Coolblue’s nieuwe normaal

Ooit was Coolblue een exponent van de long tail strategie. Het bedrijf lanceerde steeds nieuwe webwinkels met een diep assortiment, uiteindelijk honderden shops op verschillende domeinen. ‘Gekscherend zeg ik wel eens dat we blauwe krokodillenlerentasjes voor dat ene type smartphone verkopen’, aldus oprichter Pieter Zwart in een interview dat ik in 2007 maakte voor MarketingTribune. (Toen had Coolblue overigens al fysieke winkels en een reputatie op het gebied van klantvriendelijkheid.) De focus van het bedrijf is steeds meer komen te liggen op service, ontzorging, ook achter de voordeur. Coolblue bezorgt en installeert wasmachines en gaat voor je het dak op om zonnepanelen te leggen. Volgende domein: het thuiskantoor.

1. Een bureau van Coolblue

Cooblue bouwt aan een nieuwe businessunit om thuiswerkend Nederland te ondersteunen in het nieuwe normaal. Niet alleen met laptops, printers en wifi-versterkers, ook met onder andere bureaus en bureaustoelen, op dit moment nog maar in beperkte mate te koop bij het Rotterdamse bedrijf. Dat zei Pieter Zwart deze week op BNR. In het programma Zakendoen vertelde hij uitgebreid over de impact van de coronacrisis, de persperikelen aan het begin daarvan, over de stapsgewijze verovering van Duitsland en het beste besluit dat hij ooit heeft genomen.

2. Midden in de week maar zondags ook

‘14,3% van je leven is een zondag’, is een uitspraak van Zwart die onlangs nog is aangehaald in de AvO-bode; toen het ging over het schrappen van zondagbezorging door Albert Heijn. Levering op de dag des heren was en bleef tijdelijk, ‘in verband met corona’, het riedeltje dat we tegenwoordig bijna in elk nieuwsbericht kunnen plakken. Er zijn genoeg bezorgdagen voor webshoppers over (85,7 procent), aldus de marktleider. Alsof Silicon Veghel het erom doet, kondigt Jumbo een paar weken later aan juist te starten met zondagbezorging. Het betreft een proef, in (grote) delen van het land, vanaf 13 september. Kosten: 7,95 euro.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding


3. Tony Hsieh en Nike weg bij Zappos

Tony Hsieh, de veelgeprezen voorman van Zappos, stapt na 21 jaar opzij bij de Amerikaanse online schoenenreus. Op dezelfde dag kwam het nieuws naar buiten dat Nike de banden met de klantvriendelijke pure player doorsnijdt, om meer direct te gaan verkopen aan klanten. Net als een aantal andere online retailers moet Zappos, elf jaar geleden ingelijfd door Amazon (waar Nike al langer niet meer direct op verkoopt), het gaan stellen zonder het grootste sportmerk ter wereld. Zalando kan zomaar een volgend slachtoffer zijn van Nike’s D2C push.

Cijfer van de week

150

Geen nieuws, maar het wekte wel mijn verbazing toen ik het las: met 150 winkels is Electro World de grootste elektronicaketen in Nederland, althans uitgedrukt in het aantal vestigingen, vooral in kleinere plaatsen. De formule komt later dit jaar met een abonnementsdienst voor wasmachines en drogers.

Huiskamervraag: hoe verhoudt de (year to date) omzet van Elektro World zich tot die van vorig jaar? Het antwoord vind je onderaan deze AvO-bode.*

4. Digitale ME

Als je je punt wil maken, kan het helpen om een vergelijking te maken, bijvoorbeeld tussen een online situatie en iets dat we in de offline realiteit al veel langer kennen. Wijnand Jongen is daar bedreven in, getuige zijn pleidooi voor een ‘digitale ME‘ bij de NOS. Malafide webwinkeliers kunnen veel te lang ongestoord hun gang gaan, aldus de voorman van Thuiswinkel.org. ‘Als er op straat iets gebeurt, dan stuur je de Mobiele Eenheid erop af en die grijpt dan in.’ Online ontbreekt het aan die sterke arm, constateert hij.

5. Facebook Shop

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Tijd voor een nieuwe aflevering in de serie ‘Facebook zet nieuwe stap in e-commerce’: het bedrijf kondigde deze week officieel Facebook Shop aan, ‘a new place to discover businesses and shop for products in the Facebook app’. De winkelomgeving krijgt een prominente plek in de app (vooralsnog alleen zichtbaar voor testgebruikers in de VS), zoals dat eerder bij zusterplatform Instagram gebeurde.

