Andere tijden op de bezorgmarkt

Een jaar of tien geleden 🙃 schreef ik veel over nieuwe pakketbezorgopties bij PostNL. De maandag kwam erbij, de zondag, de avond, same day. Een decennium en een flitsbezorghype later hangt de vlag er anders bij. De marktleider gaat zondagbezorging en same day delivery ‘opnieuw bekijken’. Accelereren wordt rationaliseren. Festina lente, op de postmarkt, maar óók op de pakketmarkt. Je leest erover in een kakelverse AvO-bode, net als over bol, Coolblue, Picnic en 78.905 eenpitters in Nederland webwinkelland. Onder veel meer. Een maand e-commerce nieuws in vijf minuten. Veel leesplezier!

1.  PostNL pakt zijn gemak op de postmarkt

PostNL, mede door de overheid in slaap gewiegd volgens een bekende hoogleraar, neemt drastische maatregelen om zijn rendement te verbeteren. Veel media-aandacht ging deze week uit naar de postmarkt (1,9 procent volumekrimp in 2023); de marktleider/monopolist wil post pas binnen twee dagen gaan bezorgen, ‘en op termijn binnen drie dagen’ volgens CEO Herna Verhagen. De prioriteitsservice blijft, tegen een hoger tarief. Om dit alles te bewerkstelligen moet de Postwet worden gewijzigd, waarvoor Verhagen een beroep doet op politiek Den Haag. Voor webwinkeliers is de vraag relevant wat een en ander betekent voor brievenbuspakjes, die dit jaar al duurder en onoverzichtelijker zijn geworden. Binnenkort ook langzamer?


2. Rationaliseren op de pakketmarkt

Dan de pakketmarkt (0,9 procent volumegroei in 2023). Onderstaand plaatje uit PostNL’s jaarcijferbericht laat zien dat prijsstijgingen de ‘ongunstige verschuiving in de product-/klantmix’ niet hebben kunnen compenseren, nog los van de loonstijgingen die erin hakken:

PostNL zegt zich te gaan richten ‘op de groei van e-commerce en op het vinden van de juiste balans tussen volume, waarde en capaciteit’. Toverwoord: ‘rationaliseren’. Het bedrijf noemt in dat kader onder meer:

  • Stimulering van bezorging buitenshuis
  • Het opnieuw bekijken van same day delivery en zondagbezorging (‘voor meer balans tussen de wensen van de klanten en de financiële haalbaarheid’)
  • Gerichte prijsmaatregelen

O ja: ‘PostNL behoudt de ambitie om de toonaangevende aanbieder van e-commerce te blijven, in, naar en vanuit de Benelux.’


3. Geen gong maar een loep voor bol

PostNL’s topklant bol boekte in 2023 een omzet van 2,9 miljard euro, maakte Ahold Delhaize bekend, een groei van 7,3 procent. Het bedrag is half zo hoog als de Gross Merchandise Value via de bol-kassa ad 5,8 miljard euro vorig jaar. Bol noteerde een onderliggende brutowinst (ebitda) van 151 miljoen euro, een plus van 21,5 procent, waarmee de Twinkle100-aanvoerder zijn operationele winstgevendheid etaleert.

Voor een beursgang van bol is de tijd echter ‘nog niet rijp’, aldus topman Frans Muller op 14 februari, de dag dat de jaarcijfers verschenen. Op dezelfde Valentijnsdag werd bekend dat toezichthouder ACM een onderzoek naar bol is gestart ‘naar aanleiding van signalen dat het bedrijf zichzelf en bepaalde ondernemers bevoordeelt’. Bol heeft volledige medewerking toegezegd.


4. Coolblue klaar voor nieuwe groeispurt?

Investeringen in Duitsland en in energie hebben ervoor gezorgd dat Coolblue zijn omzet in de afgelopen uitdagende jaren op pijl heeft weten te houden, de inflatie even buiten beschouwing gelaten. In 2023 werd 2,55 procent meer omzet geboekt dan in 2022, toen een plusje van 0,4 procent werd genoteerd ten opzichte van 2021. De omzetteller bleef vorig jaar staan op 2,41 miljard euro, een half miljard minder dan de netto omzet van bol.

In Nederland (jasje uit) groeiden Coolblue’s inkomsten afgelopen jaar een pietsje, in Duitsland (jasje aan) deden ze dat procentueel gezien een stuk sterker. Het jaarboek leert dat het bedrijf groei boekt in witgoedinstallaties, energie, refurbished en eigen merkproducten, waarvan er vorig jaar voor het eerst meer dan een miljoen werden verkocht. Voor dit jubileumjaar staat de opening van acht nieuwe winkels en verdubbeling van het bezorgterrein in Duitsland (de NPS is daar 82, versus 71 overall, ook een record overigens) op de rol. Coolblue wist zijn ebitda ruimschoots te verdubbelen tot 88,3 miljoen euro, onder de streep boekten de Rotterdammerts een winst van 26,9 miljoen euro (versus 6,2 miljoen euro verlies in 2022). Dat is mede te danken aan de afkalving van het personeelsbestand, van 6.114 naar 5.735 Coolbluers.


