Bol.com komt met een aanzienlijke verlaging van veel verkoopcommissies, die overmorgen ingaat. ‘De winkel van ons allemaal’ paait partners en is Amazon te goedkoop af in onder andere baby, beauty, fashion en sport. Je leest erover in deze AvO-bode, mijn overzicht van het e-commerce nieuws in juli. Waarin ook aandacht voor het opvallende nieuwe affiliateprogramma van Amazon, de weelde van Wehkamp en de vorderingen van V&D. Plus TOM, Action en nieuwsflitsen over flitsbezorgers, onder meer. Veel leesplezier gewenst vanuit Portugal. Fijne zomer!
1. Bol.com let op de kleintjes
Het wordt voor veel verkooppartners een stuk voordeliger om goedkope artikelen te slijten op bol.com. Artikelprijzen zullen logischerwijs dalen, net nu Ali c.s. voor Hollandse koopjesjagers minder interessant zijn geworden door de nieuwe btw-regels uit Brussel.
Bol.com jaagt vooral de verkopen tot 20 euro aan (de verzendkostendrempel) en duwt shoppers zo in de richting van loyaliteitsprogramma Select, waarover meer onderaan deze AvO-bode. Hoe e.e.a. cijfermatig in elkaar steekt lees je maandag, als de commissieverlaging ingaat, in een los artikel van mijn hand op LinkedIn. Dan weet je ook waarom damesmode zomaar 10 procent goedkoper kan worden op bol.com.
NB per 2 augustus wijzigen ook de tarieven voor Pakketzegels via bol.com. Die gaan niet omlaag, maar omhoog. Immers: “De prijzen die we nu bieden aan onze partners, liggen onder de kostprijs en verschillen daarmee aanzienlijk van de huidige prijzen in de markt.” De verzendzegels voor nieuwe producten worden een fractie duurder, die voor tweedehands producten gaan daarentegen fors omhoog.
2. Amazon start met affiliatefees voor merken
Terwijl Google en Facebook verwoede pogingen doen om serieus de e-commerce strijd met Amazon aan te gaan, zaagt het bedrijf van Jeff Bezos met meer succes aan hún poten op de advertentiemarkt. Deze maand verrees het Amazon Advertising Partner Network, “een wereldwijde community van agencies en toolproviders die adverteerders kunnen helpen om hun zakelijke doelen te bereiken met behulp van Amazon Advertising-producten”. Interessanter is de introductie van het Brand Referral Bonus Program, om te beginnen in de VS. Geregistreerde merken verdienen een bonus van gemiddeld 10% op Amazon.com-verkopen die worden aangedreven door marketinginspanningen buiten Amazon. Zo kunnen ze de verkoopcommissie die ze betalen grotendeels terugverdienen. Met het nieuwe programma wil de e-commerce reus stimuleren dat merken verkeer vanaf hun eigen sites naar Amazon sturen (lees: voorkomen dat ze direct verkopen). De bekende winkelomgeving geeft de gemiddelde koper allicht meer vertrouwen en de merkhouder legt er weinig op toe, Amazon genereert extra data.
Er was een tijd dat Amazon concurrenten als Macy’s en Nordstrom toestond te adverteren op zijn site en om verkeer door te sturen naar hun eigen sites. Die tijd ligt ver achter ons; al Amazons eigen wegen leiden naar Amazon, steeds meer wegen daarbuiten ook.
3. Retailmediarevolutie
Online verkoopomgevingen lenen zich ook goed voor advertenties, zoveel is duidelijk. “Met het groeiende verkeer op retailplatformen worden nieuwe businessmodellen interessant. Het vermarkten van het bezoek op de platformen zorgt voor een interessante (nieuwe) inkomstenstroom onder de noemer retailmedia. Hierin speelt first-party data een belangrijke rol”, schrijft de Taskforce E-commerce van VIA Nederland in een whitepaper over de ‘retailmediarevolutie’. Voor adverteerders annex verkopers heeft retailmedia meerwaarde bewezen in veel delen van de funnel, tussen awareness en sales:
De taskforce constateert dat adverteerders retailmedia al jarenlang inzetten bij de grootste partijen in de markt (zoals bol.com, Zalando en Amazon), maar de groep spreekt van ‘een duidelijke verschuiving’ naar andere, kleinere spelers, waarbij ook vijf verschillende drivers zijn benoemd.
Er is steeds meer aandacht voor retailmedia, getuige ook de nieuwe expertgroep over dit onderwerp binnen ShoppingTomorrow.
4. Wehkamps weelde
Na jaren van teruggang heeft Wehkamp een goed boekjaar achter de rug, waarin de consumentenomzet met 22% groeide tot € 729,5 miljoen en onder de streep een bescheiden winst werd geboekt (€ 245.000,-). De progressie wordt primair toegeschreven aan de gedifferentieerde gezinsstrategie en ‘de versnelde verschuiving naar online winkelen’ #corona. Wehkamp kondigde de opening van een eigen Tech Hub aan en zegt dit jaar nog een ‘dezelfde dag bezorgservice’ te willen introduceren.
Meest in het oog springend echter is de volledige overname van kleertjes.com door Wehkamps moederbedrijf RFS Holland Holding. Zo komen de nummers 5 en 52 van de Twinkle100 in dezelfde handen, nadat RFS eerder fonQ en Create2Fit aantrok (en weer afstootte). Kleertjes.com heeft zich, mede dankzij een marktplaatsmodel, ontwikkeld tot onestopshop voor kinderkleding. Knap hoe het bedrijf van ‘founding mother’ Claudia Willemsen aan de weg is blijven timmeren.
