De doos van Amazon, de bol van bol.com en de stroom van Coolblue

Na de bestorming van het Capitool, de val van ons kabinet en de avondklokrellen zijn we helemaal wakker. Het is 2021! 2020 on steroids. De januarimaand was voor e-commerce Nederland ook niet bepaald rustig, met de fysieke winkels in het slot. Het was de maand waarin Amazon een Nederlands bezorgcentrum aankondigde, Wijnand Jongen zijn vertrek bij Thuiswinkel.org kenbaar maakte en Coolblue dan toch energie ging geven. Je leest erover in het maandelijkse e-commerce bulletin van Bureau AvO. Veel plezier!

1. Piekdrukte

De online bestedingen in de Nederlandse detailhandel namen afgelopen jaar met een ongekende 43,5 procent toe, becijferde het CBS. Onderstaande grafiek brengt de procentuele maandelijkse omzetgroei (t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder) in beeld, over de afgelopen vijf jaar. Bent u daar nog? Interessant is de vraag of de lijn dit jaar door de X-as zakt, of misschien beter gezegd: wanneer. Wie biedt?

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Aan imposante cijfers geen gebrek over het afgelopen jaar, waarin dertienduizend nieuwe webwinkels zich inschreven bij de Kamer van Koophandel, PostNL 337 miljoen pakjes bezorgde en 890 miljoen iDEAL-transacties werden geteld. Producteigenaar Currence is overigens voornemens iDEAL grondig te vernieuwen.

2. ACM waakt over winkels

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een ‘verkennend onderzoek’ naar de gevolgen van de coronacrisis voor fysieke winkels, nu winkelgebieden hun aantrekkelijkheid dreigen te verliezen door leegstand. De waakhond zoekt ‘naar aanknopingspunten binnen haar toezicht om bij te kunnen dragen aan goed werkende fysieke markten en leefbare binnensteden’. Volgens bestuursvoorzitter Pieter Snoep past het bij ACM’s maatschappelijke verantwoordelijkheid om problemen in de samenleving op te lossen.

3. Minder retouren in coronatijd

Topspelers in de Twinkle100 zagen hun retourpercentages de afgelopen tijd afnemen, wat hun geen windeieren legt. ‘Kijken, kopen, houden: daling retourzendingen stuwt winst webwinkels’, luidde de openingskop van het FD, dat sprak met bol.com, Coolblue, Zalando, wehkamp en Otto. Uit een onderzoek van de Universiteit van Bamberg kwam een soortgelijk beeld naar voren; de retourpercentages van 103 grote webwinkels in Duitsland daalden met gemiddeld 10 procent sinds de corona-uitbraak. Und warum? Webwinkels verkopen andere producten (meer beeldschermen en huispakken, minder tassen en jurkjes), pakket- annex retourpunten punten zijn gesloten en, structureler, het gedrag verandert. ‘Ik verwacht dat corona blijvend voor beter consumentengedrag zorgt, waarbij consumenten minder rücksichtslos retourneren’, aldus Stef de Bont van 12Return in de krant. Ten slotte doen webwinkeliers natuurlijk zelf hun best om het aantal retouren terug te dringen.

4. Amazons eerste doos in Nederland

Het gebouw staat er al, in Rozenburg bij Schiphol, maar het wordt pas komende zomer in gebruik genomen. Geen magazijn, maar een ‘delivery station‘ van Amazon, 8.500 vierkante meter groot, waar bestellingen klaarliggen voor bezorging in de regio Amsterdam. De laatste mijl wordt afgelegd door de bestaande vervoerspartners PostNL, DHL en Red je Pakketje, én straks door zo’n 450 Amazon-bezorgers die voor onafhankelijke koeriersbedrijven werken. ‘The game is on’, stelt logistiek expert Walther Ploos van Amstel: ‘Met het distributiecentrum krijgt Amazon greep op een snellere, betrouwbare, goedkopere en straks ook duurzamere levering aan consumenten door de cross-docking en last mile leveringen zelf te organiseren voor de Randstad. Daarnaast zet Amazon nu de aanval in op de partners van Nederlandse bestelplatforms.’ Dat laatste doet Amazon ook met de lokale introductie van gesponsorde advertenties.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding


5. De bedoeling van bol.com

Bol.com, dat een nieuwe omgeving voor productsponsoring introduceerde, publiceerde deze maand zijn eerste PlatformMonitor. Daaruit blijkt dat ruim 55 procent van de in Nederland bestelde pakjes afgelopen jaar van partners kwam. In België ligt hun aandeel nog hoger.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

‘Het aandeel van bol.com als retailer is kleiner geworden in 2020’, aldus het Nederlandse bestelplatform. In absolute zin heeft bol.com zelf afgelopen jaar ook meer verkocht dan in 2019.

