl. Van Haarlem tot Tilburg en van Rotterdam tot Nijmegen. Getir gebruikt de maaltijdenbestelsite als een marketingkanaal. Het bezorgt de bestellingen op Thuisbezorgd.nl zelf (iets wat flitsconcurrent Flink overlaat aan Uber Eats in een soortgelijke samenwerking – volgt u het nog? Lees anders dit artikel van mijn hand op Emerce).
Takeaway.com, het maaltijdenimperium van Jitse Groen waar Thuisbezorgd.nl toe behoort, sloot een half jaar geleden een marketingdeal met Getir. Andere, internationale sites uit de stal gingen Thuisbezorgd.nl voor. Zo flitst Getir al enkele maanden via het Duitse Lieferando.
Eerder sloten verschillende supermarktketens al deals met Thuisbezorgd.nl voor de snelle bezorging van boodschappen, waaronder Albert Heijn, Plus en Hoogvliet.
2. Flitsers later en duurder
Dat de tijden voor flitsbezorgers zijn veranderd mag blijken uit de bestelvoorwaarden van Getir op Thuisbezorgd.nl. Voor een sixpack pils en een zak chips komen de riders überhaupt niet voorrijden: de besteldrempel ligt op € 12,-, de bezorgkosten bedragen twee eurootjes voor orders tot € 35,-. Levering duurt al snel een kwartier.
Daarmee zijn Getir-bestellers bij Thuisbezorgd.nl overigens één of twee euro goedkoper uit dan in de app van Getir, althans bij orders tot twee tientjes (@Wolvenplein Utrecht op 31-5-23):
Concurrent Flink bezorgt orders in de eigen app pas gratis vanaf € 40,- De besteldrempel (ooit € 1,-) ligt nu op een tientje, maar bij zo’n order betalen klanten wel € 4,99 aan bezorgkosten. Bij bestellingen tussen de twintig en veertig euro rekent Flink € 1,99 voor de leverservice.
3. Zuid-Holland goed voor 22% webwinkels
Met 18.210 vestigingen telt Zuid-Holland de meeste webwinkels van ons land, vóór Noord-Holland (16.575), traditiegetrouw hofleverancier van de Twinkle100. Binnen de grenzen van nummer 3 Noord-Brabant staan 12.720 ondernemingen geregistreerd, Zeeland telt de minste ‘postorderbedrijven en webwinkels’ (1.215). Het blijkt uit een cijferbericht van het CBS. Er zijn nu bijna zoveel webwinkels in Zuid-Holland als een decennium geleden in heel Nederland.
Anno 2023 zijn er zelfs meer webwinkels (84.105) dan fysieke winkels (82.124) in ons land, aldus de statistici.
Lees ook, uit de AvO-bode van januari: Meer webwinkels verdelen kleinere taart
4. 6,5% minder pakjes bij PostNL: ‘Beter dan verwacht’
Het CBS becijferde deze maand ook dat de online detailhandelsbestedingen in het eerste kwartaal van dit jaar met 1,1% zijn gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel ging het elke maand iets beter. Het pakketvolume van PostNL slonk in Q1 een stuk sterker: met 6,5% (de omzet steeg wel, de operationele winst niet, zie tabel). Toch stemt de volumekrimp de marktleider niet ontevreden. “De feitelijke volumes bij Pakketten, zowel binnenlands als internationaal, vielen gunstig uit in vergelijking met onze prognoses, met name in maart”, aldus CEO Herna Verhagen. PostNL had al eerder aangekondigd te snijden in de overhead, met name bij zijn pakketdivisie.
5. Google’s generatieve AI voor webshops
Op Google Marketing Live heeft de zoekgigant vorige week Product Studio geïntroduceerd. Belofte: “This new tool will help merchants easily create unique product imagery using generative AI right from Merchant Center Next, our simplified platform for businesses to manage how their products show up on Google.” Zo wordt het makkelijker om passende achtergronden voor producten te genereren, of juist afleidende elementen uit een achtergrond te verwijderen. Google’s AI maakt het ook eenvoudiger om productfeeds op te zetten en om inzage in resultaten te krijgen. De uitrol van Merchant Center Next is begonnen in de VS en moet mondiaal zijn afgerond in de loop van 2024. “Merchants will be notified when the new experience is ready for them.”
6. Temu op het Jeugdjournaal
Temu – u las erover in verschillende AvO-bodes – is doorgedrongen tot de toplijstjes met de populairste apps van Nederland. Is heel hard gegaan. De nieuwkomer haalde onlangs de opening van het Jeugdjournaal (‘Kun je echt gratis spullen krijgen met nieuwe app Temu?’), waarin e-commerce- en Chinakenner John Lin mocht uitleggen wie het product is als je iets gratis krijgt.
Leestip: Chinese shopping apps take over the world (Marketplace Pulse)
7. Bol.com krabbelt op
Na een omzetverlies van 1,9% in het afgelopen jaar (2,9% in Q4) heeft bol.com het groeipad weer gevonden, althans wat betreft omzet (is geen afzet). De Twinkle100-aanvoerder noteerde een plusje van 1,2% in het eerste kwartaal van dit jaar, mede dankzij de omzetgroei van 59% uit advertenties, nadrukkelijk gepositioneerd als een van de drie verdienmodellen van bol.com (naast e-commerce en logistieke diensten).
7 x kort
Wat me deze maand verder opviel is dat …
1. … Asos flink te lijden heeft onder een groep klanten die veel afgeprijsde artikelen bestelt en deze bovengemiddeld vaak terugstuurt. De Britse online modereus verloor 6 pond per order aan deze groep van toch zo’n anderhalf miljoen klanten. Die bestelden gemiddeld dan 11 keer, leert de rekensom.
2. … DekaMarkt stopt met e-commerce, terwijl Aldi juist mogelijkheden ziet voor online verkoop in Nederland.
3. … Er verschillende lezingen lijken te zijn over de ontstaansgeschiedenis van VonWood, een platformpionier voor de houthandel. Deze week verschijnt een groot interview met oprichters David de Jong en Minck Hermans van mijn hand in MIXpro.
4. … Coolblue een owner zoekt voor wat het bedrijf WaaS heeft gedoopt. “WaaS? Whitegoods as a Service. Coolblue staat bekend om onze service bij wasmachines en daar horen ook wasmachineabonnementen bij. Wasmachine leasen dus. Dit doen we al eventjes, maar, er valt nog veel te verbeteren aan onze service.” In de vacature spreekt Coolblue over een ‘kersvers’ Team Subscriptions, waar de WaaS-owner onderdeel van wordt.
5. … De Britse supermarktketen Sainsbury’s een fashion marketplace zou willen starten.
6. … Kijkshop weer (a)live is.
7. … Jitse Groen en de zijnen tegenwoordig ook kabels, computeraccessoires en gadgets bezorgen dankzij een samenwerking tussen maaltijdenbestelsite Lieferando en MediaMarkt.
Je las de AvO-bode van mei 2023. Het archief met alle eerder verschenen AvO-bodes vind je hier.
Tot de volgende bode!