5. ‘Supermarkt op wielen is ook een supermarkt’

Picnic en flitsbezorgers als Flink en Getir mogen dan een afwijkend bedrijfsmodel en een ander personeelsbestand hebben dan ‘traditionele’ supermarkten, het betekent niet dat ze zich niet aan de cao voor supermarkten hoeven te houden. Dat oordeelde de rechtbank in Utrecht deze week. De online supers moeten met terugwerkende kracht de cao voor het Levensmiddelenbedrijf toepassen, voor de periode waarin die algemeen verbindend was. De rechtbank gaat uit van voortvarende afhandeling, zonder respijt, omdat ‘Picnic c.s. al bijna anderhalf jaar rekening heeft kunnen houden met de mogelijkheid dat de cao nageleefd moet worden. Van haar mag worden verwacht dat zij deze periode niet ongebruikt voorbij heeft laten gaan.’ E-commerce Nederland, waarin de bedrijven zich hebben verenigd, gaat in hoger beroep. De vereniging houdt vol dat gevestigde supermarktketens de cao misbruiken om innovatieve nieuwkomers uit de markt te drukken. Om met Picnic’s Toon Borren te spreken: ‘Een cao is bedoeld om concurrentie op arbeidsvoorwaarden tegen te gaan, niet om concurrentie tegen te gaan.’


6. 78.905 eenpitters

Wie wordt webwinkelier 100.000?‘, kopte ik boven de vorige AvO-bode. Want druk op de online bestedingen of niet, het aantal bedrijven in de categorie ‘postorderbedrijven en webwinkels’ in Nederland is in 2023 enorm gegroeid. Tot liefst 94.570 begin dit jaar. Bij 83,4 procent van die bedrijven werkt niet meer dan één persoon, leert een nadere blik op de cijfers. Het percentage eenpitters ligt daarmee net iets hoger dan een jaar geleden (82,6 procent). Bij slechts 1 procent van de geregistreerde bedrijven werken meer dan vijf personen.


7. Gespot: 80 miljard keukencombinaties

Met de komst van de Apple Vision Pro, sinds begin februari te koop in de VS, zijn ook de eerste retailers gekomen met een speciale app voor de mixed reality bril. Of, zoals de fabrikant het prijzige hebbeding zelf noemt: ‘Apple’s first spatial computer’, die digitale content vermengt met de fysieke ruimte dankzij revolutionaire technologie. De apps zijn doorgaans gratis, afrekenen daarbinnen kan met Apple Pay. Tot de eerste shopping app-uitgevers behoort Lowe’s, dat gebruikers van zijn Style Studio App virtueel laat kennismaken met 80 miljard verschillende keukencombinaties. Ook Decathlon biedt al een ‘cutting-edge immersive experience‘ op de Vision Pro. Daarmee kunnen buitenlevenliefhebbende brildragers bijvoorbeeld een tent te opzetten waar ze die maar voor zich willen zien.

7 x kort

Wat me deze maand verder opviel is dat …:

1. … alle Nederlandse webshoppers vanaf april gespreid kunnen betalen met het nieuwe iDEAL, aldus betaalmarktvolger Marcel van Oost, dankzij de samenwerking met in3.

2. … de advertentie-inkomsten van retail mediagigant Amazon (46,9 miljard dollar) voor het eerst groter zijn dan de eigen marketinguitgaven (44,4 miljard dollar).

3. … Google zoekmachineadvertenties van loodgieters (‘Eerlijke loodgietersbedrijf | Binnen 20 minuten op locatie’) weert in de strijd tegen oplichters. Het bedrijf deed dat eerder met slotenmakers, waarmee het aantal klachten van consumenten drastisch afnam volgens de ACM.

4.Quantore (‘Kantoorartikelen voor iedereen!’) zich heeft aangesloten op het partnerplatform van DrankKoning, om alcoholvrij bier te slijten.

5.Miele afscheid heeft genomen van Amazon als verkoopkanaal, met verwijzing naar het selectieve distributiemodel in Europa en de bijbehorende ‘concrete kwaliteitseisen voor de marketing van Miele-producten’.

6. … geregistreerde klanten (‘member-owners’) van de Britse supermarktketen Co-op exclusieve korting krijgen op 250 producten als ze die bestellen bij Uber Eats. ‘It is a first for a UK delivery platform.’

7. … Amazon’s lobbyisten niet meer welkom zijn in het Europees Parlement, een zeer drastische maatregel die nog maar één keer eerder werd opgelegd.

Je las de AvO-bode van februari2024. Het archief met alle AvO-bodes vind je hier. Tot de volgende bode!

PS Wist u dat op Bonaire (#7): btw-vrije screenshotshopping soelaas kan bieden?

Ayo!

Plaats een reactie