In het laatste deel van bol.com’s podcast-serie Platformania werpen algemeen directeur Huub Vermeulen en ecosystem developer John Lin een boeiende blik in de glazen bol. Concrete internationale expansieplannen heeft de Twinkle100-aanvoerder niet, maakt Vermeulen duidelijk. En: ‘Wij gaan geen videodiensten doen, geen social media netwerk opzetten ofzo, dat is het niet. Maar binnen retail zullen we heel veel innoveren en elkaar sterker maken. Waar wij ook nog veel te doen hebben, laten we eerlijk zijn, is ervoor te zorgen dat wij een platform zijn waar ondernemers kunnen ondernemen (…) Er zijn nog zo veel mogelijkheden die je kan bieden voor een ondernemer om echt zichtbaar te zijn.’

Gevraagd naar het gestreefde marktaandeel over vijf jaar zegt John Lin, de man van het ecosysteem: ‘Als je tussen de 40 en 60 procent zit, dan ben je de grootste in een markt.’ Amazon zit volgens hem nu op ongeveer 6 procent aandeel in Nederland, Alibaba op 2 of 3 en bol.com boven de 20. ‘Wij zijn de enige die de bal kunnen laten vallen’, zegt Lin, om vervolgens te refereren aan de fiscale kant van de zaak: ‘We moeten ervoor zorgen dat we hard doorgroeien. En eigenlijk de Nederlandse maatschappij kunnen beschermen.’

6. De nieuwe marktplaatsverkoper

Marketplace Pulse maakt inzichtelijk dat third party sellers op Amazon veranderen. Slechts 10 procent van de topverkopers biedt er minstens duizend producten aan, versus nog bijna 40 procent vijf jaar geleden.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

De mediaan ligt op 70 producten; de helft van de topverkopers heeft er minder op Amazon staan. ‘Successful resellers are now often positioned much more like agencies than retailers’, becommentarieert Joe Kaziukėnas. Zeer lezenswaardig is ook zijn jaaroverzicht op Marketplace Pulse. Waarin hij de ‘Amazon seller 3.0’ kenschetst en winnaars en verliezers aanwijst.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding


7. Coolblue geeft energie

Na zonnepanelen en laadpalen verkoopt Coolblue nu ook stroom en gas. ‘Volt goed.’ Het is een grote en gedurfde stap voor het zelfbenoemde klantreisbureau, in een markt die de mondhoekjes van de gemiddelde Nederlander nou niet direct omhoog duwt. Juist daarom is er veel te winnen voor het Rotterdamse bedrijf, dat een overname deed om zijn entree te kunnen maken. ‘Wij worden het eerste energiebedrijf dat minder energie wil verkopen’, aldus Pieter Zwart in de Volkskrant. Het was een claim die eind vorig jaar al werd gelegd, toen Coolblue nog helemaal geen stroom en gas verkocht, maar er wel mee lokadverteerde op zijn website. Zwart claimt nu een wereldprimeur met Coolblue’s geïntegreerde keten: ‘Wij geven je inzicht in je energieverbruik, én we helpen je concreet om dat terug te brengen, én we geven daarbij fikse kortingen.’


Wat me verder opviel is dat …

  1. … medeoprichter, voorman en boegbeeld Wijnand Jongen eind dit jaar vertrekt bij Thuiswinkel.org. En dat er voor de zomer een opvolger moet zijn.

  2. … met Geert-Jan Smits een andere graag geziene éminense grise iets anders gaat doen. Hij vertrekt bij Flinders, dat verder gaat onder de vleugels van het Deense Nine United en de dagelijkse leiding van Oscar Diele.

  3. … geen e-commerce bedrijf zoveel uitgaf aan televisiereclame in Nederland als Vinted,zoals Screenforce becijferde.

4. … Ecommerce Europe 11 prioriteiten heeft gedefinieerd voor de toekomst van digital commerce in Europa, waaronder de totstandkoming van een global taxation framework.

5. … The Economist uitpakte met een coverartikel over shopping in China. ‘That is where retailers everywhere will see the future of e-commerce.’

6. … de handel in webshops welig tiert. De vraag ernaar is flink toegenomen, de prijzen niet zozeer.

7. … het assortiment van Hema op Jumbo.com nu zo’n tweehonderd artikelen beslaat, een enkele keer spannend gecombineerd.

Dit was de twintigste AvO-bode, de eerste van 2021. Het archief vind je hier.

Tot de volgende bode!

Arjan

Plaats een reactie