‘We kunnen wel ontkennen dat er iets gaande is in de markt, maar feit is dat die gewoon hartstikke ziek is. We kunnen niet anders dan accepteren dat die markt uiteindelijk ophoudt te bestaan.’

Vastgoedmagnaat Ewald Dudok over de afkalvende waarde van winkelvastgoed, in Quote.

#quotevandeweek

6. Alibaba treint naar Luik

Komend voorjaar moeten de deuren open gaan van Alibaba’s megadistributiecentrum in Luik. Voor een dc in ons land zijn er geen plannen, aldus Jack Peters, Nederlander in Chinese dienst. ‘Vanuit Luik hebben we straks een rechtstreekse treinverbinding met China. Via deze weg doen ladingen er ongeveer twintig dagen over. Langer dan vliegen inderdaad, maar sneller dan de boot’, zegt Peters in het nieuwe nummer van Twinkle. ‘Daarbij ligt er in Luik ook een vliegveld dat hoofdzakelijk gespecialiseerd is in vrachtvervoer. We kunnen kiezen.’

7. Gebundelde en uitgesmeerde events

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Deze week werd bekend dat Twinkle-uitgever BBP Media eind oktober een driedaagse Dutch E-commerce Week organiseert in DeFabrique bij Utrecht, samen met Thuiswinkel.org en Dexport. Met op woensdag het Twinkle Marketplaces Event, op donderdag Shopping Today en op vrijdag het CrossBorder Event. Emerce bundelt niet, maar smeert (online en offline) uit: eDay duurt dit jaar van 8 tot en met 29 oktober.


7 x kort

1. Marktplaatsrevolutie In twee stukken op Marktingfacts zoomde het IAB deze week in op de impact van marketplaces op het online marketinglandschap. Conclusie: die is niet gering en veelomvattend, maar zal nog veel groter worden. Uit de resultaten, zo schrijven de auteurs, ‘kunnen we afleiden dat marketplaces geen omzet kannibaliseren en juist additionele omzet genereren’.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

2. Met 1 muisklik De KvK wijst Nederlandse ondernemers nadrukkelijk op de mogelijkheden van verkopen via Google en Instagram (opening nieuwsbrief). Over niet al te lange tijd kan verkopen ook op die sites. Uiteindelijk worden alle plekken waar verkeer is shoppable, zeggen de kenners.

3. Bon appetit Lightspeed, aanbieder van e-commerce software en kassasystemen, speelt in op de thuisbezorghausse met de introductie van eCom for Restaurant. ‘Future-proof your restaurant by selling your products online and growing your brand where your customers browse.’

4. Amazon en afhalen Opmerkelijk toch: dat je op Amazon.nl niet voor een afhaalpunt kunt kiezen (het lukte mij althans niet) en op Amazon.de wel:

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding


5. Een stukje Neleman vanaf 250 euro Derrick Neleman, ’s lands meest inspirerende ondernemer, biedt fans de mogelijkheid om mede-eigenaar te worden van zijn bedrijf. ‘Van alles: de winkels, het wijnhuis – het hele verhaal. Die behoefte is er’, zegt hij in RetailTrends.


Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

6. Gold rush maakt slachtoffers Op Amazon zijn al miljoenen third party sellers actief. Het trekt bedrijven aan die gouden bergen beloven als de verkopers maar investeren in the next big thing, zoals de speelgoedgeweertjes van Dynasty Toys. Sellers blijven duizenden dollars lichter en een illusie armer achter, schrijft Recorde, als ze ook al niet van Amazon zijn verbannen.


7. Bol.com zoekt briljantjes Bol.com wil samen met zijn partners ‘gaten in de markt veroveren’ en schrijft op zijn partnerplatform: ‘Heb jij dat briljante artikel wat wel een boost kan gebruiken? Pitch het bij bol.com! Wie weet brengen we straks samen jouw bol.com briljantje op de markt.’ Briljant betekent allereerst verrassend en nieuw. ’Als we aan je doelgroep vragen of ze het artikel kennen, zegt minstens 99%: nee.’

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Volgende week meer e-commerce nieuws van Bureau AvO (archief hier). Tot de volgende bode!

* ‘Electro World is tijdens de coronacrisis flink gegroeid en ligt in omzet dertig procent voor ten opzichte van een jaar geleden’, schrijft RetailTrends na een gesprek met algemeen directeur Jan van de Wouw.

Plaats een reactie