5. Blokker bloeit op
Ook het moederbedrijf van Blokker kon na lange tijd weer zwarte cijfers presenteren, in dit geval ondanks alle coronaperikelen. De kleur van de cijfers is echter primair te danken aan de deal die eigenaar Michiel Witteveen van Mirage Retail Group sloot rond de overname van BCC en de lucratieve verkoop van dat hoofdkantoor. Voor de nabije toekomst van zijn retailgroep (Blokker, Intertoys, Big Bazar, BCC en Miniso) voorziet Witteveen winkels als minimagazijnen, meer private label-producten, nieuwe overnames én een beursgang. Daarop vooruitlopend kunnen klanten bij Blokker al zogeheten ‘blokjes’ (certificaten van aandelen) sparen.
6. TOM zoekt de straat op
De berichten over de logistieke uitbreiding van Tom Omnichannel Management (kortweg TOM) volgen elkaar snel op. Alwéér een nieuw magazijn!? Oprichter en eigenaar Tom te Riele houdt de teams binnen zijn bedrijf graag ‘klein’ (tussen de vijftig en zeventig medewerkers), zo verklaart hij de aaneenrijging van panden aan het Eindhovens Dagblad. Nou zit de groei er ook gewoon goed in bij zijn bedrijf, met 125% omzetaanwas in 2020 en 86% tot nu toe dit jaar. Aan ambitie geen gebrek: als TOM.shop wil het bedrijf op een centraal domein uitgroeien tot dé specialist in vrijetijdsartikelen, massamediaal reclame gaan maken, de zakelijke markt aanboren en vijftien fysieke winkels openen in vijf jaar tijd.
7. V&D wil terug naar 100 miljoen omzet
Een kleine drie jaar na de online renaissance van V&D is het webwarenhuis goed voor een handelsvolume van circa 20 miljoen op jaarbasis. Dat vertelde voorman Alexander van Slooten op de Summer Edition van de Webwinkel Vakdagen (video). De gemiddelde commissie op de gesloten marketplace met ruim een miljoen verschillende producten en meer dan 150 partners bedraagt 13%. Het valt volgens Van Slooten niet mee om daar de marketing- en personeelskosten van te betalen. Vandaar dat wordt gewerkt aan ‘het terugbrengen van V&D als merk’.
V&D is niet langer verlieslatend en hoopt in 2024 100 miljoen euro aan handel te kunnen faciliteren, aldus de voormalige wehkamp-directeur.
Op het YouTube-kanaal van de Webwinkel Vakdagen staan veel meer video’s van sprekers op de Summer Edition. Lees ook: Gehoord op de #WWVSE21 (11x)
7 x kort
Wat me deze maand verder opviel is dat …
1. … klanten van Gorillas nu gemiddeld voor € 115,- per maand boodschappen laten aanrukken. De flitsbezorgservice wil de gemiddelde maandbesteding naar € 250,- brengen, en ook dat moet snel: dit jaar nog. Zo wordt Gorillas geen aanvulling op, maar een alternatief voor de supermarkt.
Sacra maakte een interessante analyse over het verdienmodel van flitsbezorgers.
2. … Matt Sleeps’ seflmade voorman Joep Verbunt niet onder de indruk is van de belofte van flitsbezorgers. Hij spiegelt MT/Sprout voor: “Het is toch een briljante business, hoor je sommige mensen zeggen. Ja voor jou, maar ik zou ook een bezorgdienst kunnen beginnen waarmee je bij wijze van spreken voor 1,80 euro bezorgkosten een briefje van vijf euro geleverd krijgt. Dit model ga je nooit economisch gezond krijgen.”
Zie ook het interview met Verbunt op de Webwinkel Vakdagen Summer Edition.
3. … Amazon in 2014 al concrete plannen maakte voor een bezorgservice binnen 10 minuten onder de naam Presto, zoals is te lezen in het fascinerende boek Amazon Unbound van Brad Stone. Die service kwam er niet, omdat toen de nadruk werd gelegd op de introductie van Prime Now.
4. … Action doorpakt met online deals. ‘Vijf tot zeven producten’ zou de discounter wekelijks op zijn site te koop zetten, aldus een woordvoerder eind juni. Het aantal loopt snel op. Deze week zijn er al 27 ‘online deals’ te vinden op shop.action.com. Wat te denken van een NERF N-Strike Elite Surgefire blaster (met 15 darts)?
5. … PostNL toch weer heil ziet in pakketkluizen aan huis. Webshoppers mogen ze kopen, voor acht tientjes. Het is net als met pakketautomaten, de theorie blijft mooi…
6. … online verdiensten meetellen bij de berekening van coronahuurkorting voor winkeliers, blijkt althans uit een tussenuitspraak van de Rotterdamse kantonrechter in een zaak rond Scotch & Soda.
NB de geactualiseerde Corona Website Bezoek Monitor toont in één oogopslag de relatie tussen de genomen coronamaatregelen en de ontwikkeling van het websiteverkeer per sector.
7. … bol.com een nieuw voordeel heeft toegevoegd aan Select. Bij elke aankoop sparen leden van het programma Select-punten, die bij verrassing worden omgezet in ‘geheime cadeaus’. Waarom bol.com geen cadeauwinkel heeft opgetuigd, waaruit zijn loyale klanten zelf kunnen kiezen, is onduidelijk.
Je las de AvO-bode van juli 2021. Het archief met alle eerder verschenen AvO-bodes vind je hier.